Gå til innhold

Fredag morgen kan du forhåndsbestille iPhone Xr

Anbefalte innlegg

Burde kanskje også nevne at skjermen har en pinlig oppløsning på 1792x828, altså så vidt over 720p...

Det er fryktelig enkelt å regne ut det totale antallet piksler, du ganger jo simpelthen pikslene i bredden med pikslene i høyden. Regnestykket blir jo derfor fryktelig enkelt;

720P = 921'600 piksler

iPhone Xr = 1'483'776 piksler

1080P = 2'073'600 piksler

Med andre ord så bommer du temmelig greit her. iPhone Xr er ca midt mellom 720P og 1080P når det kommer til antallet piksler, så det er slettes ikke så vidt over 720P.

Virker som du bare tar antallet piksler i bredden (838) og tenker at det ikke er så veldig mye mer enn 720 og drar da konklusjonen at det er så vidt bedre enn 720P? Uten å ta for seg aspect ratio og antallet piksler i begge retninger så blir det jo totalt meningsløst.

Slettes ikke noen imponerende PPI eller pikselmengde sett opp mot øvrige modeller på markedet per i dag. Men samtidig så har jo oppløsning og antallet piksler på mobiltelefoner blitt litt som hva megapiksler var på kompaktkameraer i en periode. Det er et merkelig jag etter å ha flest mulig, helt uavhengig av hvorvidt det har noen praktisk betydning for bildekvaliteten.

Vi har kommet til et punkt hvor det er helt andre aspekter ved et skjermpanel på mobiltelefonen som har så mye større betydning på bildekvaliteten og opplevelsen kontra skjermoppløsning og det totale antallet piksler at det å henge seg opp i akkurat det aspektet blir temmelig tullete. Fargemetning, sortnivå, fargekalibrering, evnen til å justere seg etter lyset i omgivelsene, kontrastnivå, lysstyrke osv er av langt større betydning når vi nå uansett har passert 300 PPI på de fleste mobiltelefoner.

Det å drive å pushe antallet piksler har jo også endel negative aspekter i form av at det krever SoC/GPU for å rendere i denne oppløsningen og det er flere piksler på skjermen som må lyses opp osv som da går utover ytelse og strømforbruk.

Egentlig eneste grunnen og argumentet jeg kan se for høyere pikseltetthet på telefonen må være for bruk til VR, men der har jo mobilen en noe begrenset bruksområdet i utgangspunktet og markedet for VR har jo stagnert en hel del og fungerer jo soleklart best på spesialiserte enheter kontra mobiltelefonen i utgangspunktet. Og med tanke på VR så har vi motsatt problem igjen, for der må vi langt over dagens PPI for at det skal bli bra, det er jo en temmelig merkbar "screen-door-effect" selv når du har en PPI på over 500.

Har selv Iphone X med OLED. Skjermen er bra, men sliter med å se en praktisk forskjell på denne og en LCD med lavere oppløsning.

Ikke så veldig rart at du ikke opplever noen praktisk forskjell på skjermoppløsningen når PPI er såpass høy på begge to. Det blir jo for det mest smør på flesk. Det du burde merke forskjell på er jo sortnivået som igjen skaper mye bedre kontrast på OLED-panelet kontra LCD-panelet.

X har ikke bare har en mye høyere oppløsning, men på en mindre skjerm. Man skal lett kunne se forskjell, hvis ikke er det deg det er noe feil med. Om det i praktisk bruk gjør noen forskjell er selvfølgelig opp til hver enkelt, men jeg ser det som galskap at man betaler nesten 9000kr og ikke kan se 1080p youtube engang.

Utrolig misvisende for tek og ikke inkludere det i artikkelen.

Hva har det å si om du ser YouTube i 720P eller 1080P på en skjerm som er under 7-tommer? Kaster bort temmelig mye ekstra båndbredde på noe som du nærmest må sitte med forstørrelsesglass for å se noe forskjell på i praksis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt uenig i noen punkter her.

Galaxy Note 4 kom med 1440 x 2560 i september 2014. I august kom Note 9 med 1440 x 2960, og der er det bare mer piksler pga aspect ratio. Hvilket pikselrace snakker du om? Sony hadde 4K skjerm i september 2015. Likevel kjøper produsentene lavere oppløste OLED paneler. Fordi de er bedre på alle andre områder. Jeg vet ikke hvilke race du ser på, men ingen endring på 4 år er ikke et race i min bok hvertfall :p

Mer enn noe er det bare Apple som ligger bak alle andre. Og Apple er ikke akkurat ukjent med å falle bak markedstrender der de ofte innfører noe 1-2 år etter alle andre. Tingen er 1080p skjerm ville vært lav oppløsning i forhold til flaggskip som ligger på 1440p, men det er greit. Det er ment å være billigere. Det å legge seg under 1080p, selv om den er greit over 720p er det utrolig å ha under 1080p i 2018 for en telefon til nesten 9000 kroner. Du sier kvalitet osv på skjermen er viktigere enn oppløsning. Det er jeg enig i, men teknologien vi har i dag er kommet så langt at 1080p ikke gir noen reduksjon i kvalitet. Det er et ikke-argument så lenge oppløsning uansett er lav.

Og batteri er og et dårlig argument. Apple bryr seg ikke. iPhone Xr med sin 6,1" er ca like stor som Mate 20 Pro på 6,4". Den har 4200 mah batteri, mot 2942. Og om du vil så kan du kjøre menyer og alt på M20P i 1080p og gjerne 720p og. Så om batteri til vanlig er så viktig for deg så kan du fint sette ned hvor mye GPU må jobbe med å rendre alt i lavere oppløsning. Samsung kjører alle spill i 1080p, da fps og batteri er viktigere enn litt ekstra piksler. Derimot til video f.eks så er de pikslene veldig gøy og ha. Og du har valget om du vil ha mer piksler til vanlig eller ikke på Android. Hvis Apple brydde seg om batteri, hvorfor la de ikke ved et 4000 mah batteri?

Mener du virkelig at alle telefoner bør være på 1080p med mindre de brukes til VR, fordi "det er nok"? Jeg forstår aldri folk med denne mentaliteten. Når folk sier at utviklingen innen teknologi for noe har kommet langt nok, så er det jo aldri tilfellet.  Trenger ikke mer RAM, trenger ikke mer høyoppløste skjermer osv. Hva er den mentaliteten med å bare gi opp, stoppe utvikling og si oss fornøyd med det vi har oppnådd? Fremgang stopper aldri. Jeg er imot å bare øke pikselantall for enhver pris. Målet er jo å øke bildekvalitet. Når teknologien tillater derimot er det ingen grunner til å ikke bruke så mye piksler som vi kan.

Bare til info altså telefonen hos GSM Arena som har høyest endurance rating (og vi snakker hundrevis av mobiler) har en 1080p OLED skjerm og kommer inn på samme fysisk størrelse som iPhone Xr, dog en del lettere. Til 240 EUR. Så det å snakke om at Apple gjør det for batteritid blir bare merkelig. Alle vet de ikke gjør det. De gjør det for sine profittmarginer. Det er derfor Apple tjener så mye penger. De tenker at joda de kan slippe unna med å kutte litt i piksler, som gjør at de sparer gjerne 5-10 USD per solgte telefon, og det blir mye penger i slutten av dagen så du selger 200 millioner enheter i året.

For VR tar du kun PPI og tar ikke med deg PPI for sub-piksler og forskjellen på dagens solgte OLED paneler vs LCD paneler. Sony har ellers PPI rundt 800. Om disse er PenTile RGBW eller standard RGB stripe vet jeg ikke. 

Du kan ellers lett se forskjell på en iPhone XR og en Note 9  pikseltetthet. Det blir som folk som sier de ikke kan se forskjell på 30 fps og 60 fps og mener filmer filmet i 24 fps er null problem. Det er sikkert folk som ser en 24 fps film og en 48 fps film og mener de ikke merker forskjell og. Tingen er at menneskets hjerne er flink til å dekke over mangler. Dårlig fps? Lav oppløsning? Hjernen kan aktivt jobbe med å fylle inn hullene slik at du ikke ser dem så bra. Problemet oppstår når du da blir vant til noe høyoppløst eller skikkelig fps og skal tilbake. Nå har ikke hjernen den delen der den fyller igjen hullene. Du forventer bra fps, bra pikseltetthet og du får det ikke. Og du ser godt at det er et lavoppløst panel. Jeg så forskjellen fra 1440p til 1080p Samsung OLED når jeg byttet fra 1440p til 1080p rimelig klart. Med en gang jeg byttet så så jeg det. Selv om OLED panelet var en god del generasjoner nyere og bedre ellers. Om du ikke klarer å se det så har du faktisk dårlig syn.

For YouTube er oppløsning ekstra viktig, bortsett fra oppløsning som helt klart har noe å si. Jada det er mindre merkbart på en liten skjerm, men likevel. Si at jeg filmer 1080p og oppskalerer til 4K og laster opp på YT. Så ser jeg videoen i 4K på min 1080p monitor. På den andre setter jeg samme video på i 1080p. 4K videoen vil være mye høyere kvalitet. Fordi all video på YT blir komprimert. 4K har 4 ganger så mange piksler derimot så bitraten for 4K er mye høyere. Så jeg sitter altså på langt høyere bitrate for min 1080p film. Og plutselig så er den ikke komprimert lengre. Og resultatet er mye bedre. Det er den største forskjellen på YT. Høyere oppløsning = høyere bitrate tilgjengelig for YT video. Forskjellen i kvalitet på 720p og 1440p på en video er veldig stor. Hvis du ikke klarer å se forskjellen på det engang så hadde jeg virkelig vurdert et besøk til legen.

Du prøver å forsvare Apple med at forskjellen er ikke så stor uansett? Ok kanskje du kunne gjort det om du har en telefon som koster 5000 kr vs 10.000 kr og sagt at joda du får nå litt mer piksler, men forskjellen er ikke så stor. Altså du ser forskjell, men er den lille visuelle forskjellen verdt 5000 kr? Det er et rimelig argument. Men detter en iPhone!!! Den koster nesten 9000 kr!!! Og den har noen specs som minner mer om en mid-range modell enn toppmodell, og du sitter her og prøver å forsvare med at "du merker det ikke uansett". Skal ikke Apple være best? De tar så mye ekstra for modellene sine, bør du da ikke forvente det beste fra dem? Dette er ekstremt skuffende, men ikke overraskende fra Apple. At du forsvarer dette forstår jeg virkelig ikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar

For meg er ikke skjermen så veldig viktig. Jeg ser aldri film på mobilen. Batteritid er veldig viktig, og et bra kamera. Jeg har forstått at Xr har samme kamera som Xs og det er kjempebra. Eneste jeg ikke liker er størrelsen. Den kunne vært litt mer kompakt. Jeg vurderer å bytte ut min iPhone 5s som jeg har hatt i flere år nå. Gleder meg til Xr kommer i butikk så jeg kan få se den og prøve den i virkeligheten. Ser veldig fin ut. Bare litt for stor.

Hvis batteri er viktig så er apple den siste mobilen du burde se etter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du maler jo verden i svart/hvitt her, ting er gjerne litt mer nyansert enn som så. Om Apple ikke bryr seg om batteritid så kunne de levert telefonen med 500 mAh batteri. Akkurat denne argumentasjonsmåten holder rett og slett ikke vann. Bare fordi de ikke putter inn de største batteriene på markedet osv så betyr jo ikke det det samme som at de ikke bryr seg. Det blir jo bare for dumt. Det er litt som å si at med mindre du blir veganer og lever på tilnærmet 0 utslipp så bryr du deg ikke om miljøet. Det går fint av å bry seg og ta tiltak uten at man nødvendigvis må dra det til det hele ekstreme.

Akkurat som at Apple alltid har hatt høy kvalitet på skjermpanelene sine, ref DisplayMate osv.. Bare fordi de aldri har pushet for høyest mulig PPI siden iPhone 4 dagene så betyr det jo ikke at de ikke bryr seg. Hvorfor i allverden betaler de så mye for OLED-paneler fra Samsung og tar seg så mye tid og ekstrakostnader med kalibrering og kontroll av skjermpanelene om de ikke bryr seg?

At du får høyere bitrate på YouTube har jo absolutt ingenting med skjermoppløsning å gjøre? Du får akkurat den samme fordelen av lavere komprimering på videoen om skjermen du ser på er 2160P, 1080P eller 360P så fremt til at du velger å spille av i den oppløsningen som gir deg høyere bitrate på videoen. Du må ikke ha 1080P skjerm på telefonen for å spille av YouTube i 1080P f.eks så det blir jo helt irrelevant for diskusjonen.

Du trenger slettes ikke å snakke til meg om videokomprimering. Jeg hater det meste av streaming fordi ting blir alt for kraftig komprimert. Det er ikke uten grunn til at jeg sverger til 4K HDR Remux filer hvor bitrate gjerne ligger på mellom 50-80 mbps. Men så er det jo en vesentlig forskjell på det å se på noe på en 55-tommer++ stor TV og det å skulle se en video på telefonen. Telefonen har en så liten skjerm at det å legge merke til små detaljer er jo tilnærmet umulig og det å først skulle se på noe av god kvalitet på mobiltelefon er jo egentlig fryktelig merkelig i utgangspunktet da det gir deg et fryktelig dårlig format til å nyte dette innholdet på.

Det blir litt som å gå til ditt lokale gatekjøkken og bestille kobebiff, kjøttet i seg selv er av prima kvalitet men det er jo et temmelig håpløst utgangspunkt å kjøpe noe slikt.

Men folk må nå si, føle og mene akkurat hva de vil. Etter jeg byttet jobb og arbeidsområdet så jobber jeg ikke lenger mot Samsung Norge så har ikke så mye førstehåndserfaring med mobiler utover den jeg bruker selv (iPhone), men når jeg daglig brukte Samsungprodukter med høyere oppløsning så gav deg meg absolutt ingenting ekstra på grunn av høyere skjermoppløsning. Men sortnivået og kontrastnivået var jo naturligvis prima.

Og jeg er av akkurat samme oppfatning i dag. Om jeg bruker en iPhone Xs Max, iPhone 6s Plus, iPhone SE, Samsung Galaxy S7 Edge osv.. Så er alle sylskarpe. Jeg merker absolutt ingen praktisk forskjell på pikseltettheten under bruk. Merker så klart forskjell på fargemetningen, sortnivå, kontrast, lysstyrke osv.. Kanskje jeg til nød kan se forskjell om jeg nistirrer på telefonene side-om-side, men det har jo igjen ingen praktisk verdi.

Og jeg kjenner absolutt ingen andre som er av noen annen oppfatning, og jeg er i en temmelig nerdete vennekrets og jobber jo da innenfor informasjonsteknologi så det er jo en overkant nerdete gjeng jeg stortsett forholder meg til i det daglige.

Inntil det foreligger en god blindtest hvor man tester en stor gruppe med mennesker hvor det foreligger klare tegn og bevis som tilsier at vi mennesker opplever en merkbar forskjell på over 300 PPI på en så liten skjerm i praksis så forholder jeg meg skeptisk. Men det er klart, vi er alle forskjellige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Hvis batteri er viktig så er apple den siste mobilen du burde se etter.

Faktisk ikke. En iPhone som ligger i lomma bruker mye mindre batteri enn en Android som ligger i lomma. Så dersom du ikke sitter med trynet klistra i skjermen hele dagen er det faktisk best batteritid på en iPhone. For oss som har et liv kanskje?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ok, jeg burde ikke sagt Apple ikke bryr seg om batteritid. De har et mål om ca 1 dags bruk, og så setter de inn det de tenker er nok for å klare det. Og dette oppnår telefoner som sagt med langt høyere oppløsning som er samme størrelse. Så det var det som var mer poenget mitt. Oppløsningen er ikke noe argument for batteritiden.

Apple bryr seg definitivt om bra skjermkvalitet ja. De har alltid utrolig bra kalibrasjon på alle paneler. Bedre enn Samsung. Derimot bryr de seg og om penger. Det å gå for så lav oppløsning er jo helt klart for å spare penger og ofre skjermkvalitet.

Jeg vet ikke om du har brukt YT på mobil, men om telefonen din er 1080p f.eks så kan du ikke velge 1440p. Maks er 1080p. PÅ PC er det fritt valg, men ikke mobil. Så jo bitrate på YT for mobil har noe med oppløsning å gjøre.

Av de modellene du nevner har jo alle høy PPI unntatt SE. 

Ingen trenger noen blindtest for å bevise at vi kan se forskjell på 30 og 60fps. Jeg vet ikke hvorfor vi må ha en blindtest for å vise at vi kan se forskjell på oppløsning heller. Når jeg skrus oppløsning ned til 720p på mobilen min så gjør bare det at jeg med en gang ser alt er lavere oppløsning. Det å se forskjell på 1080p til 1440p er ikke like lett, spesielt med grei skriftstørrelse osv.

https://www.nrk.no/dokumentar/dette-bor-du-ha-i-skapet-for-katastrofen-inntreffer-1.14246101

Se på denne artikkelen. På 1080p mobil ser jeg ikke hva som står skrevet på hånddesinfeksjonsflasken (jeg klarte å se nok til å tippe baser på flaskens utseende, men ikke om jeg kun hadde hatt tekst). På 1440p mobil derimot er det veldig tydelig hva som står her. 

Ser du på andre språk så har en del skriftspråk mer intrikate bokstaver og tegn enn vi har. Og vi lever ikke alene i verden. Prøv å lese liten kinesisk skrift i lav oppløsning liksom. Går ikke. Det er klart høyere PPI har noe for seg.

Lenke til kommentar

Hendig busslomme i lomma. Avhjørnet også, fordi mindre skjerm er gøy når man bare har skjerm…

Edit: Man kan sammenligne med HTCs lansering av Butterfly/Droid DNA, med 1080p-skjerm, for over _seks_ år siden!? (Oktober 2012.)

Faktisk på en 5"-telefon! Hodetelefonutgang, vannbeskyttelse, ingen fri parkering for buss, ikke CRT-avrunding av skjerm, SD-kortplass, enklere å bytte batteri.

Den var billigere da enn iPhone Xr er nå…

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Burde kanskje også nevne at skjermen har en pinlig oppløsning på 1792x828, altså så vidt over 720p...

Altså den samme oppløsningen som ingen har problemer med å akseptere på en TV på 55 tommer(!), skal liksom være for dårlig på en knøttliten telefon?

Ingen har så godt syn at de ser pikslene på en iPhone 5, ca. 1000x600, så hva man skal med mer er meg en gåte!

Det drar jo bare ned ytelse og batteritid!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Altså den samme oppløsningen som ingen har problemer med å akseptere på en TV på 55 tommer(!), skal liksom være for dårlig på en knøttliten telefon?

Ingen har så godt syn at de ser pikslene på en iPhone 5, ca. 1000x600, så hva man skal med mer er meg en gåte!

Kan jo spørre Apple om hvorfor de gidder å ha bedre skjermer i X, Xs og XS Max da.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo spørre Apple om hvorfor de gidder å ha bedre skjermer i X, Xs og XS Max da.

Og hvorfor dem pusher 5K oppløsning på imac displayene sine? Når ingen ser forskjell på det og 720p?

Har 1080P panel på min telefon, og det går akkurat greit nok. Kunne ikke vært lavere oppløsning iallefall.

Og det hadde ikke kostet apple en krone mer å sette inn ett 1080p panel i XR. Dem satt inn ett dårligere display med vilje for å distansere mobilen fra de andre.

Lenke til kommentar

I denne testen kom pocophone dårligst ut.

Og iPhone XR skal ha bedre batteritid enn xs max.

Morsom test, men dessverre ikke veldig nyttig. Lysstyrke på alle mobiler er ulik. Mobilene viser ikke det samme. Liksom FB er i dark mode på iPhone, alle viser ulike videoer i ulik størrelse. For et rot. Med så store variasjoner per telefon så kan resultatene umulig sammenlignes. Jeg tror ikke akkurat han har prøvd å få noen spesiell tlf til å vinne, men det er ofte slik at amatører som tester på YT ikke helt vet hva de gjør.

Lenke til kommentar

Dette er  bare så feil. Du ser lett, lett pisklene på en telefon med så lav oppløsning. Selv Apple som kom med sin idiotiske "retina" som var liksom så høyoppløst at du ikke kan se pikslene putter stadig høyere oppløsning i produktene sine. De tror ikke på sine egne løgner engang. Kommer med "super retina".

Og hvem i alle dager aksepterer 720p på en TV??? Folk kjøper 4K TVer.. Og til informasjon så har de fleste mobilen en anelse nærmere øynene enn TVen :)

Lenke til kommentar

I denne testen kom pocophone dårligst ut.

Og iPhone XR skal ha bedre batteritid enn xs max.

Interessant, takk for linken.

Godt mulig poco har en svært strømslukende skjerm eller noe. Jeg har fantastisk standbytid på min ihvertfall, den beste jeg har hatt på en telefon så langt. :) Går normalt 5 dager mellom hver gang jeg lader, men så har jeg lite skjermtid (ca 5 timer over 5 dager), bruker den mye til streame musikk over BT, men da er jo skjermen av.

Lenke til kommentar

Kommer til å selge bra. Men her på berget blir den kanskje for billig. Vil tro det kommer cases med falskt dobbelkamera hvert øyeblikk.

Hvorfor vil du ha dobbeltkamera ? Kvaliteten på bildet kommer an på fotografen, ikke antall linser

Fotografen har flere muligheter med to linser. Holder det med ett objektiv til ett speilrefleks også?

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...