Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 (endret) Jepp, holdt meg til max 150 i helgen da jeg fartet ned til Munchen området. Mest på grunn av at Autopilot konker ut da, som sto for 99% av kjøringen(ca). Foruten ett par ganger der jeg var over 200 for morro skyld såklart! Det kan også nevnes at dette gjelder dagens Teslaer. Om Taycan faktisk skulle kunne lade med 350 kW, så vil hastigheten der man kommer seg raskest mulig frem inklusive lading være enda høyere. Kanskje opp mot 200 km/t, uten at jeg har regnet nøye på det. Endret 18. oktober 2018 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Surfern Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Ja den er grei, men det jeg ikke skjønner er hvordan alle i Norge skal kjøre e-bil da. Om det er ditt mål vet jeg ikke. Nå er det vel myndighetene og politikere som setter mål på elbilandelen, ikke deg, meg og mannen i gata.I byer er det et uttalt mål om å få så mye transport som mulig over på utslippsfri form, av hensyn til lokal forurensing. På landet, i grisgrendte strøk, vil forbrenningsmotor fortsatt være aktuelt i mange, mange år. Når teknologien er der, så vil alle kunne kjøre elbil, selv uten lademuligheter hjemme. Du, og andre i samme situasjon fyller da energilagrene på en stasjon i løpet av få minutter og kjører hjem, altså svært, svært likt det å fylle fossilt, flytende drivstoff i dag. Lenke til kommentar
WigNut Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 En ting som jeg aldri har sett blitt nevnt er: Med alle disse forbanna el-bilene som kommer og "alle" skal ha. Hva skjer med strømprisene når denne galskapen har nådd langt nok? Da kan jo strøm selskapene si: "ååå vi må bygge ut nettet vårt da det å har for lite kapasitet" "ååå vann magasinene er så lave" "prisen på kullkraft har gått opp pga etterspørsel på strøm" Kommer til å ende opp med at det kommer til å koste en formue å ta seg en varm dusj eller lage seg varm middag. El-bil... en u-ting spør du meg. 1. Forurenser ekstremt når de blir bygd. (bevist igjen og igjen så ikke nekt kjære el-bil elskere) 2. Langt høyere slitasje på bilvei takket være hk/moment kurven. (også bevist tenke seg det) 3. Produserer mikroplast i lang høyere temp en, en besin/diesel bil igjen takket være hk/moment kurven da dekk slites raskere på el-bil (også bevist og jeg personlig har sett) 4. Vi bor i Norge...... Ikke Madrid... Vi har vinter... Personlig så kjenner jeg vel 8-9 stykk som har kjøpt seg el-bil. Etter første vinter har 7 stykk solgt bilen og gått tilbake til fossilt brensel pga rekkevidde tap pga kulde og ikke kan bruke varme apparatet i bilen da denne også kutter ned rekkevidden. Bare det punktet at man ikke kan bruke et varme apparat i et land der vi har under -10 grader på vinteren er jo komplett galskap. Men men. Retards we all know one... Ler godt hver vinter der en stakkar står i lue, votter og bobblejakke å prøver å lade en el-bilen sin så fort som mulig ved en hurtiglader mens han står der å slår floke... Godt kjøp kompis... godt kjøp... Du har latt deg lure av grinebiterne som sprer falsk informasjon ja, ser jeg. Les denne artikkelen: https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894 Den inneholder FAKTA, ikke oppspinn som du har latt deg lure til å tro på. Lest igjennom den linken du sendte og... tar jeg for meg mine 4 punkter med den linken i hode: 1. El-bil forurenser under produksjon. Samme som en vanlig bil også forurenser under produksjon men dette har jeg da heller aldri sagt noe imot eller om da det er sant. Så ikke noe nytt her. 2. Nevner han ingenting om så mitt argument står. 3. Nevner han ingenting om så mitt argument står. Og som dekkforhandlere kan verifisere at el-bil sliter mer på dekk (mikroplast). Tesla stikker seg frem som versting. 4. Dette punktet står siden det ikke finnes induksjonslading i veibanen pr.dags dato. Eller at det tar 1-2 min å lade et tomt batteri opp til full kapasitet. Så spørsmålet blir nå heller hvor har jeg lest feil? ingen av de argumentene Marius Valle kom med sa noe som helst imot det jeg har sagt. Og jeg velger å ikke ta alt han har skrevet for 100% sannhet da hvis man går inn å ser på alle reportasjer han har skrevet handler de om batteri og el. Og en tilhenger av en gitt teknologi vil altid snakke i dens favør. Dette er menneskelig natur. Godt lesestoff for all den del og ja det stod ting der jeg ikke var klar over. Men kjøper ikke alt. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 1. Tull sier du? det er jo fakta. Og ikke kom med settninger som "på sikt få en mer grønn produksjonsmetode" På sikt lever vi sikkert ikke på planet jorden heller så da spiller ikke hva vi gjør her nå ingen rolle sett i den store sammenhengen. På sikt kan det hende at vi alle er koblet til en datamaskin og vi alle lever i en virituel verden, etc etc etc. Ta utgangspunkt i verden som den er nå ved den teknologien vi har nå. Jeg og vet at det med tiden mest sannsynlig vil komme bedre produksjonmetoder. Men det er ikke relevant for meg nå. Den teknologien finnes ikke nå = forurenser mer. 2. Sant nok men en elbil sliter mer på vei en, en fossil bil. Men hey, tror tanks også sliter mer på vei hvis vi skal dra det til den siden. Sammenligne en bil med en lastebil og generell tungtransport... yay... 3. Continental holder på faktisk å forske på et dekk som er plantebasert og har lovende resultater men dekket er 10-15 år frem i tid så igjen ikke aktuelt idag. 4. Umm... Hvor skrev jeg at det var mine venner som stod ute å frøs mens bilen ladet? Sa da ingenting om at det var mine venner? Men prøv å legg merke til det denne vinteren når du er ute å kjører. Du vil nok bli overasket over hvor mange som står ute å fryser mens bilen står på lading. Ler godt hver gang. Men ikke quote meg på noe jeg ikke har sagt er du snill, da jeg ikke har nevnt at det var mine venner jeg snakket om for det var det ikke. 1: Tesla er alt på vei. Og batterikjemi jobbes det med døgnet rundt over hele verden. Vi er allerede der at el-biler er bedre for miljøet, det er bare kranglefanter som nekter å ta til seg den infoen. 2: El-bilers slitasje på veiene er så liten i den den store sammenhengen at det gir ingen mening i å engang forsøke tallfeste hvor stor forskjellen er på el-biler og ICE biler. Det er tungtransporten som sliter veiene våre i filler, ja det og vårt skiftende vær. 3: Du kan selv ta ansvar for deg og dine handlinger, kjør el-bil med lett fot så blir det ikke særlig mer avfall en om du kjørte ICE. 4: Nei du sa ikke det, men siden alle du kjenner som har hatt el-bil ett år nå hater elbil og har kvittet seg med den så ble det enkelt å dra den konklusjonen at dette gjaldt dine venner. At folk står å fryser mens bilen lader har jeg aldri sett, og det tror jeg ikke er et problem. Men det kan være at du er langt bedre til å observere enn det jeg er. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 (endret) Nå er vel ikke denne bilen KUN konstruert for Norge. Blir litt sånn som med Tesla. Drøssevis med hk og moment, men på motorvei anbefales det å holde seg under 130 km/t for å spare strøm og beholde en noenlunde anstendig rekkevidde. Og nei, det er ikke min påstand. Det er både dokumentert og testet. Nei jeg tenkte heller ikke kun i Norge selv om det nå ble til at jeg skrev akkurat det men nå er det ikke veldig mange plasser du lovlig kan kjøre særlig fortere enn 130 km/t. Og eierne av elbiler ser jo det direkte på displayet hvordan hastighet påvirker rekkevidden. Så jeg tror at dette er en problemstilling som nok kun er relevant for de som ikke kjører el-bil. Jeg kan fint krysse europa med el-bil helt uten stress,uten lade/rekkevidde-angst og med null frykt for å ikke få kjørt fort nok. Velger jeg å kjøre fort så må jeg bare stoppe å lade raskere enn jeg ellers ville gjort. Ikke ulikt hvordan det er å kjøre fort med en ICE bile. Men da har jeg jo også spart inn noe tid på å kjøre raskere så det er helt greit. Endret 18. oktober 2018 av bojangles Lenke til kommentar
WigNut Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 1. Tull sier du? det er jo fakta. Og ikke kom med settninger som "på sikt få en mer grønn produksjonsmetode" På sikt lever vi sikkert ikke på planet jorden heller så da spiller ikke hva vi gjør her nå ingen rolle sett i den store sammenhengen. På sikt kan det hende at vi alle er koblet til en datamaskin og vi alle lever i en virituel verden, etc etc etc. Ta utgangspunkt i verden som den er nå ved den teknologien vi har nå. Jeg og vet at det med tiden mest sannsynlig vil komme bedre produksjonmetoder. Men det er ikke relevant for meg nå. Den teknologien finnes ikke nå = forurenser mer. 2. Sant nok men en elbil sliter mer på vei en, en fossil bil. Men hey, tror tanks også sliter mer på vei hvis vi skal dra det til den siden. Sammenligne en bil med en lastebil og generell tungtransport... yay... 3. Continental holder på faktisk å forske på et dekk som er plantebasert og har lovende resultater men dekket er 10-15 år frem i tid så igjen ikke aktuelt idag. 4. Umm... Hvor skrev jeg at det var mine venner som stod ute å frøs mens bilen ladet? Sa da ingenting om at det var mine venner? Men prøv å legg merke til det denne vinteren når du er ute å kjører. Du vil nok bli overasket over hvor mange som står ute å fryser mens bilen står på lading. Ler godt hver gang. Men ikke quote meg på noe jeg ikke har sagt er du snill, da jeg ikke har nevnt at det var mine venner jeg snakket om for det var det ikke. 1: Tesla er alt på vei. Og batterikjemi jobbes det med døgnet rundt over hele verden. Vi er allerede der at el-biler er bedre for miljøet, det er bare kranglefanter som nekter å ta til seg den infoen. 2: El-bilers slitasje på veiene er så liten i den den store sammenhengen at det gir ingen mening i å engang forsøke tallfeste hvor stor forskjellen er på el-biler og ICE biler. Det er tungtransporten som sliter veiene våre i filler, ja det og vårt skiftende vær. 3: Du kan selv ta ansvar for deg og dine handlinger, kjør el-bil med lett fot så blir det ikke særlig mer avfall en om du kjørte ICE. 4: Nei du sa ikke det, men siden alle du kjenner som har hatt el-bil ett år nå hater elbil og har kvittet seg med den så ble det enkelt å dra den konklusjonen at dette gjaldt dine venner. At folk står å fryser mens bilen lader har jeg aldri sett, og det tror jeg ikke er et problem. Men det kan være at du er langt bedre til å observere enn det jeg er. 1. Hvis det er tilfellet er det info jeg ikke var klar over. Ikke noe med at det er bare kranglefanter som nekter å ta til seg info. Hvor står denne info`n om jeg kan spørre? 2. Denne blir bare nå synsing frem og tilbake så vi stopper der. 3. "du kan selv ta ansvar for deg og dine handlinger" Så sant som sagt. Og du har helt korrekt. Men hvordan kan det da ha seg slik at jeg kjenner 3 stykk som har hver sin dekkbutikk. Alle 3 sier akkurat det samme at el-bil sliter mer på dekkene en vanlig fossil bil. Ja det er nok 100% sikkert føreren av bilen så er litt hard på pedalen under akselerasjon. Men igjen så står jeg ved mitt poeng. 4. "men siden alle du kjenner som har hatt el-bil ett år nå hater elbil" Ehem... igjen... hvor har jeg sagt at de hater el-bil? Ja de hadde sin bil ca. 1 år. En vinter og de solgte den. Bilen hadde enkelt og greit ikke batterikapasitet til deres bruk, og med den "trege" ladingen så funket det ikke å bruke el-bil da den gikk tom for strøm og de hadde egentlig ikke tid til å vente på ladingen. De er nå alle eiere av hybrid bilder untatt 2 som har gått tilbake til ren bensin. Men de alle sier det samme. Når el-bilen funket og passet inn i deres hverdag var den en drøm. Når den ikke gjorde det var den et hodebry (som alt annet som ikke skulle funke i livet) JEG derimot er pr. dags dato imot el-bil pga teknologien ikke er klar nok slik den er idag til et nordisk klima. Og ladetiden er for MEG og kun MEG alt for lang. Når den er nede på 1 - 3 min så kan vi snakke. Før det. Nei. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Disse diskusjonene er så surealistiske. Oldefaren min var sinna på traktorer. De store tunge monstrene kom til å ødelegge landbruket. Eksistensen av elbiler er ikke en personlig fornærmelse folkens. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 (endret) JEG derimot er pr. dags dato imot el-bil pga teknologien ikke er klar nok slik den er idag til et nordisk klima. Og ladetiden er for MEG og kun MEG alt for lang. Når den er nede på 1 - 3 min så kan vi snakke. Før det. Nei. Det er ett helt fair grunnlag det, vi har alle forskjellige behov og elbil passer ikke alle. Men, du bør nok ikke forvente å oppleve 1-3 minutters lading hos elbiler. Det krever alt for mye ift behovet. For meg personlig er elbil helt fantastisk, jeg har 4 mil til kontoret, familien i umiddelbar nærhet og ca 3mil til hytta. Bilen er full(nok) hver morgen og jeg er "aldri" tom for strøm, skulle det oppstå noen krise er det lassevis av hurtigladere i området. Jeg skulle dog hatt krok da jeg gikk til innkjøp av båt i sommer, men enn så lenge ordner jeg det de 2 gangen det trengs i året. Endret 20. oktober 2018 av Salvesen. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Jeg tror lading av elbilen skjer når elbilen ikke trengs. Om natten eller mens man er på jobb osv. Hurtigladere er viktige i de ekstremt få gangene det ikke er nok og man trenger en ekstra 30/40% med strøm. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. oktober 2018 Del Skrevet 20. oktober 2018 Jeg tror lading av elbilen skjer når elbilen ikke trengs. Om natten eller mens man er på jobb osv. Hurtigladere er viktige i de ekstremt få gangene det ikke er nok og man trenger en ekstra 30/40% med strøm. Jepp, min bil lades etter jobb. Jeg kan lade på jobb, men jeg dropper det da jeg ikke har behov og lar heller de med mindre batteripakker lade/la det være tilgjengelige ladere slik at folk kan kjøpe seg elbil uten å bekymre seg for lading på jobb. Hurtiglading er noe jeg driver lite med, plugger den gjerne i om jeg handler på butikken hvor de har superlader i området(jeg har jo trossalt betalt i dyre dommer for det her), og har ladet en del denne uken da jeg er i Tyskland. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå