torest Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Norsepower har utviklet rotorseil gjennom flere år, og deler gjerne data med andre.Vind i seilene: Skipsindustrien i ferd med å få troen på Flettner-teknologien for store skip [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 "Det har vært skrevet lite om skipet har vært noen suksess." 2010 er 8 år siden, så det burde være mulig å få noen faktaopplysninger angående rotorseil. Kanskje det ikke er noen suksess, og en holder skuffelsen for seg selv. Savner forsøk hvor bølgene utnyttes, da det er mer energi å hente i bølgene sammenlignet med vind. På havet er det dønning hele tiden, så hvorfor forskes det ikke mer på denne muligheten? Lenke til kommentar
Mikkel_E_S Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 "Det har vært skrevet lite om skipet har vært noen suksess." 2010 er 8 år siden, så det burde være mulig å få noen faktaopplysninger angående rotorseil. Kanskje det ikke er noen suksess, og en holder skuffelsen for seg selv. Savner forsøk hvor bølgene utnyttes, da det er mer energi å hente i bølgene sammenlignet med vind. På havet er det dønning hele tiden, så hvorfor forskes det ikke mer på denne muligheten? Jeg tror det korte svaret er at det er for mye krefter i bølger. Det er vanskelig å konstruere "vinger" som tåler påkjenningene, og som blir effektive. Her er et eksempel som ser litt mer lovende ut, som jeg var med å teste hos MARINTEK i Trondheim. https://www.tu.no/artikler/ingen-har-klart-a-utnytte-vingeprinsippet-disse-tre-mener-de-har-funnet-losningen/409161 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 "Det har vært skrevet lite om skipet har vært noen suksess." 2010 er 8 år siden, så det burde være mulig å få noen faktaopplysninger angående rotorseil. Kanskje det ikke er noen suksess, og en holder skuffelsen for seg selv. Savner forsøk hvor bølgene utnyttes, da det er mer energi å hente i bølgene sammenlignet med vind. På havet er det dønning hele tiden, så hvorfor forskes det ikke mer på denne muligheten? Jeg tror det korte svaret er at det er for mye krefter i bølger. Det er vanskelig å konstruere "vinger" som tåler påkjenningene, og som blir effektive.Her er et eksempel som ser litt mer lovende ut, som jeg var med å teste hos MARINTEK i Trondheim. https://www.tu.no/artikler/ingen-har-klart-a-utnytte-vingeprinsippet-disse-tre-mener-de-har-funnet-losningen/409161 Ja, dette er egentlig den tradisjonelle løsningen som det finnes mange varianter av. Erik Bye testet en slik baugpropell på en fiskebåt i sin tid, som konklusjon på et NRK-program hvor bølgefoil ble lansert som løsning. Torger Tveter brukte en slik foil på en båt i havnebassenget i Ålesund en gang på 70-tallet, og båten fikk god fart. Etter en debatt her i TU for 1 år siden, startet jeg jobben med å konkretisere en variant av bølgefoilen jeg har mest tro på, og leverte en patentsøknad i april. Venter fortsatt på svar, men jeg også tror det finnes gode løsninger for å bruke bølgene til fremdrift av skip. Lenke til kommentar
Olga Liebkind Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 The installation, mentioned in the above comments, in 2010 was made for Eship. It is not part of Norsepower deliveries. Norsepower was established in November 2012. Our first installation was in 2014 for M/V Estraden and the extensive measurent compagn proved the technology and savings. Average fuel savings for Estraden is 6,1%. For more information please send email to [email protected]. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 The installation, mentioned in the above comments, in 2010 was made for Eship. It is not part of Norsepower deliveries. Norsepower was established in November 2012. Our first installation was in 2014 for M/V Estraden and the extensive measurent compagn proved the technology and savings. Average fuel savings for Estraden is 6,1%. For more information please send email to [email protected]. Stavekontrollen tar fullstendig knekken på engelsk. Viking grace hadde ikke dette når jeg var ombord for noen år siden da skipet var nytt. Når fikk den roterende seil og har det ført til besparelser i gassforbruket? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå