Gå til innhold

Britisk togvinner dårligst likt av britiske togpassasjerer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skulle vært morsomt å se begrunnelsen for valget.

 

"I konkurransen ble kvalitet vektlagt med 60 prosent og pris 40 prosent. Alle scoret til «meget bra» eller «svært bra» på kvalitetskriteriene og det var marginale forskjeller mellom tilbyderne. Til slutt ble pristilbudet for å drive trafikken i ti år avgjørende, og Go-Ahead leverte et tilbud som var 21 prosent lavere enn nærmeste konkurrent."

 

https://www.jernbanedirektoratet.no/no/aktualiteter/2018/go-ahead-er-tildelt-kontrakten-for-sorlandsbanen-arendalsbanen-og-jarbanen/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"I konkurransen ble kvalitet vektlagt med 60 prosent og pris 40 prosent. Alle scoret til «meget bra» eller «svært bra» på kvalitetskriteriene og det var marginale forskjeller mellom tilbyderne.

- snip -

Er det vurdert hvor mye man kan stole på lovnadene til et selskap som har et så dårlig rykte på jernbanedrift?

 

Høyre er ekstatisk over å kunne privatisere noe, lurer på hvor galt noe måtte vært før de satte bremsene på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det som i hvert fall er sikkert er at den nye samferdselsministeren har samme lemfeldige forhold til sannheten som den forrige. Skryter på Dagsnytt 18 av hvor mye staten sparer selv etter han blir fortalt at tallet ikke stemmer, fordi han ikke har tatt med investeringer og bortfall av utbytte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvem er det som tar toget? Hver gang jeg skal ut å reise sjekker jeg priser på tog jernbane og buss. Tog er som regel dobbelt så dyrt som fly. Forstår ikke hvem det er som har råd til slike reiser. Folk med flyskrekk?

 

Hvordan det kan være så mye billigere å fly er vanskelig å forstå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som er det verste:

1. At de som står bak Southern, den verste toglinjen i britisk historie og kilde til utallige vitser på komiprogram, nå skal drive sørlandsbanen.
2. At de som valgte det billigste anbudet (det billigste vinner alltid!) kommer til å stå på sitt og nekte å innrømme feil lenge etter at det har gått altfor langt.
3. At Go-Ahead garantert har smartere advokater enn staten og kommer til å stikke av med masse penger samtidig som de leverer et forferdelig produkt.

Endret av Ola Leier
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Et par godbiter fra en lang wiki-artikkel med veldig mange skandaler om Southern, som bare er ett av de elendige togtilbudene Go-Ahead står bak:
 

 

In January 2015 Southern hit controversy when it was revealed that the 7.29am Brighton to London Victoria train failed to get in on time on any occasion out of all 240 attempts in 2014. Later in May 2015 it was revealed that Southern had fined passengers for standing in first class on an overcrowded train.

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Southern_(Govia_Thameslink_Railway)

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Vel hvem av dere har proevd Britiske tog de siste 30 aara ? Det har bare gaatt nedover (for kundene). Kansje Norge kunne laere noe ifra Sveits, her vet de hvordan aa faa folk paa togene, og hvordan aa bygge og aa vedlikeholde dem :)

Togreiser er mere en profitt for selskapene, det er foerst og fremst profitt for landet og folket = kundende, dette har visst Norge glemt ?

Ivar

Yverdon-les-Bains, CH

Lenke til kommentar

Håper de gjør seg noen erfaringer før se tildeler kontrakt på de andre jernbanestrekningene. Prisforskjellen var jo helt marginal her, så da er det utrolige at ikke kvalitet skal være det avgjørende kriteriet...? Tilbudt kvalitet er sikkert ganske lik, men man burde hatt kriterium om gode tilbakemeldinger i markedene man opererer.

 

Får inntrykk av at Høyre følger en slags religion om at man alltid får bedre tjenester ved å konkurranseutsette. Jeg har ihvertfall aldri sett noe bevis på dette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg hørte Janne Johnsen fra Høyre som uttalte at Go-Ahead kunne tilby lavere pris fordi de skulle få flere passasjerer til å ta toget.

 

Problemet er at når de starter med usikkert rykte så vil alle feil og problemer bli lagt merke til og delt i media og SoMe. Da vil de få ennå dårligere rykte og færre passasjerer. Med færre passasjerer vil de prøve å spare penger ved å kutte kostnader, det vil sannsynligvis gi flere problemer og ennå færre passasjerer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er det som tar toget? Hver gang jeg skal ut å reise sjekker jeg priser på tog jernbane og buss. Tog er som regel dobbelt så dyrt som fly. Forstår ikke hvem det er som har råd til slike reiser. Folk med flyskrekk?

 

Hvordan det kan være så mye billigere å fly er vanskelig å forstå?

Jeg har ikke flyskrekk, men kjente at det ble hyklersk å snakke miljø, for så å kaste seg på flyet.

Det er selvsagt irriterende at det er dyrere samtidig som det er mer tidkrevende.

 

Jeg forstår det ikke jeg heller, det er visstnok slik at flypassasjerer slipper en drivstoffskatt, samt at folk flyr i så stor skala at selskapene kan subsidiere lavinntektsrutene med de som tjener bedre.

 

Så er man tilbake i samme regla, at folk må ta mer tog, men folk opplever at tilbudet er sprengt, eller dyrt, eller upraktisk på et eller annet vis. For det er jo mer praktisk, å komme dit man skal, billigere og raskere, -om man ikke tar klimaet med i beregningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper de gjør seg noen erfaringer før se tildeler kontrakt på de andre jernbanestrekningene. Prisforskjellen var jo helt marginal her, så da er det utrolige at ikke kvalitet skal være det avgjørende kriteriet...? Tilbudt kvalitet er sikkert ganske lik, men man burde hatt kriterium om gode tilbakemeldinger i markedene man opererer.

 

Får inntrykk av at Høyre følger en slags religion om at man alltid får bedre tjenester ved å konkurranseutsette. Jeg har ihvertfall aldri sett noe bevis på dette.

 

 

På intervju i går sa kjetil solvik-olsen at operatøren skal drifte togsett som staten eier, på skinner som staten eier, med ett billettsystem som staten eier, med viksomhetsoverdragelse for de ansatte. 

 

Det er jo da åpenbart at det vil kuttes alle steder som det kan kuttes, renhold er vel det første som ryker ut døren, der er det vel allerede eksterne som utfører den jobben... 

 

I prinsippet er jeg enig i at ineffektive organisasjoner kan bli skjerpet av konkurranse, men det er egentlig til kundes beste? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...