Gå til innhold

Inntektene fra bomringene i Hordaland er ikke høye nok. Dermed må trolig elbilistene også betale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke fritak for elbiler gjennom bomring ett nasjonalt grep for å motivere til at flere skal gå over til grønnere alternativer?

 

Fritak for elbiler i bomringen er jo ikke fordi fylke eller kommune ikke skal få inntekt.

 

Kanskje denne fylkesknallen bør rådføre seg sentralt først?

 

Vil de ha mer inntekter på bil så kan de legge på 10,- på diesel siden den er så miljøfarlig.

 

Da er han i takt med nasjonal grønn plan og motivasjon samtidig som de får mer kroner i inntekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke fritak for elbiler gjennom bomring ett nasjonalt grep for å motivere til at flere skal gå over til grønnere alternativer?

 

Fritak for elbiler i bomringen er jo ikke fordi fylke eller kommune ikke skal få inntekt.

 

Kanskje denne fylkesknallen bør rådføre seg sentralt først?

 

Vil de ha mer inntekter på bil så kan de legge på 10,- på diesel siden den er så miljøfarlig.

 

Da er han i takt med nasjonal grønn plan og motivasjon samtidig som de får mer kroner i inntekt.

Nei, dette kan dei styre individuelt, men eg meiner dei ikkje får lov av Stortinget å ta betalt for elbilar for meir enn 50% av det dei tar for andre bilar. Det er sjølvsagt òg noko Stortinget kan finne på å endre eller fjerne på sikt.
Lenke til kommentar

Hordaland fylkeskommune har pådratt seg så enorme utgifter gjennom trikken i Bergen at de trenger økning i bilismen for å ha inntekter nok til pengesluket.

i tillegg har de påtatt seg å være foregangsfylke for elektriske ferger. Det koster 300 millioner i året pluss noe tilsvarende for å etablere ladesystemer. Vel og bra i og for seg, men det blir for dyrt når en skal legge seg helt i front med så mange samband parallellt

Lenke til kommentar

For lave inntekter.? Du verden, det var da overraskende..!

Er ikke hele intensjonen med disse bypakkene at folk faktisk skal slutte å kjøre bil, å gå over til offentlig eller sykkel i stede?

Hvordan skal disse gjeldsbombene finansieres hvis folk faktisk begynner å reise med offentlig eller sykkle da...?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ja 50% er høyeste mulige sats for elbiler nå. Blir jo stadig flire elbiler så de må også betale full pris etterhvert.

Har mer tro at satsene heller økes ettersom elbilandelen øker.

 

Altså at f.eks 20 kroner for fossilbil og 10 kroner for elbil på sikt blir til 40 kroner for fossilbil og 20 kroner for elbil.

 

Da øker også besparelsen for en elbil fra 10 kr/passering til 20 kr/passering.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Har mer tro at satsene heller økes ettersom elbilandelen øker.

 

Altså at f.eks 20 kroner for fossilbil og 10 kroner for elbil på sikt blir til 40 kroner for fossilbil og 20 kroner for elbil.

 

Da øker også besparelsen for en elbil fra 10 kr/passering til 20 kr/passering.

Halv pris for elbil "til evig tid" kan være en grei løsning det. Men jeg synes avgiften for alle burde halveres inn til byer, mot at man også betalte for å kjøre ut igjen, kombinert med kun en betaling pr. time.  Dette blir mer rettferdig for de som må gjennom sentrum og ut igjen for å komme mellom hjem og jobb. Da vil også rushtidavgiften treffe bedre.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Subsidiering av elbilar er fint, men eg synest ikkje det bør gjerast gjennom bompengeringane. Dei kronene skal gå til veiar, kollektivtrafikk, gangfelt osv., så då kan alle bidra likt. I tillegg er bompengesystemet usosialt og tar på ingen måte omsyn til inntekt. Om noko så er det større sjanse for at dei rikaste kjem best frå det sidan dei har råd til dyre Teslaer og ofte kan ha minst to bilar i hushaldningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Subsidiering av elbilar er fint, men eg synest ikkje det bør gjerast gjennom bompengeringane. Dei kronene skal gå til veiar, kollektivtrafikk, gangfelt osv., så då kan alle bidra likt. I tillegg er bompengesystemet usosialt og tar på ingen måte omsyn til inntekt. Om noko så er det større sjanse for at dei rikaste kjem best frå det sidan dei har råd til dyre Teslaer og ofte kan ha minst to bilar i hushaldningen.

med tanke på at vi drar inn flere 100talls millioner i skatteinntekt fra olja som da gjemmes bort i statens pensjonsfond så skulle vi vel aldri hatt behov for å tyne Norges befolkning for unødvendige avgifter. Vi kunne bygd plenty av sykehus, skoler, veier og jernbane for disse pengene istedenfor å sløst de bort i sparing.

Investeringer i fast eiendom er den beste sparing. Pluss at med nye skoler, sykehus og en god infrastruktur så blir det mere levelig og normalt for folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At kun bilister betaler for veiene er egentlig en dårlig metode. Hvem har egentlig bruk for vei? Eller motsatt hvem er ikke avhengig av vei for å holde seg i live? Svaret er med ekstreme unntak at alle som bor rundt veien er avhengige av den.

 

Selv om man ikke har bil så har man behov for varer og tenester som transporteres langs en vei.

 

Veier bør derfor betales av fellesskapet gjennom skatt eller regionale avgifter. En økning av moms i stedet for bompenger kunne vert et middel. Hadde man økt moms til 27% i Hordaland kunne 2 prosent av hordalands moms gått til veibygging.

Det som bruker mest hadde betalt mest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At kun bilister betaler for veiene er egentlig en dårlig metode. Hvem har egentlig bruk for vei? Eller motsatt hvem er ikke avhengig av vei for å holde seg i live? Svaret er med ekstreme unntak at alle som bor rundt veien er avhengige av den.

 

Selv om man ikke har bil så har man behov for varer og tenester som transporteres langs en vei.

 

De som yter tjeneste eller leverer varen betaler bompengene og legger de på fakturaen som betales av de "som bor rund veien"

Lenke til kommentar

De som yter tjeneste eller leverer varen betaler bompengene og legger de på fakturaen som betales av de "som bor rund veien"

En egen bompenge tillegg på avisa,post,medisiner, helsetjenester, polvarer, nettkjøp, matvarer. Blir ikke dette komplisert å kalkulere? Når jeg bestiller kaffekapsler fra Nespresso hvordan skal bomtillegg beregnes?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

At kun bilister betaler for veiene er egentlig en dårlig metode. Hvem har egentlig bruk for vei? Eller motsatt hvem er ikke avhengig av vei for å holde seg i live? Svaret er med ekstreme unntak at alle som bor rundt veien er avhengige av den.

 

Selv om man ikke har bil så har man behov for varer og tenester som transporteres langs en vei.

 

De som yter tjeneste eller leverer varen betaler bompengene og legger de på fakturaen som betales av de "som bor rund veien"

Det blir som å si at de rundt ikke trenger å betale skatt, for de de handler varer hos gjør jo det for dem...

 

Poenget er at veien koster mye mye mer enn det varetransporten (eller buss, ambulanser og politibiler mm) betaler. Skal de i det hele tatt ha den veien må den betales av flere og i dag er det alle privatbilistene. Den burde vært betalt av alle, med kun en viss ekstra-andel for de som bruker den direkte (hvilket allerede gjøres meget effektivt per kjørt km med drivstoffavgift). Veiene og bilene er samfunnets blodårer og blod, ingen organer lever godt uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...