Gå til innhold

Hva er den korrekte, mente uttalelsen av cache ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Helt klart beste svar :smile: og siden noen av dere hevder at det skal uttales likt som cash så må man vise til http://www.dictionary.com/search?q=cash Sammenligner man de to lydskriftene ser man at cache og cash uttales helt likt. lydskrift er kjekke saker

Det store spørmålet blir da, kan man bruke slang for cache? Kan jeg oversette cache med gryn, spenn, bucks, penger eller no? :razz:

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet kommer order cache av fransk cacher (å gjemme), og brukes også om ekorns forråd av f.eks nøtter.

Siden ordet opprinnelig er fransk (cacher uttales kasjé), kan ikke uttalen være tsj, men uttales som cash.

For alt jeg vet, har ordet også samme opprinnelse som cash. Det ville jo være naturlig...

Hmm. Har jeg aldri tenkt på før...

Lenke til kommentar

Quote:

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

On 2002-03-04 14:10, sosohal skrev:

Jeg har alltid lurt på det samme, men jeg har sagt "kættshe".

--------------------------------------------------------------------------------

Blir ikke det "catch" a? Som i "fange", "ta"?

Det blir det sikkert. :smile: Sa bare hva jeg sier. :smile:

Quote:

Det skal være kasje (på norsk) og kæch (på engelsk)

IKKE kættsje ! d er bare DUMT kor i ALL verden får dokker den T lyden fra ? ? ? ? ? ?

-Ch lyd, uttales jo [tsh], som i chicks. :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-04 14:37, styggen skrev:

Norsk språkråd sier :

cache -> hurtigbuffer

de sier også :

buffer -> hurtigminne

det vil vel si :

cache -> hurtighurtigminne ?

Korrekt uttale er forøvrig "kæsj".

agree :smile:

Lenke til kommentar

Måtte bare hive meg på denne jeg og...Den mest korka uttalselsen jeg har hørt må være "kakke", men jeg mener nå at skal man gjøre en Norsk variant av ordet virker jo "kasje" som det mest narurlige alternativet, da -ch- ikke uttales med -t- som på engelsk. Det er heller ingen tradisjoner for å bruke stumme vokaler i en ending i det Norske språket, så jeg stemmer for "kasje".

Men hva med feks:"kjerneminne"?

Lenke til kommentar

Det var vel ikke nødvendig å fortsette diskusjonen etter at en smarting hadde sett i ordbok?

jeg har lært meg et nytt ord. synes det høres helt teit ut men.

KÆSCHJ! :grin:

Hvor mye "kæsj" har dere da? :smile:

du som lurte på hvor T'en kom fra, så pleier jo ch bli til litt sånn "Tsj" lyd.

Forresten. Hvordan sier dere SCSI ?

det har jeg alltid lurt på. ess-se-ess-i? skøssi? eller hur?

[ Denne Melding var redigert av: GeeZuZz på 2002-03-04 23:42 ]

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke engelskmenn/amerikanere generelt er flinke til å uttale æ-lyder, hvertfall har de jeg møtt hatt småproblemer med æ,ø,å lyder.

Så det er antageligvis ikke noe norsk æ-lyd, men heller mer som i "hat".. en litt svak/uklar æ.

Dessuten synes jeg det blir litt for trøndersk å kutte ut e-endelsen, denne trenger vi på norsk for å få flyt i språket.

Eksempelvis:

Jeg har 256kb käsje.. vs.. Jeg har 256kb käsj.

Personlig ville jeg definitivt gått for den første, selv om det kanskje ikke er 100% korrekt på engelsk :smile:

Lenke til kommentar

"Norsk språkråd skal verne om den kulturarv som norsk skriftspråk og talespråk representerer, fremme tiltak som kan øke kunnskapen om norsk språk, fremme toleranse og gjensidig respekt mellom alle som bruker norsk språk i dets forskjellige varianter, og verne om det enkelte menneskets rettigheter når det gjelder bruken av språket."

Videre står det at de også skal passe på at norske bokstaver som æøå må ivaretas også på nye medier, som data og internett...

Skjekk ironien dah!

http://www.sprakrad.no

Lenke til kommentar

Jeg sier kæsj (og skøssi).

sosohal: -Ch lyd, uttales jo [tsh], som i chicks..?

Det er vel bare ch- (i begynnelsen av ord) som man slenger på en t på, fx catch, fetch, bitch, der -ch er inni ordet, slenger man på en t hvis den skal uttales. Fx Bach (egennavn riktignok), cache, bachelor, dachs (no)& sånt.

Kæsh, skøssi, ramm, sepe-u, harddisk, flåppi, sede, børner, devede, kasse, pe-ess-u, spenningsswitch, klikk, bang, håkå, dødt :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...