Simen1 Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Jeg mistenker at jeg kanskje har kjøpt min siste manuelt styrte bil allerede. Eventuelt den neste jeg kjøper. Håper ikke jeg taper så alt for mye på å beholde den som veteran-klenodie når selvkjørende tar over. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 (endret) En taper vel uansett så mye penger på bil i dag at det neppe kan bli mye værre. Så det positive må være at en slik sett har lite å frykte. Samme med robotgressklippere. Hvor mange krangler har det vært daglig i Norge om støvsuging, før robotgressklippernes tid.Hmm.. vil tro bråker en del når robotklipperen kjører rundt inne i heimen mens den forsøker å støvsuge... Endret 16. oktober 2018 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Jeg vet ikke når helautonome kjøretøy blir tillatt. Det kan både være rett rundt hjørnet eller langt om lenge. Det jeg imidlertid er rimelig sikker på er når det først inntreffer vil menneskelige sjåfører og privateide biler forsvinne på relativt kort tid. Jeg finner liksom ingen fordeler med å fortsette som i dag dersom maskinene gjør jobben bedre, annet enn gleden ved å kunne kontrollere utstyret. Håper du har rett. Men med tanke på at vi fortsatt løper rundt og kjøper biler med manuelt gir – enda automatgiret er helt på høyde, om ikke bedre – og har vært det i sikkert 10-15 år, så har jeg litt labre forhåpninger. Å bytte fra å eie til å leie, er en mental endring som for hos (rike) nordmenn vil sitte langt inne. Selv om bil-deling vil være rimeligere, tror jeg mange fortsatt (tror de) må ha en bil parkert på gårdsplassen, slik at de kommer seg til og fra kjøpesentre, hytta, etc. (Ikke meningen å starte en debatt rundt manuell- og automatgir, da altså...) Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Dette er dog langt frem i tid. Først må teknologien «sette seg», altså at folk flest stoler på selvkjørende biler. De fleste familier kommer sikkert til å eie en selvkjørende bil eller to, før car-pools får etablert seg godt nok til at «folk flest» fortrekker å ikke eie bil. Dersom du forutsetter at bilene skal være helt selvkjørende, er det langt frem. Hvis man derimot ser for seg at bilene kun beveger seg autonomt noen kilometer fra carpoolen, er dette rett rundt hjørnet. Altså at bilene kjører selv til trammen din, og så kjører du selv derfra. Tipper vi er der tidlig på 20-tallet, og så krasjer det oljeprisen midt på 20-tallet når mange nok innser at oljeforbruket stopper å øke. Lenke til kommentar
GJZ Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Det er litt morsomt å lese kommentarer som sammenlikner robotstøvsugere og robotgressklippere med autonome kjøretøy. Først og fremst, akk o ve om kjøretøyene blir like dårlige som robotfaenskapet som nevnes. Ikke EN robotgressklipper fungerer ordentlig. Det blir ikke godt nok klippet rundt kanter, overganger til feks grus, rundt trær og busker. Man må sette opp stygge gjerder for å la klipperfaenskapet holde seg innenfor et gitt område. Den samler ikke opp gress, slik at plenen ser jævlig ut, og til slutt, så er plenen et konstant WIP. Det blir ikke ferdig. Så for noen få spesielt interesserte kan en robotklipper være bra nok, men for folk flest med ordentlig hage, fungerer det ikke. Og robotstøvsugere? Herregud, DET er enda mer fail enn klipperne. Ikke kommer dem inn i hjørner, dem håndterer dårlig dype tepper, går stort sett helt random over gulvene uten en ordentlig metodikk, slik at et hvert gitt område sikkert blir støvsugd en gang i levetiden av faenskapet, mens andre får seg en blowjob dann og vann. For noen som har noe annet enn en moelvenbrakke av et neofunkishus, eller noe mer enn et par kvadrat i en blokk, eller gud bevare meg vel, har behov for ordentlig hygiene, så fungerer felveteskapet ikke heller. Så, hvor kan autonome kjøretøy klare seg fint? Ikke på et sted der det faktisk er snødekke på veien om vinteren. Ei heller der hvor det er en time til nærmeste butikk. En delingsmodell kan nok funke fint i byer, hvor det er en noenlunde stor tetthet av brukere som ikke helt plutselig må skynde seg til butikken fem minutter før den stenger en lørdags kveld og man mangler ingredienser til søndagsmiddagen. Eller når naboen plutselig ikle får start på sin selvkjørende pod som har gått i stykker av veisalt, og man må skynde seg for å få egne og naboens unger i en helvetes fart på fotballtrening. En autonom carpool skit vil være fantastisk for alle blåruss som skal knotte på sin pad på vei til jobben. Eller, de kunne heller jobbe remote hjemmefra, da slipper de å bruke en slik tingest. Kanskje vi heller skulle brukt hest og kjerre, da går det i alle fall såpass sent at ikke ulykkene blir store. Eller mange. 2 Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Tror du autonome biler vil føre til mindre trafikk? Det motsatte er vel mer sannsynlig. Tomme førerløse biler som fyller opp veiene på vei til og fra oppdrag. Ehh. Fyller opp veiene? Du antar altså at en framtidig førerløs «sverm» av biler bil ha samme dårlige egenskaper som mennesker har idag? Neida, vedkommende bare hinter til dette med at det er mange flere som skal den ene veien enn den andre på spesielle tider, sånn som arbeidslivet er nå. Løsningen på dette er å delvis bruke bilene til andre formål på vei ut, og delvis innføre løsninger med høyere tetthet på vei ut. Det er ikke spesielt vanskelige ting, men du finner også trafikk-forskere som snakker om det samme. Det kommer nok herfra: https://samferdsel.toi.no/kronikker/onsketenkningen-i-klimapolitikken-article33819-2213.html Lenke til kommentar
toreibjo2 Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Jeg mistenker at jeg kanskje har kjøpt min siste manuelt styrte bil allerede. Eventuelt den neste jeg kjøper. Håper ikke jeg taper så alt for mye på å beholde den som veteran-klenodie når selvkjørende tar over. Regner med du bor i California? Hvordan tror du en selvkjørende bil skal komme seg gjennom et bakkelendt vinterføre? Det kommer ikke til å bli mulig på tiervis av år. Tror dere må roe ned forventningene litt. Dagens "selvkjørende biler" er ubegripelig dumme, og er totalt avhengige av svært god veimerking kombinert med en nøyaktig og velfungerende GPS - som forøvrig når som helst kan bli jammet av eieren: Pentagon, eller eierens "fiender" - slik som Russland gjorde i våres - da halve Finnmark fylke var uten GPS i dagevis. Veimerking er usynlig om vinteren. Og argumenter om strømførende kabler eller magneter etc i bakken er like dødt her. Bilen forstår ikke om det ikke er brøytet, og om du kanskje må styre unna en skavel over til motsatt kjørebane for ikke å sette deg fast. Fotosensorer ser bare et helt landskap i hvitt. Og er det ikke brøytet er plutselig alt vei. Selv for LIDAR. Lite betryggende når GPS-nøyaktigheten i snitt er på 4 meter? Bare rolig. Det kommer ikke til å bli tillatt engang å bruke selvkjørende biler i alminnelig veitrafikk vinterstid i f eks Nord-Norge, så lenge vi og våre barnebarn lever. 1 Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 (endret) Det finnes hauger av eksempler på oppkonstruerte behov, men selvkjørende biler, robotgressklippere og robotstøvsugere er ikke det. Det er reelle behov som på et tidspunkt har latt seg løse rent teknisk. vel, vi er åpenbart uenige om rekkefølgen denslags oppstår. Jeg har sånn sett, ikke registret noe folkekrav eller utbredt lengsel etter selvkjørende biler, så jeg holder fast på at det er teknikken som kommer først, dernest "plantes det" for å modnes i befolkningen, for tilslutt å anerkjennes som et "behov" Det er ikke noen vits å ha et folkekrav om noe som ikke eksisterer. Kommer det et tilbud så er det sikkert mange som heller vil glo på en skjerm, sove spise frokost heller enn å stirre på bilen foran og se om den snart skal bevege seg. Og for oss som bor utenfor byen at både kona og jeg kan drikke når vi går ut er noe jeg ser fram til. Det var ikke noe folkekrav om automatgir heller men det er nå hendig ved bykjøring. Og det oppleste og vedtatte folkekravet før bilen var vel en raskere hest heller enn motorisert ferdsel. Men en ting er sikkert; Det blir lettere med flyvende biler hvis de tar seg av det selv heller enn at alle må ta pilotsertifikat. Jeg mistenker at jeg kanskje har kjøpt min siste manuelt styrte bil allerede. Eventuelt den neste jeg kjøper. Håper ikke jeg taper så alt for mye på å beholde den som veteran-klenodie når selvkjørende tar over. Regner med du bor i California? Hvordan tror du en selvkjørende bil skal komme seg gjennom et bakkelendt vinterføre? Det kommer ikke til å bli mulig på tiervis av år. Tror dere må roe ned forventningene litt. Dagens "selvkjørende biler" er ubegripelig dumme, og er totalt avhengige av svært god veimerking kombinert med en nøyaktig og velfungerende GPS - som forøvrig når som helst kan bli jammet av eieren: Pentagon, eller eierens "fiender" - slik som Russland gjorde i våres - da halve Finnmark fylke var uten GPS i dagevis. Veimerking er usynlig om vinteren. Og argumenter om strømførende kabler eller magneter etc i bakken er like dødt her. Bilen forstår ikke om det ikke er brøytet, og om du kanskje må styre unna en skavel over til motsatt kjørebane for ikke å sette deg fast. Fotosensorer ser bare et helt landskap i hvitt. Og er det ikke brøytet er plutselig alt vei. Selv for LIDAR. Lite betryggende når GPS-nøyaktigheten i snitt er på 4 meter? Bare rolig. Det kommer ikke til å bli tillatt engang å bruke selvkjørende biler i alminnelig veitrafikk vinterstid i f eks Nord-Norge, så lenge vi og våre barnebarn lever. Du har ikke mye tro på utviklingstakten. Tenk på de 10-15 årene det tok fra telefon plugget i veggen til dagens mobil. Og det er investert mye mer av mange flere aktører i selvkjøring. Ubrøytet snø er bare et problem en liten del av året utenfor tettbygd strøk i noen få land. Det stoppet ikke analogradiodøden at ikke alle kunne ta inn digital. Så får alle nord for Namsos heller få ettermontert ratt og pedal til en dyr penge, eller kanskje bare plug-in joystick fra spillkonsollet, for de dagene lidardataene er under pari. Endret 17. oktober 2018 av Countryman 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 "Selvkjørende kjøretøy er sikrere i teorien, men vi vet ikke om de faktisk er tryggere. Og denne uvitenheten kommer av at det ikke finnes noe i nærheten av nok data for å bevise det ene eller det andre, sier Wes Lutz" Er vel omtrent ord for ord det samme våset som "Big Tobacco" kom med i sin tid hvor de kjørte på med egen forskning for å demonstrere at det ikke var en direkte forbindelse mellom røyking og tobakk og de helseskader folk hadde. Målet deres var ikke å bevise at tobakk var ufarlig, men å så nok tvil om hvorvidt tobakk faktisk forårsaket forskjellige helseproblemer slik at folk gikk i uvisshet og da fortsatte med røyking. Hører jo samme ordlyden i sitatet fra Wes Lutz. Det er ikke nok data til å bevise at selvkjørende biler er tryggere. Typisk "spin tactics" for å så tvil. Blyholdig maling og bensin var helsefarlig. Det ble motarbeidet i årevis før det ble forbudt. Tobakk var helsefarling. Igjen motarbeidet i årevis før det ble innført forskjellige lover om hvor man kan røyke, krav til merking m.m. Fossile biler slipper ut forurensende eksos som er helsefarlig. Igjen motarbeidet i årevis før vi begynte å få skikkelige elbiler på markedet. Klimaendringer motarbeides fortsatt den dag i dag. Og nå begynner denne gjøken å motarbeide selvkjørende biler. Slik er det når penger er alt og høy-kapitalismen sitter i førersetet. https://www.scientificamerican.com/article/tobacco-and-oil-industries-used-same-researchers-to-sway-public1/ 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 "Selvkjørende kjøretøy er sikrere i teorien, men vi vet ikke om de faktisk er tryggere. Og denne uvitenheten kommer av at det ikke finnes noe i nærheten av nok data for å bevise det ene eller det andre, sier Wes Lutz" Er vel omtrent ord for ord det samme våset som "Big Tobacco" kom med i sin tid hvor de kjørte på med egen forskning for å demonstrere at det ikke var en direkte forbindelse mellom røyking og tobakk og de helseskader folk hadde. Målet deres var ikke å bevise at tobakk var ufarlig, men å så nok tvil om hvorvidt tobakk faktisk forårsaket forskjellige helseproblemer slik at folk gikk i uvisshet og da fortsatte med røyking. Hører jo samme ordlyden i sitatet fra Wes Lutz. Det er ikke nok data til å bevise at selvkjørende biler er tryggere. Typisk "spin tactics" for å så tvil. Blyholdig maling og bensin var helsefarlig. Det ble motarbeidet i årevis før det ble forbudt. Tobakk var helsefarling. Igjen motarbeidet i årevis før det ble innført forskjellige lover om hvor man kan røyke, krav til merking m.m. Fossile biler slipper ut forurensende eksos som er helsefarlig. Igjen motarbeidet i årevis før vi begynte å få skikkelige elbiler på markedet. Klimaendringer motarbeides fortsatt den dag i dag. Og nå begynner denne gjøken å motarbeide selvkjørende biler. Slik er det når penger er alt og høy-kapitalismen sitter i førersetet. https://www.scientificamerican.com/article/tobacco-and-oil-industries-used-same-researchers-to-sway-public1/ Data settet er ikke stort nok til å konkludere, men at det er tryggere er lett å se. Så lenge det holder seg slik er det ingen grunn til å stoppe. Sammenligne med røyk er helt håpløst.. Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Data settet er ikke stort nok til å konkludere, men at det er tryggere er lett å se. Så lenge det holder seg slik er det ingen grunn til å stoppe. Sammenligne med røyk er helt håpløst.. Sammenligningen med røyk var ikke i forhold til helseskader. Sammenligningen var for å poengtere lobbyvirksomheten som drives for å motarbeide endringer når disse endringene er i strid med enkeltpersoner, firma eller gruppe av firma sine ønsker om fortsatt inntjening. Er ganske innlysende hvilken hånd som mater Wes Lutz sine argumentasjoner og forsøk på å dempe overgang til ett trafikkbilde med selvkjørende kjøretøy. 2 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Det vil bli dramatisk færre biler! Hvorfor? Jo, fordi vi i løpet av noen tiår vil gå vekk i fra å eie en bil, og i stedet leie en bil. Med selvkjørende teknologi vil store carpools komme, og de kan tilby reiser til en langt billigere pris enn hva vi i dag betaler! Du vil bli kjørt fra dør til dør, uten å måtte lete etter parkeringsplass, og biler vil tilpasse seg ditt behov (alt fra små kvikke sportsbiler til sjusetere, varebiler, ulikt antall barneseter, etc., basert på ditt plutselige behov). En ulempe med bildeling, er at vi ikke kan rote og søle like mye i bilen, som vi liker å gjøre i dag. Men du vil altså slippe å tenke på parkering (både plassen, såvel som betaling), forsikring, service, fylle drivstoff, dekkskifte, reparasjoner, verditap på bilen, bulking. Og ikke minst slipper vi å ha sovende eller rusede sjåfører som potensielt kan drepe deg hvert sekund – uansett hvor perfekt du måtte kjøre! Fordelene med en carpool som du nevner her finnes det allerede tilbud for. Det kalles Taxi. Ulempen med taxi er prisen, som gjør det altfor dyrt å benytte til daglige gjøremål. Leiebil faller også inn under denne type tjeneste, men igjen er det for dyrt for vanlig bruk. Ser ofte at det klages på høye taxipriser. Ufattelig at det kan koste koste 6-700 kr for en liten tur på 15 minutter. Argumentet fra taxisjåførene er alltid det samme. De hevder at de tjener lite, og at mesteparten går til taxiselskapene. Taxiselskapene på sin side hevder at de har store utgifter med innkjøp, vedlikehold og andre driftskostnader. Ser man enkelt på det og fjerner lønna til taxisjåføren fra regnestykket, så sitter vi igjen med prisen på en autonom bildelingstjeneste. Vi snakker fortsatt om flere hundre kroner per mil. Gitt f.eks. at sjåføren sitter igjen med 20% av regningen, så snakker vi om en timespris på godt over tusenlappen for å kjøre bil. Hvordan kan dette bli billigere enn å eie og kjøre selv? Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 (endret) Verdifall for nybil til 400.000 kroner År Kr per år // Kr samlet År 1: 80 000 // 80 000 År 2: 44 000 // 124 000 År 3: 35 000 // 159 000 År 4: 28 000 // 187 000 År 5: 23 000 // 210 000 År 6: 19 000 // 229 000 (hentet fra https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall) På 6 år man altså 229 000,- til overs som man kunne brukt på leie/taxi/Uber hvis man ikke eier bil selv. Det utgjør 104 kroner dagen, hver dag, i 6 år som kan brukes på type leiebiler. Lar man være å kjøpe bilen i utgangspunktet så har man jo 400 000 til overs. Det utgjør 182 kroner dagen, hver dag, i 6 år som kan brukes på leiebiler. Så skal det også bemerkes at dette kun ser på prisen på bilen og tar ikke med andre utgifter, eksempelvis drivstoff, vedlikehold, dekkskifte, årsavgifter, bompenger, reperasjoner og annet. Har man ikke bil så har man ikke alle disse utgiftene og det vil da være med på å øke antall kroner per dag man vil ha disponibelt til bruk av leiebiler, uber, taxi m.m. Så er det ikke hver dag man har behov for å kjøre heller. Hvorvidt dette vil tilfredsstille behovet til alle kan jo diskuteres (eksempelvis trenger ikke en som bor alene å bevege seg rundt ved hjelp av bil like mye som en familie med 3 aktive unger). Men sånt sett så ville jo disse uansett ha brukt mer kroner i drivstoff, eventuelt også hatt bil #2 i tillegg, og dette ville jo dermed vesentlig skrudd opp hvor mye kroner pr dag man ellers kunne brukt på andre alternativer. Endret 17. oktober 2018 av Roger Hansen 1 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 (endret) Mitt personlige regnestykke ser noe anneledes ut: Bilen koster meg ca 40.000 i året i drift og vedlikehold (alt inkludert). Den kostet litt over 200.000 ny for fem år siden, men forventer å ha den i fem år til. Regner da med en total avskrivning ned til 0 i løpet av 10 år.Totalt sett koster da bilen, inkludert alt av drift og vedlikehold 172 kr hver eneste dag i 10 år.Jeg har nesten 2 mil til jobb hver vei. Har lite servicetilbud i nærheten, kollektivtilbud er nesten fraværende, og er derfor avhengig av bil. Bruker den stort sett hver eneste dag. Uansett hvor selvkjørende biler blir, hvilke tilbud som er tilgjengelig (Uber, nabobil etc.) så tviler jeg sterkt på at det noengang vil konkurrere med 172 kroner dagen. Prisen på slike tjenester må da presses helt ned til 30-40 kr pr mil. Det tror jeg aldri blir en realitet. Samt den fordelen at bilen alltid står klar til bruk i gårdsrommet, ingen bestilling eller venting, gjør at den helt klart utkonkurrerer en selvkjørende carpool! Endret 17. oktober 2018 av gravypressure 2 Lenke til kommentar
Leif D Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Alle vinner med selvkjørende biler. En kan redusere en stor mengde biler, reduserer skadde og drepte i trafikken, reduserer vårt avtrykk på naturen, får ned lokal forurensingen (tar elbil som forutsetning her) som tar livet av millioner av mennesker hvert år i verden, skaper et et mer inkluderende og åpent samfunn da ikke alle kjører rundt på egne egotripper osv osv. Hvorfor skulle behovet av antall biler minske? Mer trulig er at behovet går opp ettersom det blir enklere og flere kan ta bilen når man ikke trenger lappen og kan drive med annet da bilen kjører av seg selv. Selv ser jeg gjerne selvkjørende bil som kan kjøre runt meg og hente med på ulike plasser. Jeg trur dokk at tekniken før å få dette at fungere i praksis ligger mye lengre bort en hva som førespegles. Idag klarar "selvkjørende" bilder att kjøre så lenge alt er førutsigbart og tydlig. Fjern mulighet at nivigere etter vegmarkning, eller kjøre på private småveier så er det tverstopp. Det er mye mer komplext at løse enn det man klarer idag, men det kommer vel. Hvis man ser på utviklingen hitils så er vi nok der om 20 år. 15 hvis vi er heldig. Ikke ille! Lenke til kommentar
zipline Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 En fordel med selvkjørende biler er at de kan holde kortere avstand til hverandre i høyere hastighet. Dermed blir det plass til flere biler på veien. Men om det er nok til å kompensere for tomme biler som skal hente en annen passasjer...? Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Men med tanke på at vi fortsatt løper rundt og kjøper biler med manuelt gir – enda automatgiret er helt på høyde, om ikke bedre – og har vært det i sikkert 10-15 år, så har jeg litt labre forhåpninger. Å bytte fra å eie til å leie, er en mental endring som for hos (rike) nordmenn vil sitte langt inne. Selv om bil-deling vil være rimeligere, tror jeg mange fortsatt (tror de) må ha en bil parkert på gårdsplassen, slik at de kommer seg til og fra kjøpesentre, hytta, etc. (Ikke meningen å starte en debatt rundt manuell- og automatgir, da altså...) Da jeg hadde bil (med manuelt gir) var det å ha manuelt gir et bevisst valg og en direkte konsekvens av at bilen var min private. Lettere å selvmekke manuelt gir. Med leieflåter av biler, der vedlikeholdet er noen andre sitt problem, vil selvsagt automat være å foretrekke sammen med andre automatiske assistansesystemer. 1 Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Jeg mistenker at jeg kanskje har kjøpt min siste manuelt styrte bil allerede. Eventuelt den neste jeg kjøper. Håper ikke jeg taper så alt for mye på å beholde den som veteran-klenodie når selvkjørende tar over. Ingen fare, den vil forlengst ha rast fra seg verditapet, og være en ekte veteran, den dagen selvkjørende biler er en realitet. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Det er som å lese tobbaksprodusentenes panikktaler på 80tallet Ja, dette er ikke noe annet enn en gammel, utdatert, grinete gubbe som prøver å klamre seg til gamle dager og tidligere storhetstid. Han har ikke peiling på hva han snakker om, men er negativ fordi han er gammel og utdatert, og fordi han nødvendigvis må være det fordi selvkjørende biler truer levebrødet hans. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Tror du autonome biler vil føre til mindre trafikk? Det motsatte er vel mer sannsynlig. Tomme førerløse biler som fyller opp veiene på vei til og fra oppdrag. Selvkjørende biler vil sannsynligvis gi langt bedre utnyttelse av veiene fordi det vil gi bedre flyt og man kan planlegge i større grad. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå