Tigerstriper Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Jeg har en Passat 1,9 tdi 2006 som har begynt å riste i tide og utide. Jeg kan kjøre 3 uker uten risting, før det plutselig skjer et godt stykke inn i kjøringen, etter bilen har rukket å bli varm. Når jeg starter bilen igjen senere etter den har rukket å bli kald er det helt stopp på risitingen, og det er tilfeldig når neste gang skjer. Den rister som verst på lavt turtall eller hvis jeg ikke gir så mye gass. Hvis jeg gir mye gass så stopper ristingen frem til jeg slipper gassen igjen, og den rister mindre ved bremsing. Når den først har begynt å riste, hjelper det ikke å redusere farten, med mindre jeg stopper helt.Hadde satt stor pris på om noen visste hva dette kunne være og vil dele kunnskapen sin Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Det blir bare gjetting fra min side, men det høres ut som det er en ressonansfrekvens en eller annen plass. Det vil si en frekvens eller turtall som gjør at noe rister/vibrerer i takt med turtallet. Dersom du endrer turtall raskt (gasser på) så rekker ikke resonansen å bygge seg opp, men når den blir stående på det lave turtallet "lenge" altså uten full gass, så begynner noe å ressonere. Jeg ville sjekket om det var noen løse eller defekte oppheng til motor, eksos-system eller andre ting. PS. Et kan det dukke opp eller vedvare når bilen står i ro på tomgang? I så fall kan du utelukke girkasse og drivverket. Da er det mest sannsynlig i motoren eller eksos-systemet vibrasjonene stammer fra. Hvis den fortsetter å vibrere på tomgang kan du åpne panseret og se og høre etter kilden. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Du sier at dette skjer som regel når bilen er varm og ikke når den er kald, dette kan tyde på at det er noe som "løsner" litt på varmgang og er noe du bør finne ut av, i noen tilfeller er det nok trolig banalt, i andre tilfeller kan det være skruer og fester , noe som forsterkes med tanke på alderen til bilen. Lenke til kommentar
joka Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 vanlig feil er ukontakt i kabelen til dysene... sjekk med diagnoseutstyr om du har noen "misfire" feilkode kabelen ser slik ut: 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå