Gå til innhold

Britisk togvinner dårligst likt av britiske togpassasjerer


Anbefalte innlegg

:nei:

 

Selvfølgelig er ikke NSB perfekt. Men all den tid mesteparten av trøbbelet på jernbanen kommer av infrastrukturen... ingen tog kan kjøre når sporet er ødelagt eller signalet er rødt. 

 

Nå skal Go Ahead kjøre de samme togsettene med de samme ansatte, men de skal gjøre det mye billigere. 

 

Hvor sannsynlig er det at dette blir vesentlig bedre enn det var? Et sted må de kutte kostnadene?

 

Idioti.

 

Skal jernbanen bli bra må det bevilges midler. Det ble ikke gjort på evigheter, og da sliter vi nå. Å konkurranseutsette strekninger slik som dette er bare tull. Det er ikke der innsatsen burde rettes.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel hvem av dere har proevd Britiske tog de siste 30 aara ?

 

Jeg tar gjerne tog i England, både Heathrow Express (=flytoget), Great Western Railway og West Midlands Railway. Førstnevnte har moderne togsett og topp regularitet (unntatt når det er så varmt at skinnene krøller seg), mens de andre to var noe mer slitt, uten at det gikk nevneverdig ut over regulariteten. For relativt korte turer utenom rushtid er tilbudet helt OK, men jeg ville nok ikke ha likt å stå som sild i tønne til/fra jobb. (Da foretrekker man nesten heller sin egen sardinboks som står bom fast på motorveien.)

Lenke til kommentar

Vel hvem av dere har proevd Britiske tog de siste 30 aara ? Det har bare gaatt nedover (for kundene). Kansje Norge kunne laere noe ifra Sveits, her vet de hvordan aa faa folk paa togene, og hvordan aa bygge og aa vedlikeholde dem :)

Togreiser er mere en profitt for selskapene, det er foerst og fremst profitt for landet og folket = kundende, dette har visst Norge glemt ?

Ivar

Yverdon-les-Bains, CH

 

Jeg pendlet med britiske tog for 30 år siden. I tillegg brukte jeg endel langdistansetog gjennom Storbritannia. Så jeg undres når jeg hører det britiske tognettet fremheves som et skrekkens eksempel på hvor ille det kan bli. Og undringen blir ikke mindre når jeg ser tilbake på drøyt 10 år pendling med NSB. Senest idag tok jeg et tog fra Oslo, og det var ståplass frem til Drammen. Flere pendleropplevelser kan du finne i denne bloggen: http://drammenbanen.blogspot.com/

 

Jeg hører gode ting om togdrift i Sveits, hvilket viser at en kan drive pålitelig togdrift i land med vinter og fjell.

Lenke til kommentar

Vill vært morsomt å se hvordan NSB kom ut i en tilsvarende undersøkelse....

 

Her er NSBs oversikt over kundetilfredshetsundersøkelsene som er gjort for 2017, den har ganske identiske måleparametere som undersøkelsene gjort i Storbritannia der Go-Ahead varierte mellom 28 og 70.

Undersøkelsen er gjort av TNS Gallup ved å spørre togreisende ombord i tog, og undersøkelsen er lik den som blir gjort av alle reiseselskap i Norge.

https://www.nsb.no/om-nsb/for-presse/pressemeldinger/antall-togreiser-fortsetter-a-oke

Lenke til kommentar

 

 

Nå skal Go Ahead kjøre de samme togsettene  

 

 

 

Sikker?

 

Noe av klagene går på at NSB nå setter opp enkeltsett i rushtiden der de tidligere hadde dobbeltsett. Både 17- og 18-togene fra Oslo til Kongsberg er enkeltsett, så ved å sette opp dobbeltsett (som de faktisk har hatt evne til tidligere) vil det raskt bli flere passasjerer. Også morgentogene inn til Oslo er overfylte enkeltsett.

 

Forøvrig tviler jeg på at pendlere laster NSB for problemer som skyldes Jernbaneverket, togpersonalet er raske til å fortelle at problemene skyldes Jernbaneverket, og tidvis ved saktekjøring inn til Oslo blir vi opplyst at årsaken skyldes Flytoget. Det er min opplevelse med drøyt 10 år med pendling.

Lenke til kommentar

Sikker?

 

Noe av klagene går på at NSB nå setter opp enkeltsett i rushtiden der de tidligere hadde dobbeltsett. Både 17- og 18-togene fra Oslo til Kongsberg er enkeltsett, så ved å sette opp dobbeltsett (som de faktisk har hatt evne til tidligere) vil det raskt bli flere passasjerer. Også morgentogene inn til Oslo er overfylte enkeltsett.

 

Forøvrig tviler jeg på at pendlere laster NSB for problemer som skyldes Jernbaneverket, togpersonalet er raske til å fortelle at problemene skyldes Jernbaneverket, og tidvis ved saktekjøring inn til Oslo blir vi opplyst at årsaken skyldes Flytoget. Det er min opplevelse med drøyt 10 år med pendling.

 

Om det blir enkelt- eller dobbeltsett kan det jo hende at de justerer på. Poenget mitt var at de skal bruke de samme togsettene som NSB kjører med i dag, dvs. Go Ahead kommer ikke til å ta med seg noe eget materiell. 

 

Og jo, pendlere flest gir en lang F i om det innstilte toget skyldes feil hos NSB eller Jernbaneverket Bane Nor. Tro meg.

Lenke til kommentar

Scenario 1: 

 

Signalfeil lager forsinkelser. 

 

Operatør må betale konduktører overtid for å kjøre ruten, men de velger å ikke gjøre dette, og dermed instilles avgangen.  

 

Det er Bane Nor sin "feil" at problemet oppstår, men operatør, som vil drifte så billig som mulig, velger enkleste utvei. Kundene er ikke fornøyd, og operatør kan lett si at "Dette er ikke vår feil" 

 

Scenario 2: 

Vedlikehold gjør at linjen stenges i noen dager

 

Operatør må organisere buss-for-tog.

Operatør velger billigste løsning og informerer og bemanner minimalt. Kundene er ikke fornøyd og operatør kan lett si at "Dette er ikke vår feil" .. eventuelt også kreve penger av Bane Nor for å dekke utgiftene med buss. 

 

Det kan umulig bli ett bra tilbud når operatøren er ute etter å drive med maksimal profitt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg pendlet med britiske tog for 30 år siden. I tillegg brukte jeg endel langdistansetog gjennom Storbritannia. Så jeg undres når jeg hører det britiske tognettet fremheves som et skrekkens eksempel på hvor ille det kan bli. Og undringen blir ikke mindre når jeg ser tilbake på drøyt 10 år pendling med NSB. Senest idag tok jeg et tog fra Oslo, og det var ståplass frem til Drammen. Flere pendleropplevelser kan du finne i denne bloggen: http://drammenbanen.blogspot.com/

 

Jeg hører gode ting om togdrift i Sveits, hvilket viser at en kan drive pålitelig togdrift i land med vinter og fjell.

Det er 30 år siden. Mye har skjedd i UK siden den gang. For 30 år siden var jernbanen fortsatt ikke privatisert, noe som er essensielt i denne sammenhengen. Dette er noe som skjedde på 90-tallet (94-97 eller noe sånt). Det er fortsatt omdiskutert om man kan kalle det en suksess. Selv i 2018 ønsker 64% av britene at det nasjonaliseres igjen (kilde). Dette er ikke noe nytt da man kan gå tilbake til f.eks. 2012 og se at 70% av britene på det tidspunktet ønsket det samme (kilde). Det er ingenting som tyder på at det i Norge vil være noen suksess for noen andre enn staten og de som får anbudene. Som i UK, lover man gull og grønne skoger, og det er ingenting som tilsier at det blir noen større suksess her. Årsaken er ganske enkel: konkurransen ligger i anbudet, dvs. tilbudet til staten. All den tid det er staten som velger operatøren, og ikke passasjerene, vil passasjerene neppe se noen fordeler ut av dette. Hadde det derimot vært reell konkurranse, i praksis slik at flere operatører kunne operere på samme rute samtidig, så hadde vi som passasjerer mest sannsynligvis fått mye mer ut av det. Derimot vil det aldri skje siden Norge hverken har passasjergrunnlaget eller infrastruktur til sånt.

 

Sånn i forhold til Norge, så må du huske på et par ting.

  1. Signalsystemene i Norge er gammelt. Noe av det som er i bruk på sentrale Østlandet er ganske enkelt fra 1950-tallet, og blir ikke erstattet før om et tiår.

    En jeg studerte sammen med snakket en gang med daværende Jernbaneverket, og påsto de hadde sagt de må grave opp signalsystemet på blant annet Nordlandsbanen for å forstå hvordan det fungerer. De har rett og slett ikke dokumentasjon på systemet...

  2. Korthuset «Norsk jernbane» fallert fort sammen ved forsinkelse. Det er dobbeltspor tunnel igjennom Oslo frem til Oslo S, og den benyttes fult ut. Skjer det forsinkelser igjennom tunnelen så sprer det seg utover. Ikke minst gjelder det fordi vi også presser andre strekninger til maks (Østfoldbanen f.eks.).
  3. Jernbanetunnelen under Oslo, manglende dobbeltspor og/eller gammelt signalsystem er årsaken til at man ikke kan putte på flere togavganger der hvor det i dag er stappfullt

 

Redigering: Kan også slenge på at manglende spor på stasjonene også kan være et problem. Enkelte stasjoner, f.eks. Skøyen, har få spor (Skøyen har 4) hvilket gjør det vanskelig å omdirigere tog hvis et tog står på stasjonen med problemer, eller om man skulle være så «heldig» at signalproblemene bare gjelder enkelte spor.

Endret av Ernie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For mange år siden var det en bok med tittel "Langsomt ble landet vårt eget" skrevet av en klok og kunnskapsrik professor om jeg husker riktig. I dag kan en i stedet si "Langsom blir landet vårt et uland". Mesteparten av vår oppdrettsindustri eies av utenlandske interesser. Høyre og FrP ser gjerne stadig mer privatisering av helse, slik at store utenlandske konserner basert i skatteparadis blir stadig mer utbrett. For barnehager er det fritt fram og nevnte partier vil også åpne det samme for all undervisning. Aller helt vil man også privatisere kraftforsyningen. Ofte er det utenlandske foretak som vrir seg unna skatter og avgifter som kommer inn og de prøver å minimere sine utgifter som lønner og pensjonsutgifter og henter gjerne inn utenlandsk arbeidskraft for ytterligere å presse ned utgiftene (se søppelbaron i Oslo som hentet inn arbeidskraft fra Romania). Når mye utenlandsk arbeidskraft kommer inn, så synker også ofte produktiviteten (på grunn av i snitt svakere kompetanse hos arbeidstagerne)

 

 

Et ytterligere viktig forhold er at alt overskudd av virksomheten forsvinner ut av landet. Dette overskuddet har i tidligere tider blitt brukt til utvikling av ny virksomhet i området der overskuddet ble skapt. Dette er jo ulands store tragedie, enorme profitter kanaliseres ut av landene i stedet for å gi landene ny virksomhet og utvikling. Svake politikere i disse landene lar seg heller kjøpe enn å fronte egne lands interesser (akkurat dette er ikke relevant for Norge).

 

 

Så prøv å se det store bildet og forstå hva som er i ferd med å skje i dette landet!

 

 

Norge blir altså uland ved at overskudd forsvinner ut av landet, lønns og arbeidsforhold blir gradvis dårligere og produktiviteten synker. Alt dette lagt til rette av Høyre og FrP!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

:nei:

 

Selvfølgelig er ikke NSB perfekt. Men all den tid mesteparten av trøbbelet på jernbanen kommer av infrastrukturen... ingen tog kan kjøre når sporet er ødelagt eller signalet er rødt. 

 

Nå skal Go Ahead kjøre de samme togsettene med de samme ansatte, men de skal gjøre det mye billigere. 

 

Hvor sannsynlig er det at dette blir vesentlig bedre enn det var? Et sted må de kutte kostnadene?

 

Idioti.

 

Skal jernbanen bli bra må det bevilges midler. Det ble ikke gjort på evigheter, og da sliter vi nå. Å konkurranseutsette strekninger slik som dette er bare tull. Det er ikke der innsatsen burde rettes.

 

Ja, det satses virkelig mye på infrastruktur for tiden...en av våre samferdelsministre, mener det var John Austrheim, ble dratt med på en togtur på sørladsbanen for selv å få erfare at man oppover Dragnsdalen måtte holde en fart av mellom 20 og 40 kilometer/t. Det ble der og da lovet at dette skulle man få utbedret. Så nå, 46 år senere, er det vel kanskje like før? https://no.wikipedia.org/wiki/Drangsdalen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...