Destro Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Jeg har en kompis som skal oppgradere PC til en AMD XP1700, og jeg lurte på om den må ha shims eller er kjernen sterk nok slik at du kan sette på viften med forsiktighet uten at cpun tar skade av det? Lenke til kommentar
Bruce Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Det lureste er nok å investere i en SHIM. Lenke til kommentar
EddIe Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 en shim er vertfall den billigaste forsikringa du kan få, men det er ditt valg om du vill kjøpe eller ikkje.... Lenke til kommentar
glaserud Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Er vedkommende en kløne: Shims Er han ikke det: Smakssak Uansett så vil en shims gi vesentlig bedre varmeoverføring ved overklokking enn uten (sikkert litt avhengig av CPU og HK, vel og merke). Jeg fikk ca. 5 grader kaldere måling av CPU-temp på en peltier- og vannkjølt K7 TBird 1200@1500 med og uten shims på et Asus A7V133A (KT133A). Lenke til kommentar
albe Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 På kjøleren min (Noisecontrol Silverado) sto det i bruksanvisningen at til denne kjøleren måtte det IKKE brukes shims, men bare de små o-ringene til å feste rundt "putene" på cpu'en. Vet noen om det er en grunn til dette? eller er det bare en måte for noisecontrol å begrense eget ansvar? [ Denne Melding var redigert av: albe på 2002-03-04 11:48 ] Lenke til kommentar
0din Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Kjenner til en kompis om kjøpte seg en "super-kjøler" av noe slag... Den var skikkelig stor og tung og han glemte å sette på sin shim... som faktisk fulgte med... og vips så hadde han en stk 1ghz torden fugl mindre... Min anbefaling: Er det en stor og tung kjøler: Bruk shims uansett (hvis det ikke står at en ikke må bruke det i veildeninger til kjølern) Er det en liten og lite tung kjøler: Har du masse penger og skjelver som bestemora mi, så kjøper du en shim! Har du ei passe stå hånd og har gjort dette før så sett på kjøleren uten shims! Men det er jo opp til en hver enkelt om en vil ta sjansen.... Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Quote: On 2002-03-04 11:34, glaserud skrev:Uansett så vil en shims gi vesentlig bedre varmeoverføring ved overklokking enn uten (sikkert litt avhengig av CPU og HK, vel og merke). Dette ser jeg ikke sammenhengen i. Hvorfor det? Shims har ingenting med kjøle effekten til en kjøler. Jeg har selv vannkjøling med ei svær blokk, men trenger ikke shims fordi. Men selvfølgelig, det hadde vært lurt Men jeg er forsiktig og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå