Gå til innhold

Det er på tide å legge FM-drømmen bak seg. Det er DAB som gjelder


Anbefalte innlegg

DAB-mottakere finnes å få kjøpt, men ikke i mobiltelefoner. Der er FM fortsatt enerådende.

 

Gamle dagers utbyttbare bilstereo finnes nesten bare i 20 år gamle biler, dermed er vi prisgitt diverse DAB-adaptere i bilene. Var det noen som glemte nullvisjonen i trafikken da vi måtte gå over til å knote med DAB-adaptere og mobiltelefoner for å kunne høre på radio i bilen?

 

DAB-nettet var ikke ferdig utbygget da de slo av FM. Noen flere tunneler og veistrekninger har fått dekning i løpet av 2018, men det er fortsatt huller. Signalstyrken er på grensen til hva de vanlige glassantennene klarer å motta uten dropout. Skal man være sikret like bra mottak av NRK P1 som på FM i 2016 så må man ha antenne på taket av bilen.

 

På den positive siden så har avstengningen av FM hjulpet på fortjenesten til diverse importører, butikker og verksteder.

"Skal man være sikret like bra mottak av NRK P1 som på FM i 2016 så må man ha antenne på taket av bilen."

 

Jeg har en gammel bil og kjøpte 2 DAB-radioer(1 til bilen og 1 til båten), hvor det fulgte med en halvbølgeantenne(dipol) som jeg festet inne i bilen og båten.

Begge fungerer utmerket, og jeg lytter mer til radio enn jeg noen gang har gjort.

Spesielt Venyl-kanalen er OK, men er ikke spesielt begeistret for all reklamen.

Tenk om NRK kunne startet en lignende kanal, med lite snakk og ikke reklame?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 Kostnadene for å drive FM nettet fremgår av NRKs budsjett hvert år. Det er på ca kr 200 millioner. Dette er svært billig nå man tar hensyn til hva anskaffelser av DAB radioer i bil koster publikum! Det er i bil folk lytter til radio.

2 Så skrives det det at at FM senderne er gitt bort til Afrika. Det er ikke særlig viktig fordi kostnadene av disse ikke er vesentlig for kostnadene forbundet med kostnadene med å drive et FM nett. Det er spesielt bygninger, veier, strøm og antennemaster som koster penger og de er der fremdeles og kan brukes på nytt.

3 Så er det snakk om fordelene med DAB som tilbyr flere kanaler. Jeg tror folk flest fikk nok kanaler på FM!

4 DAB systemet har kortere rekkevidde og det skyldes at frekvensene er lavere (240 mot 100 MHz). Dessuten må en DAB bærebølge med flere kanaler sende med mye høyere effekt enn en FM sender med en kanal. En FM sender som bruker 100W mens en DAB sender må bruke 6kW! Riktignok vil DAB senderen vil få litt hjelp av diversiteten som skyldes at man bruker mer båndbredde. I dag har vi noen få brølende DAB sendere og det kan ikke oppveie de mange små FM senderne som er satt opp der det trengs. Derfor blir dekningen dårligere for DAB. Så er DAB systemet gammeldags sammenlignet med dagens mobilsystemer som inneholder iterative feilrettende koder. Dette gjør at DAB krever mer effekt enn moderne mobilsystemer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg er glad vi har blitt kvitt FM. Det var noe ræl som fungerte særdeles dårlig. Spesielt på vestlandet. Selv om DAB enda ikke er ferdig utbygget så fungerer det nå bedre enn FM noen gang har gjort og teknologien i forhold til FM gjør at det er veldig mye billigere å gi alle bedre dekning, ikke bare de i Oslo-gryta.

 

Å slukke FM var det riktige valget!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

To spørsmål en glemmer å stille.

 

Har kundene fått en bedre hverdag?

 

Har radio blitt mer aktuelt?

 

Svaret på begge er et rungende nei.

 

 

Jeg har fått bedre tilbud, bedre lyd og savner ikke FM i det hele tatt.  Så for meg er det ikke et rungende nei. 

 

FM var analog distribusjon, DAB er digital. Hvorfor henger du deg opp i distribusjonen ?  Er det ikke innholdet som betyr noe ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

DAB integrert i min bil (Volvo V60 2012 modell) - 13.000 (må bytte head-unit), for å få tilgang på komprimert skjit. Nope, not gonna happen.

Streame radio til mobilen som er koblet med bluetooth til eksisterende anlegg? Enkelt, brukervennlig, trafikksikkert (styrer via rattet) og jeg har til dags dato ikke hatt noe problem på de veiene jeg ferdes med dekninig på mobilnettet (Stavanger-Oslo og rundt omkring i Rogaland).

 

Bare for å presisere; jeg forstår at FM nettet er lite effektiv bruk av båndbredde og at det fases ut. DAB har jeg lite eller ingenting til overs for. Eier ikke en eneste DAB-dings og klarer meg brillefint. Får jeg DAB radio til jul blir jeg sur!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt greit at vi ikke får tilbake FM-nettett. For min del er det ikke det det handler om, men sett i et helhetlig perspektiv er det vanskelig å se at kostnaden for utskifting av en radiopark på flere millioner enheter kan forsvares. Problemet er at det ikke er noen store forbedringer for forbruker, greit at nisjekanaler har blitt kringkastet til distriktene, men det gjelder nok et mindretall som faktisk benytter seg av dette. Den eneste vesentlige fordelen er at kostnadene har falt for kringkaster.

 

Beslutningen om å gå over til DAB ble tatt engang på 90-tallet, den gangen virket det jo lovende, men de senere årene har det vist seg at resultatet ikke har blitt tilfredsstillende. Det er fremdeles mange steder der DAB har dårligere dekning en FM hadde. Norge er det eneste landet i verden som har besluttett å slukke FM-nettet. Resultatet av dette er at lyttermassen er gått ned med minst 10%. Normalt vil man forvente at ny teknologi vi gi økt lytting, når det motsatte har skjedd så er det et dårlig tegn.

 

Jeg ser ingen tegn på selvkritikk fra DAB-leiren, det er som om man skal tviholde på et inntrykk av at alt er i orden. Alle andre land som har planlagt slukking av FM-nettet har endret beslutningen. Norge har stått på sitt. Nå viser det seg at nyere telefonnett trolig kan erstatte hele DAB-nettet innen få år.

 

Da er det ikke rart mange ergrer seg.... Ikke bygg opp FM-nettet, men innrøm at DAB-utbyggingen ikke har vært vellykket på alle måter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

DAB-mottakere finnes å få kjøpt, men ikke i mobiltelefoner. Der er FM fortsatt enerådende.

 

Gamle dagers utbyttbare bilstereo finnes nesten bare i 20 år gamle biler, dermed er vi prisgitt diverse DAB-adaptere i bilene. Var det noen som glemte nullvisjonen i trafikken da vi måtte gå over til å knote med DAB-adaptere og mobiltelefoner for å kunne høre på radio i bilen?

 

DAB-nettet var ikke ferdig utbygget da de slo av FM. Noen flere tunneler og veistrekninger har fått dekning i løpet av 2018, men det er fortsatt huller. Signalstyrken er på grensen til hva de vanlige glassantennene klarer å motta uten dropout. Skal man være sikret like bra mottak av NRK P1 som på FM i 2016 så må man ha antenne på taket av bilen.

 

På den positive siden så har avstengningen av FM hjulpet på fortjenesten til diverse importører, butikker og verksteder.

"Skal man være sikret like bra mottak av NRK P1 som på FM i 2016 så må man ha antenne på taket av bilen."

 

Jeg har en gammel bil og kjøpte 2 DAB-radioer(1 til bilen og 1 til båten), hvor det fulgte med en halvbølgeantenne(dipol) som jeg festet inne i bilen og båten.

Begge fungerer utmerket, og jeg lytter mer til radio enn jeg noen gang har gjort.

Spesielt Venyl-kanalen er OK, men er ikke spesielt begeistret for all reklamen.

Tenk om NRK kunne startet en lignende kanal, med lite snakk og ikke reklame?

Grunnen til at DAB ikke er på mobilen skyldes at svært få ønsker det (bare Norge) og at en DAB mottager krever mye strøm sammenlignet med FM.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

To spørsmål en glemmer å stille.

 

Har kundene fått en bedre hverdag?

 

Har radio blitt mer aktuelt?

 

Svaret på begge er et rungende nei.

 

for meg er svaret ja og ja.

 

Her jeg bor har jeg fått flere kanaler og bedre dekning.

alt er ikke sort og hvitt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var en skuffende dårlig teknisk artikkel til å være publisert i teknisk ukeblad.

At DAB har bedre areal dekning er direkte feil. DAP i bil fungere for eksempel svært dårlig utenfor tettbebygde strøk på vestlandet. Det er slutt på radiolytting i bil for min del.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Blir udokumenterte konspirasjonsteorier fra min side, men er det betaling eller kjepphester eller stahet eller behov for å rettferdiggjøre tidligere påstander eller andre tilsvarende grunner som er motivet for denne ELENDIGE artikkelen?! Saklige grunner kan jeg ikke se at er beveggrunnen her! Lytterflukten fra radiolytting på de store riksdekkende kanalene kombinert med økningen i lyttingen på nærradiokanaler er vel et ugjendrivelig bevis på at overgangen til DAB er en varslet katastrofe!!

 

"En hovedgrunn til at FM avvikles, er behovet for mer kapasitet kombinert med kostnaden med å bygge ut FM videre."

 

Dette er vel ene og alene tull: "Behovet" finnes vel knapt selv om det PÅSTÅS fra NRK og andre at det var det. At de ØNSKER å forsvare og begrunne sin eksistens selv om færre og færre ønsker et statlig pengesluk som NRK, det er så. Men det er LANGT i fra det samme som at det er et reellt behov!! Kostnaden "med å bygge ut FM videre" faller på sin egen urimelighet så lenge ikke "behovet" for "å bygge ut FM videre" fantes i realiteten!!

 

"Overgangen til DAB har med dette hatt en demokratiserende og inkluderende effekt."

 

Denne påstanden er vel bevist å være fullstendig på viddene så lenge SÅ mange slutter å høre på radio på grunn av DAB-omleggingen så har DAB-omlegggingen vært EKSKLUDERENDE. DAB-omleggingen ekskluderer også alle oss som ikke har interesse/økonomi/begge deler til å kjøpe DAB-radioer/-adaptere for å høre på DAB-radio!

 

Hele argumentet med at det ville være for dyrt å vedlikeholde FM-nettet har jeg over hodet ingen tiltro  til: Den enorme samlede kostnaden med å bytte ut radioapparater hjemme, og ikke minst den ennå større kostnaden med å bytte ut bilstereoer er jeg overbevist om at er VESENTLIG større enn vedlikeholdet av FM-nettet en gang ville kommet i nærheten av! Men lobyistene i NRK og andre som fikk presset/lurt igjennom omleggingen til DAB fikk veltet kostnadene over til forbrukerene i stedet for over eget budsjett!!!

 

Tror jeg tellte tre-fire positive innlegg i favør av DAB ved gjennomlesning av alle kommentarene, så her virker det som at artikkelforfatteren har skrevet for å provosere og/eller har bommet KRAFTIG på publikumet!

Endret av Gjest MKII
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...