aanundo Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 DAB-mottakere finnes å få kjøpt, men ikke i mobiltelefoner. Der er FM fortsatt enerådende. Gamle dagers utbyttbare bilstereo finnes nesten bare i 20 år gamle biler, dermed er vi prisgitt diverse DAB-adaptere i bilene. Var det noen som glemte nullvisjonen i trafikken da vi måtte gå over til å knote med DAB-adaptere og mobiltelefoner for å kunne høre på radio i bilen? DAB-nettet var ikke ferdig utbygget da de slo av FM. Noen flere tunneler og veistrekninger har fått dekning i løpet av 2018, men det er fortsatt huller. Signalstyrken er på grensen til hva de vanlige glassantennene klarer å motta uten dropout. Skal man være sikret like bra mottak av NRK P1 som på FM i 2016 så må man ha antenne på taket av bilen. På den positive siden så har avstengningen av FM hjulpet på fortjenesten til diverse importører, butikker og verksteder. "Skal man være sikret like bra mottak av NRK P1 som på FM i 2016 så må man ha antenne på taket av bilen." Jeg har en gammel bil og kjøpte 2 DAB-radioer(1 til bilen og 1 til båten), hvor det fulgte med en halvbølgeantenne(dipol) som jeg festet inne i bilen og båten. Begge fungerer utmerket, og jeg lytter mer til radio enn jeg noen gang har gjort. Spesielt Venyl-kanalen er OK, men er ikke spesielt begeistret for all reklamen. Tenk om NRK kunne startet en lignende kanal, med lite snakk og ikke reklame? 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Bent Vik-Strandli Skrevet 18. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 18. oktober 2018 Det var TU som først skrev dette. FM senderne til NRK er IKKE sendt til Malawi. Derimot er 14 av P4s laveffektsendere sendt til Malawi. Totalt hadde FM båndet ca 6000 sendere. Vil neppe hindre å få NRK P1 opp å gå som en trygg beredskapskanal. Vil minne om at Norge er eneste land i verden som har slukket FM. Når vi ser utviklingen i Europa (Dab finnes i et par byer i Australia og noen få land i Europa) er Norge snart også eneste land i verden med Dab. Debatten går for fullt i Tyskland om ikke de skal slukke Dab, da det, etter mange år med sending og promotering, nesten ikke eksisterer lyttere på den plattformen. Slukker Tyskland Dab, er nok det definitivt kroken på døra for Dab som sendestandard. Et godt eksempel på hvor lite interessant Dab er i verden, er det faktum at Norge og England er eneste to markeder der bilimportørene installerer Dab som standard i nye biler. Det er forøvrig svært få "FM-nostalgikere" som hverken ønsker eller tror på fullt NRK, P4 og Radio Norge på FM igjen. Vi ønsker derimot en garanti for at lokalradio skal få fortsette på FM etter 2021, ikke tvinges over på Dab, som Dab-lobbyistene ønsker. Det har de ikke økonomi til. Mange ønsker også fristilling av FM-nettet, slik at aktører som ønsker, kan slippe til på regionale nett, slik det er vanlig å drive radio ellers i verden. Og ikke minst ønsker vi en granskning av prosessen bak Dab, slik at enkelte individer kan stilles til ansvar for det de har gjort. Det har etterhvert dukket opp mye som ikke tåler dagens lys. Vil anta at det vil dukke opp mer etterhvert som det graves i materien. Og det gjøres. Forøvrig hevdes det at Dab er bedre en FM mht beredskap. Det er en høyst teoretisk påstand! Eksempel b Under storbrannen i Sverige i sommer, sendte Svensk beredskap ut sms-varsel til alle i området, med melding om å lytte på FM radio for oppdateringer. Da treffer de ALLE Svensker, ALLE yrkessjåfører fra alle land og utenlandske bobiler. NRK vil i Norge på Dab, treffe 20-30% av bilparken, INGEN utenlandske yrkessjåfører og INGEN turister. Gir det økt beredskap? Dab, tidenes feilinvestering! 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Oklo Skrevet 18. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 18. oktober 2018 Jeg er enig med en del over her, at det er relativt store mangler i denne "kommentaren" fra redaktøren. Selvfølgelig må vi ta inn over oss at FM er borte i Norge, for godt. Det gjør dog ikke at vi kan se bort fra debatten for å prøve å unngå at en lignende feilvurdering skjer igjen. Moberg prøver å minimalisere kostnadene for forbrukeren ved overgangen. For min families del, ble det ekstra "boks" i den ene bilen, til ca. 3000 kr, for en løsning som er mindre integrert, og fungerer dårligere enn FM-radioen som tross alt er integrert. Den andre bilen ble det fremskyndet bytte av, så vi skulle slippe problemet der. I tillegg ble det bytte av husets øvrige radioapparater, ca 6 stk. Hvis gjennomsnittshusstanden har brukt 5000 på nye radioer, blir det jo fort noen milliarder totalt det også. -Så å si at dette koster forbrukerne "noen hundrelapper" høres mer ut som hersketeknikk enn noe annet. Noe annet Moberg har "glemt", er at det fremdeles ikke finnes DAB-apprater som har batterilevetid for å være med på turer i skog og mark. Jeg kjenner ikke lyttemønsteret til "de fleste" radiolyttere, men de fleste av de menneskene jeg faktisk kjenner, hørte på stort sett én kanal, typisk en av de riksdekkende kanalene. Selv om jeg bor i Stor-Oslo (og Moberg prøver å minimere betydningen av min stemme, siden jeg var bortskjemt fra før) har jeg stort sett hørt på én radiokanal, som jeg har kunnet høre på over hele landet. Ingen har nevnt turister. Selvfølgelig, vi bygger jo ikke et Norge for turister. -Men noen kommer da på besøk hit til landet også. Der blir det helt stille i bilene når de kommer over grensen. Basert på blant annet disse betraktningene, og noen flere, som jeg må holde igjen for at ikke innlegget skal bli for langt, mener jeg at de som har gått i bresjen for slukking av FM-nettet har gjort noen grove feil. - De fleste opplever at dekningen ikke har blitt bedre, mange hevder at den er dårligere. - Kostnadene for vedlikehold av gamle FM-sendere er eliminert, men norske husstander har måttet dekke dette ved innkjøp av ny teknologi, som sannsynligvis har kortere levetid enn tidligere teknologi. - Brukerne har fått flere kanaler (som de sannsynligvis ikke lytter til), men i en overgangsperiode på ca 20 år (de fleste biler blir skrotet etter mellom 16 og 22 år iflg Motor fra 2016), vil bileiere oppleve en hverdag som gir dårligere funksjonalitet enn tidligere. - Turister er avskåret fra å høre norsk radio når de er på bilferie i landet. - Enkelte husstander har, enten av prinsipp, eller av hensyn til kostnader, valgt å ikke kjøpe ny radio. Disse er avskåret fra nødmeldinger sendt over radio. FM er slukket for godt, ingen tvil om det. -Men de som kom frem til at det var en riktig avgjørelse burde avsettes! 10 Lenke til kommentar
Populært innlegg OlaML Skrevet 18. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 18. oktober 2018 Hvis DAB er så bra, hvorfor går da lyttetallene så mye ned? Fordi det endret folks vaner og da mistet radioen de som lyttere. Jeg har hatt FM på mobilen siden midten av 00-tallet. Men ingen mobiler har DAB. "Ja men da kan du jo streame". Men det kunne jeg like gjerne gjøre uten DAB! Jeg hørte på radio fordi den lett fulgte meg overalt i hverdagen, men litt høyere terskel og litt færre mottakere endret vanene mine. Det var viktigere at det største radiokanalene var ekstremt lett tilgjengelig overalt, enn at NRK Alltid Hardingfele var like tilgjengelig på Svalbard som i Jondal. Et fullstendig bortkastet prosjekt og det vil også bli historiens endelige dom. 13 Lenke til kommentar
Populært innlegg frodels Skrevet 18. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 18. oktober 2018 Når man skriver en artikkel om DAB-syting, kan man ikke hoppe over en drøfting av at nybilkjøpere i årene 2008-2012 ble forledet til å kjøpe DAB som ekstrautstyr til en betydelig ekstrakostnad. Jeg skriver 'forledet' fordi det i disse årene var DAB og ikke DAB+ som var teknologien det ble satset på. Den teknologiske målendringen underveis medførte at tusenvis av bilkjøpere kastet bort sine penger. Denne kjensgjerningen har jeg aldri sett noen diskusjon på. Så en kommentar til påstanden om at DAB gir oss et bedre radiotilbud: Flere kanaler forutsetter en økning i redaksjonell kapasitet for å opprettholde innholdskvaliteten. Så langt jeg har registrert, har ikke NRK ansatt flere journalister til å fylle alle de nye kanalene med innhold. Resultatet ser vi: Stadig større sendeflater fylles med småprat og jabbing som det ligger lite redaksjonelt arbeid bak. Ellers fungerer flere kanaler som rene spillelister. Jeg kan ikke si at dette gir noen en bedre radiohverdag. NRK radio har i alle år fungert som en folkeoppdrager, kunnskapsformidler og kilde til utvidede perspektiver. Nå ser jeg tendenser til at småprat også glir inn i P2's sendeflater. Heller kvalitet enn kvantitet, mener nå jeg. 14 Lenke til kommentar
Torleiv Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 1 Kostnadene for å drive FM nettet fremgår av NRKs budsjett hvert år. Det er på ca kr 200 millioner. Dette er svært billig nå man tar hensyn til hva anskaffelser av DAB radioer i bil koster publikum! Det er i bil folk lytter til radio. 2 Så skrives det det at at FM senderne er gitt bort til Afrika. Det er ikke særlig viktig fordi kostnadene av disse ikke er vesentlig for kostnadene forbundet med kostnadene med å drive et FM nett. Det er spesielt bygninger, veier, strøm og antennemaster som koster penger og de er der fremdeles og kan brukes på nytt. 3 Så er det snakk om fordelene med DAB som tilbyr flere kanaler. Jeg tror folk flest fikk nok kanaler på FM! 4 DAB systemet har kortere rekkevidde og det skyldes at frekvensene er lavere (240 mot 100 MHz). Dessuten må en DAB bærebølge med flere kanaler sende med mye høyere effekt enn en FM sender med en kanal. En FM sender som bruker 100W mens en DAB sender må bruke 6kW! Riktignok vil DAB senderen vil få litt hjelp av diversiteten som skyldes at man bruker mer båndbredde. I dag har vi noen få brølende DAB sendere og det kan ikke oppveie de mange små FM senderne som er satt opp der det trengs. Derfor blir dekningen dårligere for DAB. Så er DAB systemet gammeldags sammenlignet med dagens mobilsystemer som inneholder iterative feilrettende koder. Dette gjør at DAB krever mer effekt enn moderne mobilsystemer. 7 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Jeg er glad vi har blitt kvitt FM. Det var noe ræl som fungerte særdeles dårlig. Spesielt på vestlandet. Selv om DAB enda ikke er ferdig utbygget så fungerer det nå bedre enn FM noen gang har gjort og teknologien i forhold til FM gjør at det er veldig mye billigere å gi alle bedre dekning, ikke bare de i Oslo-gryta. Å slukke FM var det riktige valget! 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg EremittPåTur Skrevet 18. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 18. oktober 2018 For meg på Sunnmøre blir det et rungende JA! Hårryheite det, e du og sunnmøring... For mej e det eit rongande Nei! Både på Sunnmøre og her på Sørlandet hvor jeg befinner meg for tida. Selv når jeg kjører frå sørtippen til de mer navlebeskuande sentrale strøk i øst svitsjer jeg helst til FM, eller svitsjer og svitsjer, jeg bruker ikke DAB i det hele tatt. I båt er det kun FM som gjelder selv om radioen støtter både DAB og FM. Dansk radio er forresten mye morsommere en Norsk. Vil også heller høre halvkvalt skvalder og få med meg alt enn brutte oppstykkede samtaler. Med seilbåt og høy antenneføring er også dekningen særs god for FM. Handler ikke om digitalt eller ikke digitalt. Hjemme er det internettradio som gjelder. Hverken DAB eller FM benyttes der. DAB er klønete og ustabilt. Altfor mange parametre som skal matche til enhver tid. Ett folkelig system som krever teknisk kompetanse bare for å sette i og plassere en antenne er pr. definisjon ett dårlig system. DAB er ett forhastet kostbart eksperiment som er pusha altfor tidlig ut på det Norske folk av inkompetente fjols og/eller lobbyister. Hadde man ventet noen år hadde man som nå sett at DAB er unødvendig. Det kommer andre teknologier som gjør jobben bedre. Da blir det tullete å peke på kostnadene ved å vedlikeholde FM nettet når DAB nettet er en unødvendig kostnad. Kan ikke bruke 88-108 til stort mer enn FM allikevel. ...Og TU befester sitt rykte som tabloid. Å kalle oppegående folk for sutrende bare fordi de har en høyere teknisk kompetanse enn dere til å forstå at DAB ikke er veien å gå er dårlig journalistikk og bruk av hersketeknikk. 10 Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 To spørsmål en glemmer å stille. Har kundene fått en bedre hverdag? Har radio blitt mer aktuelt? Svaret på begge er et rungende nei. Jeg har fått bedre tilbud, bedre lyd og savner ikke FM i det hele tatt. Så for meg er det ikke et rungende nei. FM var analog distribusjon, DAB er digital. Hvorfor henger du deg opp i distribusjonen ? Er det ikke innholdet som betyr noe ? 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Boba_Fett Skrevet 18. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 18. oktober 2018 Er det rart at politikerforakten øker, og at misnøyen mot det etablerte øker når en leser usannhetene som presenteres av Jan Moberg? Det snakkes om fm-senderne som ble send til Afrika. Det var snakk om 14 stykker, noen av P4 sine sendere. Dette er en brøkdel av sendernettet. Det presenteres som at alt ble sendt til Afrika. Denne løgnen tas stadig frem av DAB-forkjemperne. "Man har ikke råd til FM". Hvor mye penger er det blitt investert i DAB, og hvorfor er det fremdeles dårlig dekning mange steder i landet? Jeg har selv prøvd DAB i en ny bil, kjørt i Norges langstrakte land. Opplevd plutselige avbrudd, og hakkende lyd. Det er mye verre en litt gradvis sus som en får med FM når signalet blir svakere. Den metalliske kunstige lyden som DAB har kan karakteriseres som lyden av knust glass. Tilsynelatende klar lyd, men ved nærmere lytting er det vesentlige mangler i lydbildet. For å få plass til alle de likelydende spilleliste-kanalene fylt med musikk og reklame, og intet annet er hver kanal tildelt kun en liten båndbredde med redusert lydkvalitet til følge. Hvilket mangfold er det vi snakker om når det kun spilles musikk og reklame på 95% av kanalene på DAB? Og det er NRK, Bauer og P4 gruppen som kontrollerer radio i Norge? Siste nå er at Bauer og P4 Gruppen er irriterte på grunn av at det er mulig å høre på den frittstående Radio Metro på FM i Oslo. En uavhengig kanal som truer deres inntekter, og som blir sett på som en trussel som skal stoppes for alle midler. Det hastet veldig med å innføre DAB i Norge, og å slukke FM. Med introduksjon av 4G ble DAB foreldet. Hadde man visst det man vet i dag ville DAB aldri vært innført. En halv million færre lyttere sier alt om denne fadesen. Det var viktig for P4 og Bauer å slukke FM, da de vil ha full kontroll på kommersiell radio i Norge. Og det er de i ferd med å få til med god hjelp av politikerne. Snakk om mangfold! Selv var jeg en ivrig P1-lytter, og var fornøyd med P1 (og kanskje P2). Disse andre nisjekanalene du snakker om (NRK alltid nyheter osv.) var ikke spesielt interessante. Nå er det slutt på radiolyttingen for min del. Litt lokalradio av og til i bilen er alt. Kall oss gjerne sutrere og FM-fanatikere. Men da må jeg får lover til å kalle deg en løgner. 10 Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 DAB integrert i min bil (Volvo V60 2012 modell) - 13.000 (må bytte head-unit), for å få tilgang på komprimert skjit. Nope, not gonna happen. Streame radio til mobilen som er koblet med bluetooth til eksisterende anlegg? Enkelt, brukervennlig, trafikksikkert (styrer via rattet) og jeg har til dags dato ikke hatt noe problem på de veiene jeg ferdes med dekninig på mobilnettet (Stavanger-Oslo og rundt omkring i Rogaland). Bare for å presisere; jeg forstår at FM nettet er lite effektiv bruk av båndbredde og at det fases ut. DAB har jeg lite eller ingenting til overs for. Eier ikke en eneste DAB-dings og klarer meg brillefint. Får jeg DAB radio til jul blir jeg sur! 3 Lenke til kommentar
mr_vegum Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Helt greit at vi ikke får tilbake FM-nettett. For min del er det ikke det det handler om, men sett i et helhetlig perspektiv er det vanskelig å se at kostnaden for utskifting av en radiopark på flere millioner enheter kan forsvares. Problemet er at det ikke er noen store forbedringer for forbruker, greit at nisjekanaler har blitt kringkastet til distriktene, men det gjelder nok et mindretall som faktisk benytter seg av dette. Den eneste vesentlige fordelen er at kostnadene har falt for kringkaster. Beslutningen om å gå over til DAB ble tatt engang på 90-tallet, den gangen virket det jo lovende, men de senere årene har det vist seg at resultatet ikke har blitt tilfredsstillende. Det er fremdeles mange steder der DAB har dårligere dekning en FM hadde. Norge er det eneste landet i verden som har besluttett å slukke FM-nettet. Resultatet av dette er at lyttermassen er gått ned med minst 10%. Normalt vil man forvente at ny teknologi vi gi økt lytting, når det motsatte har skjedd så er det et dårlig tegn. Jeg ser ingen tegn på selvkritikk fra DAB-leiren, det er som om man skal tviholde på et inntrykk av at alt er i orden. Alle andre land som har planlagt slukking av FM-nettet har endret beslutningen. Norge har stått på sitt. Nå viser det seg at nyere telefonnett trolig kan erstatte hele DAB-nettet innen få år. Da er det ikke rart mange ergrer seg.... Ikke bygg opp FM-nettet, men innrøm at DAB-utbyggingen ikke har vært vellykket på alle måter. 2 Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 og 800mhz 4G har vel fortsatt bedre dekning enn 300mhz DAB! Bedre dekning kanskje med flere sendere/mottakere. Men 800mhz har dårligere rekevidde enn 300mhz. Høyrere frekvens == dårligere rekkevidde 4 Lenke til kommentar
Torleiv Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 DAB-mottakere finnes å få kjøpt, men ikke i mobiltelefoner. Der er FM fortsatt enerådende. Gamle dagers utbyttbare bilstereo finnes nesten bare i 20 år gamle biler, dermed er vi prisgitt diverse DAB-adaptere i bilene. Var det noen som glemte nullvisjonen i trafikken da vi måtte gå over til å knote med DAB-adaptere og mobiltelefoner for å kunne høre på radio i bilen? DAB-nettet var ikke ferdig utbygget da de slo av FM. Noen flere tunneler og veistrekninger har fått dekning i løpet av 2018, men det er fortsatt huller. Signalstyrken er på grensen til hva de vanlige glassantennene klarer å motta uten dropout. Skal man være sikret like bra mottak av NRK P1 som på FM i 2016 så må man ha antenne på taket av bilen. På den positive siden så har avstengningen av FM hjulpet på fortjenesten til diverse importører, butikker og verksteder. "Skal man være sikret like bra mottak av NRK P1 som på FM i 2016 så må man ha antenne på taket av bilen." Jeg har en gammel bil og kjøpte 2 DAB-radioer(1 til bilen og 1 til båten), hvor det fulgte med en halvbølgeantenne(dipol) som jeg festet inne i bilen og båten. Begge fungerer utmerket, og jeg lytter mer til radio enn jeg noen gang har gjort. Spesielt Venyl-kanalen er OK, men er ikke spesielt begeistret for all reklamen. Tenk om NRK kunne startet en lignende kanal, med lite snakk og ikke reklame? Grunnen til at DAB ikke er på mobilen skyldes at svært få ønsker det (bare Norge) og at en DAB mottager krever mye strøm sammenlignet med FM. 5 Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Dårlig dekning og elendig lydkvalitet, jammen er DAB flott. Dekning blir forbedret hele tiden. Og nå har jeg High-End anlegg i 100.000 kroners klassen og jeg kan bekrefte at lyden er i de fleste tilfeller BEDRE med DAB enn FM når jeg har testet. Men foretrekker andre kilder enn radio hjemme uansett. Greit på jobb men det er alt. Lenke til kommentar
Populært innlegg Mannen med ljåen Skrevet 18. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 18. oktober 2018 Kjære Hr. redaktør. Hva var egentlig hensikten med å skrive denne artikkelen? En sterkt partisk brannfakkel, laget spesifikt for å øke antall kommentarer i kommentarfeltet? Jeg er lei av DAB-sutrere som ikke tåler rettferdig kritikk, men betegner motparten som FM-sutrere. Jeg hater ikke DAB. Jeg hater at FM ble slukket. De kunne eksistert parallelt i flere år, inntil vi hadde fått avklaring om DABs fremtid. Dette ble tvunget gjennom. 14 Lenke til kommentar
allmon84 Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 To spørsmål en glemmer å stille. Har kundene fått en bedre hverdag? Har radio blitt mer aktuelt? Svaret på begge er et rungende nei. for meg er svaret ja og ja. Her jeg bor har jeg fått flere kanaler og bedre dekning. alt er ikke sort og hvitt 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Dd tapte når du skrev FM-sutrerne. 9 Lenke til kommentar
bjornf Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Dette var en skuffende dårlig teknisk artikkel til å være publisert i teknisk ukeblad. At DAB har bedre areal dekning er direkte feil. DAP i bil fungere for eksempel svært dårlig utenfor tettbebygde strøk på vestlandet. Det er slutt på radiolytting i bil for min del. 7 Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 (endret) Blir udokumenterte konspirasjonsteorier fra min side, men er det betaling eller kjepphester eller stahet eller behov for å rettferdiggjøre tidligere påstander eller andre tilsvarende grunner som er motivet for denne ELENDIGE artikkelen?! Saklige grunner kan jeg ikke se at er beveggrunnen her! Lytterflukten fra radiolytting på de store riksdekkende kanalene kombinert med økningen i lyttingen på nærradiokanaler er vel et ugjendrivelig bevis på at overgangen til DAB er en varslet katastrofe!! "En hovedgrunn til at FM avvikles, er behovet for mer kapasitet kombinert med kostnaden med å bygge ut FM videre." Dette er vel ene og alene tull: "Behovet" finnes vel knapt selv om det PÅSTÅS fra NRK og andre at det var det. At de ØNSKER å forsvare og begrunne sin eksistens selv om færre og færre ønsker et statlig pengesluk som NRK, det er så. Men det er LANGT i fra det samme som at det er et reellt behov!! Kostnaden "med å bygge ut FM videre" faller på sin egen urimelighet så lenge ikke "behovet" for "å bygge ut FM videre" fantes i realiteten!! "Overgangen til DAB har med dette hatt en demokratiserende og inkluderende effekt." Denne påstanden er vel bevist å være fullstendig på viddene så lenge SÅ mange slutter å høre på radio på grunn av DAB-omleggingen så har DAB-omlegggingen vært EKSKLUDERENDE. DAB-omleggingen ekskluderer også alle oss som ikke har interesse/økonomi/begge deler til å kjøpe DAB-radioer/-adaptere for å høre på DAB-radio! Hele argumentet med at det ville være for dyrt å vedlikeholde FM-nettet har jeg over hodet ingen tiltro til: Den enorme samlede kostnaden med å bytte ut radioapparater hjemme, og ikke minst den ennå større kostnaden med å bytte ut bilstereoer er jeg overbevist om at er VESENTLIG større enn vedlikeholdet av FM-nettet en gang ville kommet i nærheten av! Men lobyistene i NRK og andre som fikk presset/lurt igjennom omleggingen til DAB fikk veltet kostnadene over til forbrukerene i stedet for over eget budsjett!!! Tror jeg tellte tre-fire positive innlegg i favør av DAB ved gjennomlesning av alle kommentarene, så her virker det som at artikkelforfatteren har skrevet for å provosere og/eller har bommet KRAFTIG på publikumet! Endret 18. oktober 2018 av Gjest MKII 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå