Gå til innhold

Lanserte ny toppmodell. Nå bør Apple og Samsung vurdere å øke forsknings­budsjettene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi folk foretrekker kjipe telefoner? :hmm: Nei du, det kommer i så fall som følge av at folk ser på kinatelefoner som mer konkurransedyktige. Mer for pengene.

 

Elles så lurer jeg på hvilken telefon bildene i artikkelen er tatt med? Kvaliteten er jo fullstendig horribel. Jeg finner ikke telefonmerket i exif-dataene. Kanskje en idé å bytte ut med nettopp Huawei Mate 20 Pro? ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som svoren Apple og iPhone-fan har jeg sagt dette lenge; om noen år har vi alle sammen kjipe Kina-mobiler. Apple og Samsung taper denne kampen til slutt.

 

Ja, vestlige selskaper er jo selv ansvarlig for sin forskning og må bære kostnadene ved det. Hvem vet hva slags støtte Huawei får fra kinesiske myndigheter for å kunne hevde seg i verdenstoppen? De fleste forbrukere legger ikke vekt på det, kun det produktet de holder i hånda...

Lenke til kommentar

Ja, vestlige selskaper er jo selv ansvarlig for sin forskning og må bære kostnadene ved det. Hvem vet hva slags støtte Huawei får fra kinesiske myndigheter for å kunne hevde seg i verdenstoppen? De fleste forbrukere legger ikke vekt på det, kun det produktet de holder i hånda...

USA driver industrispionasje på vegne av sine selskaper. USA utfører statskupp og starter krig på vegne av sine selskaper. Hvilke fordeler sitter ikke Apple og Google på?

 

Om du ikke visste det så er de fleste delene Huawei bruker enten kjøpt eller lisensiert av andre. De har ikke stjålet noe, de har betalt lisenser. Produsenter som Apple gjør og dette i stor grad. Det meste Apple "lager" har de bare kjøpt. 

 

Men om du har noe konkret så kan du jo vise til det? Jeg tipper derimot at du ikke har peiling på hva du snakker om og bare sitter på masse fordommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Huawei kunne ikke skrevet en bedre annonse selv.

Jeg forstår ikke slik mentalitet. Om det er Apple, Samsung, Huawei etc. Når noen skriver en veldig positiv artikkel om et produkt de synes er veldig bra, så er liksom journalist automatisk betalt eller fanboy. Har du noe du mener er skrevet som ikke er riktig eller fremstilt i for positivt lys? Noe negative punkter du mener mangler? Noe faktisk konstruktivt, eller bare ren negativitet uten noe basis i noe som helst?

Lenke til kommentar

Busslommen på Mate 20 Pro er i overkant svær. Og dessverre ser det ut til at de har dratt en "Samsung" og innført buede skjermkanter. Buede skjermkanter er jeg ingen fan av. Likte heller ikke at de flyttet fingersensoren under skjermen. Mtp på faceID så tenker jeg at for brukerne så ville det vært helt greit å forholde seg til fingerleser på baksiden. Slik vi har på gamle Mate 10 pro. Også er jo noe av tanken om at de trenger den svære busslomma for at de skal få plass til alle sensorene. Men vi trenger jo ikke både faceID og fingersensor under skjermen? Kunne de kanskje heller brukt pengene de kastet bort på fingersensor under glasset på bedre lyd? Gjerne i kombinasjon med ennå bedre DAC og 3.5mm jack? 

 

Kameraene er ennå vassere enn på P20 pro, og det sier veldig mye. Batteriet på 4200 mAh. 7nm på cpu. Så den trekker mindre strøm og med Android 9 så spares det også litt strøm i software. At man kan lade andre dingser trådløst fra telefonen er jo en skikkelig morsom ting, men er det noe jeg vil betale ekstra for? Nå er det også støtte for ekstern lagring, riktignok ikke SDmikro men SDnano, en proprietær løsning. Ikke optimalt mtp pris og tilgjengelighet men greit nok. Med slike specs så burde jo alt vært en fest? Heldigvis så er de tingene jeg er mest negativ til på Mate 20 Pro mangelvare på Mate 20 X! 

 

Personlig så tenker jeg at Mate 20 X er et bedre alternativ. Kun et lite hakk til kamera. Fingersensor på baksiden og et gedigent batteri på 5000 mAh. Skjermen er amoled på 7,21" og da slipper jeg tenke på tablet. Praktisk for meg. Den har støtte for stylus og har 3.5mm jack.  :) 

Ellers er vel det meste likt Mate 20 Pro. Ser forresten ut som Mate 20 X mangler faceID. Kanskje kommer det i firmware update? Mate 10 Pro fikk faceID via update....

 

Sammenlikning av specs på Mate 20 Pro, Mate 20 X og P20 Pro;

 

https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=9369&idPhone2=9343&idPhone3=9106

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

Her finner vi et IR-kamera som skaper et varmebilde av det man fotograferer.

 

Dette er tvilsomt. Varmebilder er svært variable og vanskelig til å kjenne igjen folk med. Ikke all infrarød er varmestråler. Sannsynligvis er dette kortbølget IR. Om det skulle være et varmekamera, hadde det vrt interessant å kunne bruke det til mer enn å kjenne igjen brukeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om du ikke visste det så er de fleste delene Huawei bruker enten kjøpt eller lisensiert av andre. De har ikke stjålet noe, de har betalt lisenser. Produsenter som Apple gjør og dette i stor grad. Det meste Apple "lager" har de bare kjøpt. 

 

 

Nå var temaet kinesiske selskap, og det er kjent i industrien at Qualcomm har hatt problemer med kinesiske lisenstakere som nekter å betale. Kilde, bl.a.:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:zMCmJ3u1J24J:www.sandiegouniontribune.com/business/technology/sdut-qualcomm-china-monopoly-2014aug24-story.html+&cd=12&hl=en&ct=clnk&gl=no

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke slik mentalitet. Om det er Apple, Samsung, Huawei etc. Når noen skriver en veldig positiv artikkel om et produkt de synes er veldig bra, så er liksom journalist automatisk betalt eller fanboy. Har du noe du mener er skrevet som ikke er riktig eller fremstilt i for positivt lys? Noe negative punkter du mener mangler? Noe faktisk konstruktivt, eller bare ren negativitet uten noe basis i noe som helst?

 

Vanligvis pleier tester å ha pro og cons og jeg nekter å tro denne telefonen er såpass perfekt som artikkelen tegner et bilde av.

Lenke til kommentar

Vanligvis pleier tester å ha pro og cons og jeg nekter å tro denne telefonen er såpass perfekt som artikkelen tegner et bilde av.

Dette er vel mer en omtale og ikke en fullverdig test, da. Det kommer sikkert noen minuser når telefonen blir testet.

 

Tips: strømsparing ... får helt mark av det Huawei legger opp til der.

Lenke til kommentar

Nå var temaet kinesiske selskap, og det er kjent i industrien at Qualcomm har hatt problemer med kinesiske lisenstakere som nekter å betale. Kilde, bl.a.:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:zMCmJ3u1J24J:www.sandiegouniontribune.com/business/technology/sdut-qualcomm-china-monopoly-2014aug24-story.html+&cd=12&hl=en&ct=clnk&gl=no

Dette er latterlig. Qualcomm inngikk forlik med kinesiske staten som følge av at Qualcomm brøt konkurranselovgivning i Kina. Det er derfor produsenter ikke ville betale, fordi det Qualcomm gjorde var ulovlig. Og Qualcomm gjorde det ikke bare mot kineserne. De ble dømt, altså ikke forlik, men dømt for brudd på konkurranselovgivning i Sør-Korea. En av de som var ivrige med bevis var Apple som og er offer her. Og Qualcomm ble mektig sinte på Apple for det. Qualcomm har pågående sak mot seg i både EU og i USA der støttet av både Apple og Intel. 

 

Den som har gjort noe kriminelt her er Qualcomm som forsøker å utnytte sin IP til å utestenge konkurrenter og kreve latterlige summer for egen IP. Som er veldig ulovlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanligvis pleier tester å ha pro og cons og jeg nekter å tro denne telefonen er såpass perfekt som artikkelen tegner et bilde av.

Det er jo ikke en test. De skriver om masse Huawei har fått til som Samsung og Apple ikke har fått til. Poenget er jo ikke å finne ut hvem som har den beste telefonen. Heller å vise at Huawei har gjort mye fremgang på mange felt og nå leder foran Samsung og Apple med å komme ut med ny teknologi, nye funksjoner på mange områder. Så det ligger jo i artikkelens stil at det må komme frem masse positivt? De kommer med påstand i overskrift og underbygger denne i artikkelen.

 

Hvis du så mener dette er feil, så kan du jo ytre din mening om det i kommentarfeltet. Derimot burde du komme med noe konstruktivt, ikke bare negativitet som du gjør nå. Jeg forstår ikke helt problemet her egentlig? Det virker ikke som om du har noe faktisk konstruktiv kritikk heller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, vestlige selskaper er jo selv ansvarlig for sin forskning og må bære kostnadene ved det. Hvem vet hva slags støtte Huawei får fra kinesiske myndigheter for å kunne hevde seg i verdenstoppen? De fleste forbrukere legger ikke vekt på det, kun det produktet de holder i hånda...

 

 

Kinesiske myndigheter jobber knallhardt og bruker svimlende pengesummer i subsidier for å fjerne at "made in china" er ensbetydende med billig dritt. Du kan google på "china 2025 plan" og dykke ned i ett fascinerende "kaninhull" 

 

De har en enorm ingeniørkapasitet, både med tanke på rent antall personer, men også i form av arbeidstider som virker fremmed for oss i vesten. 

Der de kan, kjøper de også vestlige kvalitets bedrifter, f.eks Ekornes. Ikke for å stjele teknologien, men å bygge opp den kinesiske merkevaren. Målet er at dersom det står "Made in china" på en Ekornes stressless så skal det være ett kvalitetsprodukt. 

(merk at det er ikke slik at det skal framstå som ett kvalitetsprodukt, men egentlig være ett drittprodukt, de vil lage verdens beste produkter)

Hvordan lønn, arbeidsrett og folkeverd faller innunder her er nok noe som burde vært ett tema også, men vi har jo aldri brydd oss en dritt om at foxconn ansatte jobber ut av vinduer mens de bygger iphone, så er ingenting nytt der. Der har vi gjennom vår kjøpekraft gitt blankofullmakter til alle aktørene til å la menneskeverd komme i andre rekke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er latterlig. Qualcomm inngikk forlik med kinesiske staten som følge av at Qualcomm brøt konkurranselovgivning i Kina. Det er derfor produsenter ikke ville betale, fordi det Qualcomm gjorde var ulovlig. 

Har du kilde på dette? For etter det jeg leste, dreier dette seg om to separate saker.

Forøvrig var det ikke værre enn at kinesiske lisentakere signerte på avtalene, men deretter forsøkte å lure seg unna forpliktelsene ved å oppgi lavere volum enn virkeligheten. Jeg ser ikke helt av et slikt bedrag kan forsvares med argumentene du bringer til torgs, så jeg er svært interessert i kildene her.

Lenke til kommentar

Har du kilde på dette? For etter det jeg leste, dreier dette seg om to separate saker.

Forøvrig var det ikke værre enn at kinesiske lisentakere signerte på avtalene, men deretter forsøkte å lure seg unna forpliktelsene ved å oppgi lavere volum enn virkeligheten. Jeg ser ikke helt av et slikt bedrag kan forsvares med argumentene du bringer til torgs, så jeg er svært interessert i kildene her.

https://www.reuters.com/article/us-qualcomm-antitrust/south-korea-fines-qualcomm-854-million-for-violating-competition-laws-idUSKBN14H062

 

https://www.digitaltrends.com/business/apple-vs-qualcomm-news/

 

https://www.nytimes.com/2018/01/24/business/eu-qualcomm-fine-antitrust.html

 

https://www.reuters.com/article/us-china-qualcomm/qualcomm-to-pay-975-million-to-resolve-china-antitrust-dispute-idUSKBN0LD2EL20150210

 

Qualcomm har så langt tapt alle andre steder som er store nok til å gå til sak mot dem + har selskaper berørt av dette. Unntatt USA. Gitt at de har tapt alle andre saker derimot. Alle tapene er pga brudd på konkurranselovgivning. Qualcomm utnytter sin posisjon og blokkerer konkurranse. Så det er faktisk bare Qualcomm ansatte som ville funnet på å skylde på kinesiske selskaper her, fordi det er Qualcomm som bryter loven. Eller til de ble tvunget til å følge den. De har så langt blitt ilagt 3 milliarder USD i bot.

Lenke til kommentar

Anbefaler og å sjekke ut hvor mange R&D senter Huawei har i Europa og USA. Det er ikke lite høyt utdannede folk i USA og Europa som jobber med å utvikle teknologi for Huawei. Disse kan åpenbart ikke bruke noe stjålet teknologi. Så hva er det de liksom utvikler om liksom all Huawei teknologi er stjålet? Logikk? Hva er det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...