AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Min kjæreste vil at vi skal flytte sammen. Da kommer naturlig nok spørsmålet om økonomi opp. Hvem skal betale hva og hvor mye hver. Jeg mener at vi deler alt, min kjæreste mener jeg skal betale mest fordi jeg tjener mer. Greit nok, men da må vi være åpne om økonomien. Det vil ikke min partner. Økonomien hennes vil hun ikke dele informasjon om til meg. Den er privat. Jeg har vært åpen. Men ikke noe tilbake. Dette finner jeg svært underlig og litt urovekkende. Spesielt siden hun bruker mye, men jeg har ingen indikasjoner på at hun sliter med å økonomiske problemer. Heller det motsatte, at hun har mye mer enn hun gir uttrykk for. Hun ber stadig meg om penger, er vi ute betaler jeg alltid alt og hun er veldig opptatt av penger generelt. Bør jeg være bekymret? Anonymous poster hash: 62eb2...cf8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 16. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 16. oktober 2018 Ja 17 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Ja, definitivt. Selv ville jeg aldri ha flyttet sammen i en sånn situasjon. Sørg i hvert fall for samboerkontrakt der det står bokstavelig talt at dere har særeie - hver eier sine ting og sine penger. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 (endret) Jepp. Hun ønsker fordelene ved en delt økonomi men vil også har fordelene med å ha en privat økonomi. Hun kan ikke få begge deler. Det er alltid ett faresignal når folk er veldig gjerrige. Hvorfor fortsetter du å betale for henne hvis hun har så god råd og kontroll selv? Føler du deg ikke brukt TS når du bruker penger du kunne brukt på å spare til feks innskudd i leilighet eller bil på å betale for henne istedet så hun kan ha bedre råd? Endret 16. oktober 2018 av BuffyAnneSummers 5 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Det er jo litt uheldig at dette kommer opp på dette tidspunktet i forholdet. Det burde vært avklart omtrent i begynnelsen. Men det er ingen grunn til at det ikke skal fungére. Det er jo på en måte positivt at det kommer opp, for da får du sjans til å avklare alt nå, før ting går helt over styr. Tror nok det riktige her er enten som andre her skriver, at dere skriver grundig særeiekontrakt. Det andre alternativet blir at du krever ultimatum om å samle økonomien mest mulig felles. Da vil du jo fort finne ut hvor grensene ligger i forhold til kjærlighet og økonomi. Hvis ho bryr seg om deg, så vil ho være villig til å fortelle deg hva alt dreier seg om, i det minste prøve å forhandle. Hvis ho ikke er glad i deg, så bryr ho seg mer om penger og egoistiske behov enn forholdet. Det kan være en fordél å få tatt hull på denne byllen først som sist, og ikke 20 år senere når dere har barn og store verdier, og du sitter igjen raka fant. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2018 Jepp. Hun ønsker fordelene ved en delt økonomi men vil også har fordelene med å ha en privat økonomi. Hun kan ikke få begge deler. Det er alltid ett faresignal når folk er veldig gjerrige. Hvorfor fortsetter du å betale for henne hvis hun har så god råd og kontroll selv? Føler du deg ikke brukt TS når du bruker penger du kunne brukt på å spare til feks innskudd i leilighet eller bil på å betale for henne istedet så hun kan ha bedre råd? Hei og takk for svar. Hun sier hele tiden at hun har dårlig råd, det går mye penger, hun håper jeg kan bidra osv... Og som du kanskje vet er mange jenter veldig opptatt av en mann ikke skal være gjerrig. Da havner fort i en skvis. Men nå synes jeg dette begynner å bli urovekkende og derfor har jeg flere ganger tatt opp økonomi for å komme til en grei løsning. Dessverre stopper det der da hun nekter å la meg få innsyn i hennes økonomi. Hun mener at dette er hennes private område og at hun har hatt dårlig erfaring med å være åpne om dette overfor andre partnere.Jeg derimot har vært pip åpen. Jeg tror ut fra måte hun lever på, ingen tydelig spor at hun har voldsom gjeld eller betalingsproblemer, heller det motsatte og hvis jeg skulle få greie på det ville mye av hennes påskudd for "hjelp" falle helt bort. Anonymous poster hash: 62eb2...cf8 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Her i huset deler husholdning i % ut fra netto. Veldig greit synst eg, og en har resten til fritt bruk. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Om man ikke kan være åpen om noe så grunnleggende som økonomi når man blir samboer med noen, så ringer varselbjellene ganske kraftig for meg. Å fordele etter hva man tjener netto er selvsagt ikke noe problem, men det forutseter jo at man opplyser hvor mye man tjener. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Ikke at det nødvendigvis er relevant, men hvis man ser på Luksusfellen, så er det nesten alltid en faktor som går igjen; partene snakker/deler ikke informasjon om økonomien. Hvis det er en person som er påmeldt Luksusfellen (og ikke et par), så er ofte personen lite villig til å snakke om økonomien. Jeg syns de andre forslagene i tråden er ganske gode. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 (endret) Hei og takk for svar. Hun sier hele tiden at hun har dårlig råd, det går mye penger, hun håper jeg kan bidra osv... Og som du kanskje vet er mange jenter veldig opptatt av en mann ikke skal være gjerrig. Da havner fort i en skvis. Slutt å gje ho pengar inntil du får lov å sjå på økonomien hennar og nekt å flytte saman før ho deler meir. Dårleg økonomi, høgt forbruk, vil flytte saman, men ikkje dele detaljane i sin eigen økonomi høyrest veldig suspekt ut. Om ho er gjerrig, sløser mykje og flau over det eller av kva andre grunnar ho ikkje vil dele økonomien veit me ikkje, men dersom du skal gje pengar til ho, så ville eg aldri gjort det utan å ha innsikt i hennar økonomi og kva pengane går til. No skal de potensielt bu i lag og dele fellesutgifter til bustad og dageleg utgifter. Då må ho vere meir open enn i dag. For alt du veit kastar ho det vekk på dyre vanar eller gambling. Eg og sambuaret har delt økonomi og betalar fellesutgifter justert etter inntekt. Begge veit alle detaljar om økonomien til den andre, men ut over fellesutgiftene brukar me våre eigne pengar som me vil. Kva variant de går for er òg noko de må diskutere før de eventuelt flyttar saman. Det er mange som har fått problem med forholdet etter at dei flytta i lag, men ikkje hadde kontroll på økonomien. Nokre timar i lag med eit rekneark er alt som skal til for å få oversikt over faste fellesutgifter og i kva grad den enkelte skal bidra. Endret 17. oktober 2018 av Zeph Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Nå har vi bare fått din versjon av historien, men det høres ikke bra ut. Jeg vil tru at hun enten er flau over at hun ikke har kontroll på sin egen økonomi, eller så er hun kalkulerende og kynisk. Men det blir bare synsing fra min side, selvsagt. Uansett, så er du nødt til å snakke med henne om dette, du kan ikke bare børste det under teppet og fortsette som før. Bidrar hun med noe annet enn penger? Husarbeid, matlaging? Slikt er verdt ganske mye, spør du meg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2018 Dette er et soleklart rødt flagg! Høres ut som hun er i ferd med å bruke deg. Sett hardt mot hardt - be om å få se økonomien hennes. Hvis hun nekter, er det mange fisker i havet. Anonymous poster hash: 7f1a7...814 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2018 Nå har vi bare fått din versjon av historien, men det høres ikke bra ut. Jeg vil tru at hun enten er flau over at hun ikke har kontroll på sin egen økonomi, eller så er hun kalkulerende og kynisk. Men det blir bare synsing fra min side, selvsagt. Uansett, så er du nødt til å snakke med henne om dette, du kan ikke bare børste det under teppet og fortsette som før. Bidrar hun med noe annet enn penger? Husarbeid, matlaging? Slikt er verdt ganske mye, spør du meg. Heisan og takk for svar Vi har snakket om å flytte sammen og det var under denne prosessen at økonomi kom opp. Hun er flink med husarbeide hos seg selv, jobber og står på, men penger er en vanskelig tema. Synes hun har meget stort fokus på penger. Hun gir ikke fra seg noe som helst uten å få noen kroner for det. Selv ikke til nær familie. Jeg mener at vi må vite hvordan er økonomien er for oss begge skal vi få til en rettferdig løsning. Å holde dette hemmelig for hverandre vil garantert føre til store problemer i fremtiden da dette rokker alvorlig tilliten mellom oss. Anonymous poster hash: 62eb2...cf8 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Hei og takk for svar. Hun sier hele tiden at hun har dårlig råd, det går mye penger, hun håper jeg kan bidra osv... Og som du kanskje vet er mange jenter veldig opptatt av en mann ikke skal være gjerrig. Da havner fort i en skvis. Men nå synes jeg dette begynner å bli urovekkende og derfor har jeg flere ganger tatt opp økonomi for å komme til en grei løsning. Dessverre stopper det der da hun nekter å la meg få innsyn i hennes økonomi. Hun mener at dette er hennes private område og at hun har hatt dårlig erfaring med å være åpne om dette overfor andre partnere.Jeg derimot har vært pip åpen. Jeg tror ut fra måte hun lever på, ingen tydelig spor at hun har voldsom gjeld eller betalingsproblemer, heller det motsatte og hvis jeg skulle få greie på det ville mye av hennes påskudd for "hjelp" falle helt bort. Anonymous poster hash: 62eb2...cf8 Er dette noe du kan leve med TS? For det hadde ikke jeg gjort. Hun har tatt ett valg og må dermed ta konsekvensene som følger med, som absolutt burde være at du setter hælene i bakken TS og bremser denne økonomiske utnyttingen, for ved dette punktet så er det det det er, dere er ikke to stk som er veldig glad i hverandre og vil bo sammen når det gjelder økonomi men alltid ellers og spesielt når hun vil at du skal betale, hvor nær sannheten er det? Siden hun er så hemmelighetsfull ville jeg vurdert muligheten for at hun faktisk ikke har kontroll over økonomien sin og det er derfor hun vil holde den privat. Vær varsom! Ikke la folk bruke deg på noen som helst måte 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Jeg hadde ikke blitt samboer som hadde vært så restriktiv med å fortelle om egen økonomi eller delta med noe som helst økonomisk. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Jeg tenker egentlig at det hadde vært best å komme seg langt unna. Jeg tror at enten er hun altfor gjerrig, eller i dype økonomiske problemer. Hva skulle ellers vært forklaringen? Hun mener at dette er hennes private område og at hun har hatt dårlig erfaring med å være åpne om dette overfor andre partnereHar du spurt om hva slags dårlig erfaring det er? Sannsynligvis er det økonomien hennes som har vært problemet, og ikke tidligere partneres holdninger til den. 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Hvis hun ikke vil være åpen om sin økonomi så tar jeg dette som et svært dårlig tegn. Jeg var sammen med en jente som holdt sin økonomi skjult for meg i lang tid. Jeg ble løyet for ved at hun gjentatte påsto at hun ikke hadde økonomiske problemer. Tilskutt kom det frem at hun hadde masse gjeld ute av kontroll. Innen den tid så hadde vi bodd sammen såpass lenge at jeg ikke hadde samvittighet til å pakke sammen å dra. Jeg bestemte meg for å prøve å hjelpe og det slo kraftig tilbake på meg. Hold deg jævlig langt vekke fra folk som ikke har kontroll på økonomien. Ellers er ikke jeg enig i at den med mest nødvendigvis skal betale mest. Hvis man eier noe sammen så skal man betale likt. En bolig har ikke mer verdi for én person enn den andre bare fordi den ene tjener mer. Hvis den ene vil betale mindre så må dette stipuleres i en kontrakt hvor eierandelene defineres tilsvarende. Noe annet er bare en oppskrift på konflikt senere dersom det skulle oppstå et brudd (noe det statistisk sett gjør før eller senere). Har dere ordentlige ordninger så løser konfliktene seg selv. Og ja, det er svært mange kvinner som er oppdratt til å permanent være barn. De forventet å bli påspandert og søker bort fra menn som forventer likestilling. Det er selvfølgelig opp til deg, men hvorfor i allverden skal du godta å betale for at ei jente skal like deg? Vent heller til det kommer noen som vil bo sammen med deg uten at hun forventer kompensasjon. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2018 Pengene er jo der for å brukes. Jeg betaler mer enn gjerne litt ekstra for at dama jeg er med skal ha det bra. Eller ihvertfall føle seg bra Går jeg lei er det ikke så ille heller. Keep moving forward Nå vil jeg aldri ha et økonomisk problem.. Så det er vell der det ligger Kos dere, nyt livet! Det er altfor kort til å sitte på et diskusjonsforum og ta til seg info fra de som ikke har det godt med seg selv. Du kjenner situasjonen din best, Ingen her vil noensinne kunne gi deg et fair svar når alt blir synsing og mening utifra personlige erfaringer Og ja.. Jeg er høy på dette tidspunktet så alt er en fryd <3 Peace! Anonymous poster hash: 33d0b...562 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Pengene er jo der for å brukes. Jeg betaler mer enn gjerne litt ekstra for at dama jeg er med skal ha det bra. Eller ihvertfall føle seg bra Går jeg lei er det ikke så ille heller. Keep moving forward Anonymous poster hash: 33d0b...562 De fleste er antagelig gavmilde mot sin partner og ønsker dem godt - hvis ikke, hvorfor bo sammen? Men der er ikke lenger en gave hvis det er en pris. Jeg synes det er trivelig å gi julegaver til andre, men i det øyeblikket det er forventet og mottakeren kanskje blir grinene fordi gaven ikke var dyr nok så blir det umiddelbart en fullstendig annen situasjon. Poenget er at verden består ikke utelukkende av prostituerte; med litt tålmodighet og bedre valg så kan man lett finne jenter som ikke er avhengig av kompensasjon for å like en, jenter som er voksne og selvstendige og ikke forventer en pappafigur som partner. Jeg regner med at min egen partner hadde mislikt å følt seg underlegen og avhengig av meg som jeg ville gjort av henne. Hun er en selvstendig og voksen kvinne som klarte seg godt på egenhånd samme som meg og skulle forholdet ryke en gang i fremtiden så har vi klare skiller på hva som er mitt og hva som er hennes. Det er et langt bedre utgangspunkt i et partnerskap spør du meg. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå