hekomo Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Er ikke hele konseptet med selvkjørende biler drevet frem av at det først og fremst er teknisk mulig å få til? På samme måte som roboter som skal operere mennesker, eller hva det enn måtte være, som kan erstatte et fysisk menneske. Sånn sett kan man hevde at det egentlig konstrueres et kunstig behov. Så det du sier er at maskiner som er langt sikrere og langt mer presise og nøyaktige og som kan gjøre ting raskere og mer effektivt enn mennesker er et "kunstig behov" i de to situasjonene du nevner, der det faktisk er snakk om menneskers liv og helse? 2 Lenke til kommentar
Ove Kvam Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Med selvkjørende teknologi vil store carpools komme, og de kan tilby reiser til en langt billigere pris enn hva vi i dag betaler! Du vil bli kjørt fra dør til dør, uten å måtte lete etter parkeringsplass, og biler vil tilpasse seg ditt behov (alt fra små kvikke sportsbiler til sjusetere, varebiler, ulikt antall barneseter, etc., basert på ditt plutselige behov). Jeg ser ikke helt for meg at det kommer til å finnes selvkjørende sportsbiler. En sportsbil er jo en bil der praktiske egenskaper og komfort er prioritert ned for å gi sjåføren en mer intens kjøreopplevelse. Når sjåføren skal være digital, faller poenget med biltypen bort. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 (endret) Og robotstøvsugere? Herregud, DET er enda mer fail enn klipperne. Ikke kommer dem inn i hjørner, dem håndterer dårlig dype tepper, går stort sett helt random over gulvene uten en ordentlig metodikk Joda, de kommer både inn i hjørner og arbeider metodisk. Se for eksempel: https://www.tek.no/artikler/test-roborock-s50-xiaomi-robot-vacuum-2/432148 Denne har en liten børste som brukes til å komme til i kanter og hjørner, og den lager et kart over boligen som den så beveger seg systematisk gjennom. Den har også en teppemodus som detekterer når den er på et teppe og justerer effekten deretter. Og det finnes enda mer avanserte robotstøvsugere også. Endret 17. oktober 2018 av hekomo 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Sammenligningen med røyk var ikke i forhold til helseskader. Sammenligningen var for å poengtere lobbyvirksomheten som drives for å motarbeide endringer når disse endringene er i strid med enkeltpersoner, firma eller gruppe av firma sine ønsker om fortsatt inntjening. Er ganske innlysende hvilken hånd som mater Wes Lutz sine argumentasjoner og forsøk på å dempe overgang til ett trafikkbilde med selvkjørende kjøretøy. Det er jo ingenting feil med påstandene, data settet er lett å sjekke for feil. Lenke til kommentar
PK not Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 "Det vil bli dramatisk færre biler! Hvorfor? Jo, fordi vi i løpet av noen tiår vil gå vekk i fra å eie en bil, og i stedet leie en bil. Med selvkjørende teknologi vil store carpools komme, og de kan tilby reiser til en langt billigere pris enn hva vi i dag betaler! Du vil bli kjørt fra dør til dør, uten å måtte lete etter parkeringsplass, og biler vil tilpasse seg ditt behov (alt fra små kvikke sportsbiler til sjusetere, varebiler, ulikt antall barneseter, etc., basert på ditt plutselige behov). En ulempe med bildeling, er at vi ikke kan rote og søle like mye i bilen, som vi liker å gjøre i dag. Men du vil altså slippe å tenke på parkering (både plassen, såvel som betaling), forsikring, service, fylle drivstoff, dekkskifte, reparasjoner, verditap på bilen, bulking. Og ikke minst slipper vi å ha sovende eller rusede sjåfører som potensielt kan drepe deg hvert sekund – uansett hvor perfekt du måtte kjøre! " Qualbeen, har du hørt om taxi ? eller selskapet Uber ? hvis hensikten kun er å komme seg fra A til Å i en by og slippe problemet med parkering er det vel like greit å praie en taxi, spesielt hvis vi i dataalderen får til et system hvor du kjenner prisen på taxituren på forhånd, slik at konkurranse blir reell og ikke bare teoretisk. Å få prisen på en gitt drosjetur på forhånd er teknisk oppnåelig allerede i dag og vil være praktisk og fornuftig bruk av ny teknologi, istedet for hele tiden å finne opp nye behov. Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Alle som mener at man får ned lokal forurensning ved å bruke selvkjørende biler, må tenke seg om en gang til. Hvis man skal erstatte privatbilen med en bil som kommer og henter og kjører deg der du skal, så vil jo faktisk antall kilometer øke, da de skal både frem og tilbake, og ikke parkeres på stedet til du skal hjem igjen. 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Når det kommer til miljøaspektet rundt selvkjørende biler, har man akkurat de samme mulighetene idag med en buss, den plukker deg opp, du slipper kjøre selv, flere deler på samme strekning.Der er tydelig politisk og kollektiv misvilje mot dette, da tilbudet er dårlig, dyrt, samt en i en merkelig kombinasjon av å være sprengt og ubrukt.Poenget mitt med dette, er at det muligens ikke er det sterkeste argumentet for selvkjørende biler, da det ikke ser ut til å være så interessant å benytte ett temmelig tilsvarende tilbud idag.Men igjen, det er kanskje kontraintuituitvt å forvente miljøvern av dem som selger biler. 1 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Hva er den store fordelen med selvkjørende biler? At vi kan forflytte oss selv med promille? Vi liker vel å styre livet vårt så mye vi kan? Selvkjørende tog og busser er en ting. Men biler virker mer som en hype i tiden, uten den store nytteverdien. Ja, for du er av den oppfatning at mennesker styrer biler best selv? Fordelen er selvfølgelig at vi kan unngå mange ulykker som skyldes menneskelige feilhandlinger. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Ja, dette er ikke noe annet enn en gammel, utdatert, grinete gubbe som prøver å klamre seg til gamle dager og tidligere storhetstid. Kanskje han er sur og grinete fordi han ikke har fått den flyvende bilen han ble lovet på 50-tallet? Det var en gang noen som utelukkende så Facebook som noe positivt også. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 har du hørt om taxi ? eller selskapet Uber ? hvis hensikten kun er å komme seg fra A til Å i en by og slippe problemet med parkering er det vel like greit å praie en taxi, spesielt hvis vi i dataalderen får til et system hvor du kjenner prisen på taxituren på forhånd, slik at konkurranse blir reell og ikke bare teoretisk. Å få prisen på en gitt drosjetur på forhånd er teknisk oppnåelig allerede i dag og vil være praktisk og fornuftig bruk av ny teknologi, istedet for hele tiden å finne opp nye behov. Det må bli billigere og enklere. Sjåfør må elimineres. Dermed står vi igjen med autonome kjøretøy. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Jeg ser for meg et oppsving for bilbergingsbransjen når dette tar av. (Helt til selvkjørende bergingsbiler etter hvert tar over.) Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Bilberging er en ting. Utfylling av skademelding når begge bilene er tomme på leiting etter parkering blir artig. Kanskje autonome kjøretøyer får høyttaler der de kan skjelle ut det andre kjøretøyet. De kan også bli artig når de må utføre førstehjelp på halvdøde sykkelister, skrape is av kameraer, etterfylle spylervæske , flytte gjenstander i veibanen osv osv Lenke til kommentar
toreibjo2 Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Det finnes hauger av eksempler på oppkonstruerte behov, men selvkjørende biler, robotgressklippere og robotstøvsugere er ikke det. Det er reelle behov som på et tidspunkt har latt seg løse rent teknisk. vel, vi er åpenbart uenige om rekkefølgen denslags oppstår. Jeg har sånn sett, ikke registret noe folkekrav eller utbredt lengsel etter selvkjørende biler, så jeg holder fast på at det er teknikken som kommer først, dernest "plantes det" for å modnes i befolkningen, for tilslutt å anerkjennes som et "behov" Det er ikke noen vits å ha et folkekrav om noe som ikke eksisterer. Kommer det et tilbud så er det sikkert mange som heller vil glo på en skjerm, sove spise frokost heller enn å stirre på bilen foran og se om den snart skal bevege seg. Og for oss som bor utenfor byen at både kona og jeg kan drikke når vi går ut er noe jeg ser fram til. Det var ikke noe folkekrav om automatgir heller men det er nå hendig ved bykjøring. Og det oppleste og vedtatte folkekravet før bilen var vel en raskere hest heller enn motorisert ferdsel. Men en ting er sikkert; Det blir lettere med flyvende biler hvis de tar seg av det selv heller enn at alle må ta pilotsertifikat. Jeg mistenker at jeg kanskje har kjøpt min siste manuelt styrte bil allerede. Eventuelt den neste jeg kjøper. Håper ikke jeg taper så alt for mye på å beholde den som veteran-klenodie når selvkjørende tar over. Regner med du bor i California? Hvordan tror du en selvkjørende bil skal komme seg gjennom et bakkelendt vinterføre? Det kommer ikke til å bli mulig på tiervis av år. Tror dere må roe ned forventningene litt. Dagens "selvkjørende biler" er ubegripelig dumme, og er totalt avhengige av svært god veimerking kombinert med en nøyaktig og velfungerende GPS - som forøvrig når som helst kan bli jammet av eieren: Pentagon, eller eierens "fiender" - slik som Russland gjorde i våres - da halve Finnmark fylke var uten GPS i dagevis. Veimerking er usynlig om vinteren. Og argumenter om strømførende kabler eller magneter etc i bakken er like dødt her. Bilen forstår ikke om det ikke er brøytet, og om du kanskje må styre unna en skavel over til motsatt kjørebane for ikke å sette deg fast. Fotosensorer ser bare et helt landskap i hvitt. Og er det ikke brøytet er plutselig alt vei. Selv for LIDAR. Lite betryggende når GPS-nøyaktigheten i snitt er på 4 meter? Bare rolig. Det kommer ikke til å bli tillatt engang å bruke selvkjørende biler i alminnelig veitrafikk vinterstid i f eks Nord-Norge, så lenge vi og våre barnebarn lever. Du har ikke mye tro på utviklingstakten. Tenk på de 10-15 årene det tok fra telefon plugget i veggen til dagens mobil. Og det er investert mye mer av mange flere aktører i selvkjøring. Ubrøytet snø er bare et problem en liten del av året utenfor tettbygd strøk i noen få land. Det stoppet ikke analogradiodøden at ikke alle kunne ta inn digital. Så får alle nord for Namsos heller få ettermontert ratt og pedal til en dyr penge, eller kanskje bare plug-in joystick fra spillkonsollet, for de dagene lidardataene er under pari. ________________________________________________________________________________________________________________________________________ Tro det eller ei. Jeg har virkelig tro på utviklingstakten. Men det er mange ting å si om bare tilnærmingen til autonomi i bil. For eksempel en programvareløsning. Har du noengang hatt datakrasj? "Alle" over 12 år vet at datamaskiner er gjennomgående upålitelige og utsatt for hacking. For oss nordboere er ingen av de selvkjørende bilene beregnet for vinterforhold. Tro ikke at ikke dette blir et alvorlig problem. Eller har du glemt klimaendringene, som kommer til å tvinge mennesker nordover i et skremmende tempo? Og vi i Nord, som er trygge for det meste av klimaendringene utenom flom, ras og ekstremvær, må nok belage oss på å dele mer på landet vårt, nordområdelandene våre, i fremtiden, når katastrofene tvinger mennesker på flukt i hopetall. Og prognosene viser MER snø i polare strøk. Ikke mindre. En liten anekdote. Min far og jeg var på vei til arbeid langt ut av allfarvei. Midtvinters. Det hadde regnet hele natten, og veien var dekket av 10 cm regnvåt stålis. Helt normalt her nord. Forekommer 20-30 ganger i løpet av vinteren eller så. Piggdekkene klarte akkurat å gi nok friksjon til at det var forsvarlig å fortsette med nedsatt fart . Så dukker det opp en stor pappeske midt i kjørebanen. Han gjorde det eneste riktige. Låste bremsene pumpvis, og kontrollerte sladdene som kom underveis. helt til han fikk satt ned farten så mye at han kunne kjøre unna hindringen. Først da vi passerte så vi at det var en ufarlig pappeske på et par kubikkmeter. En sånn manøver som det han gjorde den nattmorran er instinkt hos oss som bor her, og kjører i dette satans klimaet 6-7 måneder hvert eneste år. Hadde dette vært et forvirret menneske ville kanskje data algoritmene til en selvkjørende bil kjørt ut av veien, for å redde den myke trafikanten. Det ville vært vår sikre død i et stup på 60 meter ned mot sjøen. Jeg skal moderere meg fra i går. Det kommer ikke til, og bør for all del ikke bli tillatt med selvkjørende biler i Nord-Norge på flere hundre år. Først når AI er kuppet og tatt fra de få som har holdt det for seg selv og egne griske hensikter. Free AI er bare et skuebrød. Hemmelighetene trykker hvert eneste laboratorium godt til brystet, inntil de har verdensherredømme. Da først vil folket reise seg å ta tilbake kontrollen. Håper vi har en sjangs. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Det må bli billigere og enklere. Sjåfør må elimineres. Dermed står vi igjen med autonome kjøretøy. Hvis du fjerner sjåføren fra taxien , sammen med lønna hans, har du kanskje en reduksjon på 20-30% av regningen. Forsatt vil en vanlig taxitur koste flere hundre kroner for noen få kilometer. Jeg ser ikke hvordan dette blir billigere enn å eie egen privat bil. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Hvis du fjerner sjåføren fra taxien , sammen med lønna hans, har du kanskje en reduksjon på 20-30% av regningen. Forsatt vil en vanlig taxitur koste flere hundre kroner for noen få kilometer. Jeg ser ikke hvordan dette blir billigere enn å eie egen privat bil. Hvordan i alle dager beregner du dette? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Hvis du fjerner sjåføren fra taxien , sammen med lønna hans, har du kanskje en reduksjon på 20-30% av regningen. Forsatt vil en vanlig taxitur koste flere hundre kroner for noen få kilometer. Jeg ser ikke hvordan dette blir billigere enn å eie egen privat bil. Du glemmer pensjonsparing, forsikring på sjåføren, sykdomspenger etc i tillegg til høy timepris. Er bare de som er fast ansatt som får fast timepris, de andre taxi sjåførene får kanskje 15 minuters betalt i verstefall i timen så de må dekke tapet de lider. Men jeg er enig angående priser selvkjørt taxi vil neppe kunne konkurere mot buss\tog på pris. Det er for mye kostnader ved bil og avgifter det de blir lønnsomt. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 For eksempel en programvareløsning. Har du noengang hatt datakrasj? "Alle" over 12 år vet at datamaskiner er gjennomgående upålitelige og utsatt for hacking. Ved krasj/feil vil det naturligvis være løsninger på plass som stopper turen kontrollert. Hvis du er redd for hacking så kan du jo ikke leve i det moderne samfunnet, da det aller meste er styrt av ulike datasystemer. Men jeg er enig angående priser selvkjørt taxi vil neppe kunne konkurere mot buss\tog på pris. Det er for mye kostnader ved bil og avgifter det de blir lønnsomt. Og da kommer elbiler inn i bildet. Mye billigere drift og vedlikehold. Så da har vi kuttet kostnader til både sjåfør og selve bilen og driften, og det er sikkert andre ting som kan kuttes også. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 (endret) Mange ser ut til å tro at autonome kjøretøy eliminerer kø, siden de i teorien kan kjøre raskere og tettere, og har null reaksjonstid. Jeg tror det er altfor naivt. Det vil alltid være ting som oppdages litt sent, så bilene bør ikke kjøre oppi støtfangeren på hverandre. Når de plutselig må bremse, er de bundet av fysikkens lover. Dekk, ABS-bremser og slikt vil fungere tilsvarende som i dag. Glatt føre, redusert sikt, elg, mennesker, trær og andre vanskeligheter i veien vil fremdeles forekomme. Elektronikken vil trenge marginer, akkurat som menneskelige sjåfører. Og hvorfor fremheves det som mer miljøvennlig? Det er ingen selvfølge at autonome biler er elektriske, mens manuelle biler har forbrenningsmotor. Delte og autonome biler skal tilbake igjen, så de kjører mye lengre enn den private bilen som står parkert utenfor jobben inntil du kjører hjem igjen. Det er også kun taxier som står med motoren i gang i veikanten hele dagen, og venter på kunde. Folk som kjører selv, slår av motoren når de er framme. Endret 18. oktober 2018 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Sivert Sæterbø Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Alle som vil vite vet at dette med selvkjørende biler bare er tull som vil gi det totale kaos. Men som med klima, politikere og andre lettruende trur på alt vrøvlet som serveres. Det finnes overhode ikke noe å tjene for samfunnet som helhet på at man utvikler selvkjørende biler, men heller stikk motsatt. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Det er ingen selvfølge at autonome biler er elektriske, mens manuelle biler har forbrenningsmotor. Jo, det er egentlig en selvfølge når fremtidens biler kun vil være elektriske. Alle som vil vite vet at dette med selvkjørende biler bare er tull som vil gi det totale kaos. Men som med klima, politikere og andre lettruende trur på alt vrøvlet som serveres. Det finnes overhode ikke noe å tjene for samfunnet som helhet på at man utvikler selvkjørende biler, men heller stikk motsatt. Ja, hvem vil vel ha raskere, sikrere og tryggere trafikk? Ikke Sivert, det skal være sikkert! Jeg vet ikke hvorfor du begynner å røre om klima, men de menneskeskapte klimaendringene er reelle. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå