Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Den knappe trafikken er nok alerede et resultat av kapasiteten. Elektrifisering og utbdring, spesielt frem til Værnes og Storlien vil ha et større potensiale. Svenskene har alrede dratt ledninger frem til grensen, pga lovnader, som fredeles ikke er oppfylt, om elektrifisering på norsk side.

Sorry, når du skrev om nordover fra Trondheim så tenkte jeg på Nordlandsbanen fra Hell og nordover. Du har helt rett i at infrastrukturen på Meråkerbanen bør oppdateres. Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elektrifiseringen ligger i nasjonal transportplan, men jeg tror uten dato. De har prosjekter som når helt ut til 2032 i planen for jernbane. Så når de elektrifiserer er vel mellom 2019 og 2030 engang.  Åpenbart at det ikke blir prioritert og pengene i første omgang går til InterCity prosjektet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og skal folk ikke ta tog til jobb om morgenen, fordi de ligger operatøren av lunsjtidtoget bedre??

 

Samme system som på buss og fly idag. Det kjører minst tre buss-selskaper på strekningen Oslo - Kristiansand. Fungerer ikke det greit? Folk som trenger å reise på ett bestemt tidspunkt, vil ta det selskapet som kjører på det tidspunktet, men ofte trenger man ikke å reise på ett bestemt tidspunkt, og da får man konkurranse mellom aktørene. Den konkurransen nyter man også gått av selv om man en gang må ta tog på ett bestemt tidspunkt.

Endret av Markedsfundamentalisten
Lenke til kommentar

Samme system som på buss og fly idag. Det kjører minst tre buss-selskaper på strekningen Oslo - Kristiansand. Fungerer ikke det greit? Folk som trenger å reise på ett bestemt tidspunkt, vil ta det selskapet som kjører på det tidspunktet, men ofte trenger man ikke å reise på ett bestemt tidspunkt, og da får man konkurranse mellom aktørene. Den konkurransen nyter man også gått av selv om man en gang må ta tog på ett bestemt tidspunkt.

Hvis du ikke ser forskjellen på buss og fly sammenlignet med tog som går på en linje (ikke engang dobbelspor de fleste steder) så er det ikke noe poeng i å forklare.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke ser forskjellen på buss og fly sammenlignet med tog som går på en linje (ikke engang dobbelspor de fleste steder) så er det ikke noe poeng i å forklare.

Buss og fly går også på linjer. Samspillet i lufta og på veien er langt mer komplisert enn på jernbane, der man kanskje bare møter 2-3 medtrafikanter per time. Det finnes lys og sånt der også. Når et annet tog er på vei, får man rødt lys. Det er også andre selskaper enn NSB som kjører på jernbanen idag. Visste du det? Hvordan i all verden kan det være mulig for NSB å samarbeide med disse fryktelige godstogene? De er jo fra forskjellige selskaper!! Man kan jo ikke bruke samme lyssignal for tog fra forskjellige selskaper?

Lenke til kommentar

Prøv å tenke deg en vei mellom Oslo og Stavanger som har et felt. Altså når bussen fra Oslo går mot Stavanger og en bil kommer imot så må bussen kjøre ut på holdeplass ved siden av veien for å kunne passere. Hvorfor? Fordi det er bare et felt. Tenk på kapasitetsfallet på E39 om det var et felt med holdeplasser?

 

Allerede i dag er det problemer nettopp fordi NSB ikke er de eneste som har tog på skinnene. InterCity har problemer med å forbedre reisetider fordi tog kan ikke gjøre forbikjøring. Ekspresstogene blir holdt igjen. Jernbane har masse utfordringer vei og fly ikke har. 

Lenke til kommentar

Prøv å tenke deg en vei mellom Oslo og Stavanger som har et felt. Altså når bussen fra Oslo går mot Stavanger og en bil kommer imot så må bussen kjøre ut på holdeplass ved siden av veien for å kunne passere. Hvorfor? Fordi det er bare et felt. Tenk på kapasitetsfallet på E39 om det var et felt med holdeplasser?

 

Allerede i dag er det problemer nettopp fordi NSB ikke er de eneste som har tog på skinnene. InterCity har problemer med å forbedre reisetider fordi tog kan ikke gjøre forbikjøring. Ekspresstogene blir holdt igjen. Jernbane har masse utfordringer vei og fly ikke har. 

 

...og vise versa.

 

Avgangene blir akkurat de samme som idag, bare at de kjøres av forskjellige selskaper. Hvorfor er det så veldig vanskelig for 3 togselskapers førere å kommunisere når 100 flyselskaper kommuniserer sammen i lufta? Samspillet mellom togene kan vel gjøres på nøyaktig samme måte som idag? Man stopper på rødt og kjører på grønt. Det at InterCity har problemer med å forbedre reisetider, har ingenting med dette å gjøre, da avgangene fortsatt vil bli som før, bestemt av Staten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...