Gå til innhold

Oppo avslørt for å ha jukset i ytelsesmåling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper tek.no begynner å kjøre testene flere ganger etter hverandre slik at vi får resultater når telefonen er varm og ikke kan produsere slike høye peak-resultater som ikke er mulig å opprettholde over tid. Om produsenter legger inn noe som oppdager at det er benchmark eller ikke da vil ikke ha betydning. De kan fysiske ikke øke strømtilførsel når de når temperaturbegrensning. Noe du vil gjøre om du spiller spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når skal mobilprodusenter forstå at det er rundt 0.1% av forbrukerne som bryr seg om disse testene? Resten forstår hvor irrelevante de er.

Hva om de jukser for kinesisk marked? Verden er større enn Norge. Jeg kan være enig med deg om vi ser på Norge som er et marked jeg "kjenner". Derimot har jeg ingen anelse om hva kinesere f.eks  ser på. Eksempelvis har alle telefoner i Kina mer RAM. Så RAM er mer viktig for det kinesiske markedet. Hvorfor det? Det vet jeg ikke, men sånn er det nå.

Lenke til kommentar

Ganske så smart.

Det skulle vert påbudt at telefoner gikk til max ytelse ved harde og krevende program.

Det er sikkert ikke så ofte man har behov for å kjøre mange andre programmer, samtidig som man spiller et heller krevende spill.

Blir Huawei p20 på meg til jul

Tror du misforstår. De går til over max, som de kun klarer å opprettholde over kort tid før ytelsen faller. Når du da kjører krevende spill så vil resultatet ikke stå i stil benchmarken. 

 

Når Anandtech skulle teste nye iPhone så stoppet måleren på 7,5W før 3DMark krasjet pga det ble altfor mye strøm på kort tid. Oppo kjører vel disse benchmarksene med 8W+ strømforbruk. En Intel Core M er 4,5W TDP. Dvs at en PC uten vifter klarer maksimalt å transportere vekk varme lik 4,5W. Så om strømforbruket overstiger 4,5W så blir maskinen varm, men siden den starter kald kan du ha strøm trekk på 8W i et par minutter. Så derimot blir den varm, og da er det maks mulig å gi 4,5W til CPU ellers overoppheter den. Total SoC forbruk for mobiler er ca likt. Alle har en fysisk øvre grense. Og den er ~lik for alle mobiler.

 

Så når produsenter gjør dette ser vi ikke den virkelige ytelsen i spill.

 

Eneste forskjell mellom de som jukser og de som "ikke jukser" er at de som jukser kan du påvise at de har spesiell SW som oppdager at nå kjører du 3DMark, så da setter vi opp frekvensen mer enn vanlig. Egentlig så gjør jo alle det, men de andre bare setter den like mye opp i spill som benchmarks. Apple tro jeg kan jukse uten at noen vet siden iOS er så lukket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiller ikke noe rolle, er jo bare idioter som kjøper Android uansett.

I motsetning til Apple som har like stor forskjell i peak og sustained som Oppo? Men siden Apple også eier OS kan de ikke jukse, fordi de sier det bare er en "funksjon" i OSet. Slik som når de satte ned farten på folks mobiler. Også en "funksjon".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dynamisk skalering er juks?

 

Nei, det er ingen som har påstått det?

Problemet er at det er lagt inn en funksjon som gjør at telefonen skrur opp ytelsen dersom du kjører tester.

Det handler ikke om å øke ytelsen ved behov, det er forklart i artikelen at når de brukte en alternativ ytelsestest som ikke er tilgjengelig for offentligheten så kunne ikke telefonen gjenkjenne det som en ytelsestest og det ble derfor lavere ytelse enn med en test med en app som var kjent.

 

Av og til kan det lønne seg å lese før du kommenterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leste meg til det etterpå, men forskjellen er så liten at det utgjør ingenting for min del. Det er ikke falsk ytelse, bare forhåndsforventning om at ting skal klokkes opp. I så måte er det Oppo som kløner, og ikke maskinvaren.

Hvis man jukser på testen så vil ikke mobilens ytelse samsvare med det man kan forvente under normal bruk.

Så man kan faktisk kjøpe en telefon som yter dårligere enn andre selv om testene viser det motsatte.

3dmark gir en god pekepinne på hvor god en mobil yter på spill,

 

litt rart at den kun scorer 3300. med en SD845 så burde den kommet over 4000, så den mangler mest sannsynlig bra nok kjøling.

Lenke til kommentar

Hvis man jukser på testen så vil ikke mobilens ytelse samsvare med det man kan forvente under normal bruk.

Så man kan faktisk kjøpe en telefon som yter dårligere enn andre selv om testene viser det motsatte.

3dmark gir en god pekepinne på hvor god en mobil yter på spill,

 

litt rart at den kun scorer 3300. med en SD845 så burde den kommet over 4000, så den mangler mest sannsynlig bra nok kjøling.

Ikke rart i det hele tatt.

 

Si SD845 klarer 300 Mhz over tid for GPU i en vanlig mobil. Så setter alle produsenter dette til å være høyere, si 400 Mhz. Dvs at når de kjører 3DMark så får de fin score. Oppo derimot la inn noe i SW som sier at de øker til 400 Mhz, men spesielt når 3DMark kjører så går de opp til 450 Mhz. Om Oppo altså alltid hadde satt den til 450 Mhz hadde det altså ikke vært juks. Så dette juks-greiene er litt merkelig. Så om 3DMark gjør tester for å finner mer reell score så får Oppo lavere, fordi alle produsenter gjør at telefonene deres viser høyere enn hva de egentlig klarer. Apple inkludert for de som tror Apple er spesielle. Hadde du testet alle SD845 mobiler slik så hadde alle hatt lavere ytelse. Og da er ikke 3300 merkelig lengre.

 

Og det med kjøling??? Skal de ha en 100g heatsink og vifte? Du kan ikke omgå termodynamikkens lover. Du kan kanskje lede varme ut til telefonen noe raskere, men forskjellene er minimale. Det burde si deg noe at selv store bærbare PCer er begrenset til 4,5W SoC power draw. Hvordan får du en mobil til å kunne trekke 7W, når en vifteløs PC ikke klarer mer enn 4,5W? Da har du urealistiske forventninger til hva som er fysisk mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...