Redaksjonen. Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Avinor og Norges luftsportforbund har fortsatt tillit til flyet.Det er Norges første elfly - nå har et identisk fly havarert i Nederland Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Det så veldig vinglete ut på videoen. Vingene gikk som armene på en balansekunstner på slakk line. Kanskje bare turbulens? Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Om ulykken skyldes eldrift eller ikke, så er småfly relativt ofte utsatte for ulykker sammenlignet med trafikkfly som ellers har så godt omdømme. Et veldig vanlig scenario er stall/spin nært landing, et annet er glipper og andre feil fordi man ville komme seg fram til et møte eller på andre måter skyndte seg. Et fenomen som er såpass vanlig og destruktivt at det har blitt gitt et sykdoms-lignende navn, "get-there-itis" eller "get-home-itis". Jeg vet selvsagt ikke om noen av disse er relevante for denne ulykken. Det så veldig vinglete ut på videoen. Vingene gikk som armene på en balansekunstner på slakk line. Kanskje bare turbulens? Helt vanlig for småfly hvis det er litt vind, disse er jo mindre enn den typiske Cessnaen og har veldig lette kontroller. 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Det så veldig vinglete ut på videoen. Vingene gikk som armene på en balansekunstner på slakk line. Kanskje bare turbulens? Vingling om lengdeaksen ser verre ut frå utsida enn frå innsida. Du sit veldig tett på aksen. Eg tykkjer ikkje det såg stort meir vinglete ut enn ei vanleg innflyging med Dash-8 på Vestlandet, men dess lettare flyet er, dess meir utsett er det for turbulens. I det lokale tårnet går mikrofly under kallenamnet "papirfly". Med norske fjell og skogar skal det ikkje mykje vind til før luftstraumen ikkje er heilt laminær, og det merkast godt i eit papirfly. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 "De skulle ha brukt hydrogenfly." 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå