Gå til innhold

Stor forskjell på 4200rpm og 5400rpm

:.ELD.:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pcen blir raskere generelt med en raskere HDD, ikke bare på spill. Jeg vil si at det er verdt prisforskjellen å satse på en 5400rpm hdd mot en 4200rpm. Såpass stor forskjell syntes jeg det er hvertfall.

Det har jo også selvfølgelig noe å si hvilke komponenter du har i pcen ellers også. Er det en sur, gammel pc er det jo ikke sikkert du får nyte godene av en rask HDD. Men går ut fra at det er på en ny bærbar det står mellom 5400 og 4200 rpm, og da er det jo så klart bare å gå for den raskere.

Noen sier at raskere hdd bråker mer enn de trege, men jeg har sett og hørt det motsatte mange ganger ..

Lenke til kommentar
Lurer på om det er stor forskjell på 4200rpm og 5400rpm harddisk i spill?

Jeg byttet min orginale hitatchi 40GB 4200rpm disk i en hitatchi 80GB 5400rpm. Maskinen ble en del raskere på noen få ting, men om det skyldes 40GB ledig plass eller 5400 rpm vet jeg ikke.

Jeg merket størst hastighetsforskjell når jeg brukte direct connect og liknede programmer og hadde upload på 1MB/sek fordelt på forskjellige filer (jada, alt lovlig! :-)) Med den gamle disken var maskinen tilnærmet ubrukelig i en slik situasjon, men med den nye var det faktisk mulig å åpne andre programmer/surfe rundt.

Ellers så går det litt (men minimalt) fortere å åpne programmer enn før samt at disken er mye stillere enn den gamle.

Maskinen min er en Thinkpad R40, 1,3GHz pentium -m med 512 MB ram og ATi Radeon 7500 med 32 MB RAM.

Lenke til kommentar

Datatettheten på disken er det som har mest å si for ytelsen. Derfor vil en stor disk som regel være mye raskere enn en liten, selv om de har samme rotasjonshastighet.

5400 rpm disker er jo en del raskere enn 4200, uten at de støyer vesentlig mer. Prisen bør avgjøre om du skal satse på en slik oppgradering. Jeg hadde ikke brukt 1000,- på det (da kan du heller kjøpe en større 4200 disk), men 3-400,- har det kanskje verd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...