Gå til innhold

Hvordan fungerer et indeksfond?

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å sette meg inn i hvordan indeksfond egentlig fungerer. Anta at jeg kjøper meg inn på indeksfondet DNB Norge Indeks, som følger OSEBX-indeksen. DNB Norge Indeks vil da kjøpe aksjer i alle selskapene som inngår i OSEBX-indeksen, men hvordan blir fordelingen av pengene over de ulike selskapene? Anta fondet har 100 kroner totalt, og det er 50 fond. Indeksfondet vil vel ikke fordelene pengene jevnt ut over alle selskapene, og kjøpe aksjer for 2 kroner i hvert fond (så langt det lar seg gjøre, noen aksjer koster jo mer enn andre, så litt ujevnt vil det måtte bli)? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver å sette meg inn i hvordan indeksfond egentlig fungerer. Anta at jeg kjøper meg inn på indeksfondet DNB Norge Indeks, som følger OSEBX-indeksen. DNB Norge Indeks vil da kjøpe aksjer i alle selskapene som inngår i OSEBX-indeksen, men hvordan blir fordelingen av pengene over de ulike selskapene? Anta fondet har 100 kroner totalt, og det er 50 fond. Indeksfondet vil vel ikke fordelene pengene jevnt ut over alle selskapene, og kjøpe aksjer for 2 kroner i hvert fond (så langt det lar seg gjøre, noen aksjer koster jo mer enn andre, så litt ujevnt vil det måtte bli)? 

Det tar ofte litt tid å gjennomføre kjøp. De kjøper nok for alle som bestiller på en gang. Så bestiller folk tilsammen for 5 millioner en dag kjøpes det inn for 5 millioner på et gitt tidspunkt neste dag og fordeles blant alle.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

For å se hvordan fordelingen over de forskjellige firmaene er, kan du sjekke for eksempel Morningstar: http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000JORR&tab=3

Blar du litt ned på siden der, ser du Topp 10 beholdninger for DNB Norge Indeks. 

Lenke til kommentar

Hvis du driver en indeksfond som følger OSEBX-indeksen så er målet ditt å oppnå mest mulig lik avkastning som OSEBX-indeksen. I teorien vil du da kjøpe basert på andelen et selskap har i OSEBX. Hvis Equinor utgjør 20% av den totale verdien til alle selskapene i OSEBX så kjøper du 20% av equinor osv. Du fordeler ikke likt. Strategien du snakker om (lik fordeling mellom selskap) er faktisk forsket på. Det er en annen måte å allokere på. 1/N-allokering kalles det i forskning. Jeg er ikke sikker på om det finnes noen fond som bruker den strategien, men den har faktisk vist meravkastning over tid.

Så er det visse kompliserende faktorer: For det første vil du alltid holde litt cash. Det er flere grunner til det, men man vil f.eks. måtte betale ut til kundene når de selger.

For det andre: Man vil redusere kostnader. Det er dyrt å kjøpe/selge, og man vil unngå det så langt det lar seg gjøre. Man velger kanskje å droppe svært små selskaper. Hvis man får inn masse penger til fondet velger man kanskje ikke å kjøpe seg opp i alle 100 selskapene, men kun de 50 største og justerer de andre ved en senere anledning.

Disse kompliserende faktorene (det finnes flere) gjør at indeksfond aldri vil svinge nøyaktig helt likt indeksen.

Lenke til kommentar

Anta fondet har 100 kroner totalt, og det er 50 fond. Indeksfondet vil vel ikke fordelene pengene jevnt ut over alle selskapene, og kjøpe aksjer for 2 kroner i hvert fond

I hver aksje/selskap, mener du nok.

Det plasseres mest i de største selskapene, justert for statens eierskap (såkalt fri flyt-justering). Ettersom staten eier 67% av Equinor, teller bare 33% av Equinors markedsverdi i vektingen til fondet. Samme med alle andre selskaper der staten har eierandeler. Dette gir en fordeling omtrent som dette: 20% i Equinor, 10% i DNB, 10% i Telenor, 5% i Orkla og Marine Harvest osv.

For eksakte tall, se her: http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000JORR&tab=3

Eller se beholdningslisten til fondet på DNBs nettsider.

Lenke til kommentar

Det plasseres mest i de største selskapene, justert for statens eierskap (såkalt fri flyt-justering).

Fri flyt-justering kan også justeres for andre typer eiere. Nå vet jeg ikke om det gjøres, men jeg ville tenkt at Kjell Inge Røkke og Bjørn Kjos er typiske eksempler på noen som har aksjer man ikke ville regnet i fri flyt.
Lenke til kommentar

Et indeksfond kan f.eks kjøpe en liten andel av alle aksjene tilhørende den indeksen det tilhører. Trolig er det ikke nødvendig å kjøpe av alle aksjene, bare et stort nok utvalg. Om aksene i indeksfondet er et stort utvalg av aksjene i den indeksen så vil også avkastningen bli omtrent lik.

Bedre forklaring her:

https://no.wikipedia.org/wiki/Indeksfond

Eller som DNB skriver:

Indeksfond er som et helt vanlig aksjefond, bare billigere. Et indeksfond skal kun følge utviklingen til en børsindeks og ikke forsøke å slå den. Slike fond er derfor billigere å drifte enn aktivt forvaltede fond.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Indeksfond er som et helt vanlig aksjefond, bare billigere. Et indeksfond skal kun følge utviklingen til en børsindeks og ikke forsøke å slå den. Slike fond er derfor billigere å drifte enn aktivt forvaltede fond.

Forsåvidt greit å prøve å forklare enkelt, men jeg liker ikke at andre fond blir presentert som "vanlige aksjefond". Et indeksfond ER et vanlig aksjefond, men med en ulik investeringsstrategi enn aktivt forvaltede aksjefond.
Lenke til kommentar

Fri flyt-justering kan også justeres for andre typer eiere. Nå vet jeg ikke om det gjøres, men jeg ville tenkt at Kjell Inge Røkke og Bjørn Kjos er typiske eksempler på noen som har aksjer man ikke ville regnet i fri flyt.

Muligens så regnes Røkke og Kjos' aksjer som fri flyt, nei. Det er også noen forskjeller fra indekstilbyder til indekstilbyder for hva de regner som aksjer i fri flyt. Men for de store norske selskapene er det definitivt staten som utgjør mest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...