Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fordeler med å starte egen bedrift?

thomaskk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må tjene et formål, ellers vet jeg ikke om det er lov å bare ha en bedrift i brønnøysundregisteret i uendelig tid uten at det får noen konsekvens, eller at det blir avsluttet. Det koster visst penger å starte også, registreringsavgift blant annet.

Hvis du får det til å tjene et formål, så kan du skrive av relevante utgifter på skatt. Men da må du også tjene penger så du har noe skatt å trekke utgiftene fra.

Dette med skattelov- og juss er jo et ufattelig stort tema. Det er en konstant drakamp mellom gode og onde krefter; De som utvikler lovverket for å holde alt i sjakk, og de som konstant jobber for å trosse lovverket, bruker enorme summer på rådyre og kyniske advokater som gjør alt for å vinne rettssaker. Loven tvistes og vris. Hvor stor man vil velge å være oppi det her kan man velge selv.

Det finnes bedrifter som eksisterer (kanskje spesielt i Amerika, vet ikke om så mange finnes her i Norge), kun for å lete etter grunner til å saksøke andre bedrifter for å tjene penger. Akkurat som blodigler og andre rovdyr. Mange ser på næringslivet på den måten; Som planteetere og rovdyr. Jeg synes det er en fæl måte å se ting på.

Har lenge vurdert å starte noe selv bare for moro skyld. Har sett i lokalavisen, det er en side hvor det av og til står nyetablerte bedrifter, og i Dagens Næringsliv står det konkursvarsler. Noen nyetablerte har jeg av og til sett, ganske ofte faktisk, at formålet er "å investere i aksjer, bedrifter, eiendom og andre relevante formål", eller noe i den duren. Så det går tydeligvis an å opprette bedrifter kun for å investere i andre og snyte på skatt. Jeg har kommet til den konklusjonen at hvis man skal gjøre noe sånt, så må man 1) Ha en del penger å sjonglere med, som man ikke er redd for å tape, 2) Ikke være redd for å omgå lovverk, 3) Tenke stort og hele tiden se etter muligheter, 4) Kunne en del om juss og være våken for at andre kan finne på å prøve å lure deg. Kanskje ha kontakt med en god advokat som kan søke opp ting for deg mot en pris er vel en god idé. Hvis du prøver å holde deg "i midten" et sted, så vil du før eller siden bli kvernet ned i grusen av større og mer kyniske eiere.

Uansett, så blir det en greie hvor man vier livet sitt til. Ér det egentlig noe poeng hvis man ikke har tenkt å virkelig gå inn og tjene en grundig god årslønn? Det koster 30 000 bare å starte et aksjeselskap. Hva er poenget?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For min del er den største tanken med firma at man, ved as, dekker seg personlig økonomisk om man skulle gå på en smell.

Bedre å slå firma konkurs og miste evt verdier i dette enn at familien havner på gata.

Dette er i alle fall argumentet for aksjeselskap som organisasjonsform. Når man kommer så langt at man skal velge organisasjonsform er det viktig å ta risikoen i betraktning. Skal man ta større risiko er aksjeselskapet å foretrekke da deltakeransvaret (eierens ansvar) er begrenset til aksjeinnskuddet. Med andre ord taper du ikke mer enn du har skutt inn. Ansvarlig selskap eller enkeltmannsforetak skiller seg i hovedsak fra AS på den måten at man er personlig ansvarlig for selskapets forpliktelser. Kan ikke selskapet betale, så må eieren betale.

Det finnes mye god info om dette på altinn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...