Gå til innhold

Cpu L1 bridgene var jammen små!

Anbefalte innlegg

Hadde planlagt å overklokke min xp-cpu.

Monterte vannavkjøling i hele går - og var nå klar for seriøs overklokking av min xp1700+. Men...fytte rakkern så små de L1 bridgene var. Så guiden til overklokking av xp på http://www.overklokking.no og på bildene der så de litt større ut. Fikk nerver og la klokkinga på is foreløpig.

Noen som har erfaringer om overklokking av xp? Vanskelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe problem. Ta deg GOD tid, ikke stress!

Etter egen erfaring kan jeg anbefalle superlim og å bruke TYNN teip til maskering. Selv prøvde jeg med el-teip, men den var for tykk og vanskelig å bruke. Brukte derfor Scotch "skoleteip" og det ble mye lettere.

Eneste kjipe er at min cpu ikke vil kjøre stabilt over 1610mhz.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-04 11:57, Hurrle skrev:

Det er ikke noe problem. Ta deg GOD tid, ikke stress!

Etter egen erfaring kan jeg anbefalle superlim og å bruke TYNN teip til maskering. Selv prøvde jeg med el-teip, men den var for tykk og vanskelig å bruke. Brukte derfor Scotch "skoleteip" og det ble mye lettere.

Eneste kjipe er at min cpu ikke vil kjøre stabilt over 1610mhz.

Har du prøvd med 11,5 på multiplikatoren og heller redusere FSB'en?

Med 146 FSB på det hovedkortet så nærmer du deg styggelig det som er grensen for å kjøre dette stabilt.

Lenke til kommentar

ja, enig med jason. Mitt hovedkort har støtte for 15x multiplier, og kjører stabilt på rundt 145mhz fsb (alt etter prosessoren du bruker) Dette burde gi SYK kapasitet for overklokking. Kjøling er da et annet spørsmål..

Lenke til kommentar

Jeg kjører faktisk 11,5x139 nå. Kjørte den lenge på 1620, men så klikka den når jeg drev med video rendring. Satt den så til 11,5x140 (1610), men den klikka en gang jeg koda MP3, så da satt jeg til 139FSB for går den alltid stabilt.

Når det gjelder kjøling har jeg en Taisol CGK760092 med kopperbunn med Enermax 80mm vifte i "ganske lydløs-modus". Holder 40C idle, 46 max load, chipset holder 35/40.

Lenke til kommentar

Ikkje for å irriterer dere men eg bare lurer litt, kjører nå en Duron 850 på 1110 MHz (10 x 111 FSB) med en volt på 1.825 (på et Abit KT7-raid). Det eg lurer på var om volten begynner å bli faretruande høg nå og om det ikkje lenger er noe kupp å fyre opp volten for å få den stabil? Den ligger nå på rundt 31-32 grader.

Lenke til kommentar

du hadde så lav temp at du kan sikkert skru opp volten litt å prøve å presse cpuen litt mer. 1.82 volt med den tempen du har er ikke noe faretruende. men man vet jo aldri når en cpu vil ta kvelden da. :smile:

EpoX 8kha+

T-Bird 1400@1600

Gainward GeForce3 Ti200

256MB RAM pc2100 cas2.5@cas2

[ Denne Melding var redigert av: pegg på 2002-03-04 22:55 ]

Lenke til kommentar

Rrrr.. har jo såklart lyst på så rask så mulig, men hvis CPU svir seg av nå.. ja, da ligger eg tynt ann. Fant ut at W2k ikkje ville ha noe med høgare hastighet enn detta, men på 1110 er den tydeligvis dønn stabil.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-04 10:41, Kjellis skrev:

Hadde planlagt å overklokke min xp-cpu.

Monterte vannavkjøling i hele går - og var nå klar for seriøs overklokking av min xp1700+. Men...fytte rakkern så små de L1 bridgene var. Så guiden til overklokking av xp på
og på bildene der så de litt større ut. Fikk nerver og la klokkinga på is foreløpig.

Noen som har erfaringer om overklokking av xp? Vanskelig?

Pingle :razz:

Når en gammal svaksynt gubbe som meg klarer det, så fikser sikkert du også biffen! Den som intet våger, intet vinner!

Men ja, jeg innrømmer at jeg plundra litt :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-04 22:14, Jeez skrev:

Ikkje for å irriterer dere men eg bare lurer litt, kjører nå en Duron 850 på 1110 MHz (10 x 111 FSB) med en volt på 1.825 (på et Abit KT7-raid). Det eg lurer på var om volten begynner å bli faretruande høg nå og om det ikkje lenger er noe kupp å fyre opp volten for å få den stabil? Den ligger nå på rundt 31-32 grader.

Regner med at du har vannkjøling for den tempen er farlig lav i forhold til den hastigheten og volten du kjører på.

Møtte veggen selv med duron 850@1155 (11*105) på 1,85v alt over er ustabilt. Virker som om det er mer spenning som må til for å komme høyere. Volt mod skal foretas, men er selv ikke stø nok på lanken så jeg må sette bort det arbeidet til en som har både utstyr og knowhow...

Lenke til kommentar

Leste faktisk for en stund siden at det kunne

lønne seg å prøve å sette volt styrken ned litt

i stedet for opp. Har ikke prøvd dette selv så jeg vet ikke om det fungerer.

Kjører med P-III 1000@1125mhz på et Abit VP6 Dual hk

kjører 100% stabilt med 150mhz fsb og rammen i bios på turbo mode og har sålangt ikke hatt noe problemer.

Bruker både Win98 W2K WinXP på 3 forskjellige disker.

Volt styrken er standard. Maskinen har gått med dette 5 -6 mnd.

SR1Data.KonsulentTjenester.

Lenke til kommentar

Ett lite tips, uansett hvor god kjøling man har kan man ikke sette spenningen for mye opp. Det kommer alltid spenningstopper, og en prosessor tåler bare ett gitt antall av disse før den tar kvelden. Dersom en setter spenningen for høyt vil disse komme hurtigere og prosessoren kan helt plutselig dø. Dette betyr ikke at man nødvendigvis bør la spenningen stå på "default", men at man kanskje utviser en smule forsiktighet, samt har GOD kjøling.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-05 02:10, esk skrev:

Ett lite tips, uansett hvor god kjøling man har kan man ikke sette spenningen for mye opp. Det kommer alltid spenningstopper, og en prosessor tåler bare ett gitt antall av disse før den tar kvelden. Dersom en setter spenningen for høyt vil disse komme hurtigere og prosessoren kan helt plutselig dø. Dette betyr ikke at man nødvendigvis bør la spenningen stå på "default", men at man kanskje utviser en smule forsiktighet, samt har GOD kjøling.

Det er vel derfor det er en OVP (over voltage protector) på hovedkortet?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-05 02:29, SirHartge skrev:

Uff, dette ser for skummelt ut for meg enda.. Har svidd av 2 hk rett før jul og har ikke råd til felre akkurat nå. Men er man stø på handen så går det sikkert bra
:cool:

Svidd av to hovedkort? javel, noe du vil dele med resten av oss :smile:

Lenke til kommentar

Shepherd: Vel, enten har eg vore djevligt heldig med CPU, ellers er det noe gale, min Duron 850@1120 (10 x 112 FSB, på 1.85 volt) er kjølt ned av en standard Taisol CGK760 på 32 grader nå! Men nå er det nok, for vel vere fornøgd med de 270 ekstra. Kva du brukte på din Duron av kjøling da?

SR1Data: Trur ikkje det hjelper å sette ned volten, ikkje i mitt tilfelle ihvertfall. Data`en ville ikkje starte på 10 x 110 FSB på 1.75 volt...'

"Dette var kos, dette var min første overklokk!"

Jeez

Lenke til kommentar

Lupe er nok tingen ja...Jeg hadde ikke det jeg, og ikke har jeg perfekt syn heller, men fikk det likevel til på første forsøk. Bare å konsentrere seg og følge oppskriften til punkt og prikke. Godt lys kan hjelpe om en ikke har lupe.

Lenke til kommentar

Jeez enten så fryser du fast i stolen du sitter på, ellers så burde du sjekke den tempen en gang til. Og ikke bruk temp måler som sitter på hk fordi de kan være totalt på bærtur.

Den tempen du beskriver der er ikke mulig å få til med den kjølinga du har. Med mindre du har minusgrader i rommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...