Redaksjonen. Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Bilsjef: – Fremtidsvisjonen for selvkjørende biler er helt absurd! Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Hva er den store fordelen med selvkjørende biler? At vi kan forflytte oss selv med promille? Vi liker vel å styre livet vårt så mye vi kan? Selvkjørende tog og busser er en ting. Men biler virker mer som en hype i tiden, uten den store nytteverdien. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg The Very End Skrevet 16. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 16. oktober 2018 (endret) Hva er den store fordelen med selvkjørende biler? At vi kan forflytte oss selv med promille? Vi liker vel å styre livet vårt så mye vi kan? Selvkjørende tog og busser er en ting. Men biler virker mer som en hype i tiden, uten den store nytteverdien. Alle vinner med selvkjørende biler. En kan redusere en stor mengde biler, reduserer skadde og drepte i trafikken, reduserer vårt avtrykk på naturen, får ned lokal forurensingen (tar elbil som forutsetning her) som tar livet av millioner av mennesker hvert år i verden, skaper et et mer inkluderende og åpent samfunn da ikke alle kjører rundt på egne egotripper osv osv. Selv om jeg ikke skal late som om jeg ikke kommer til å savne å kjøre bil, så er det vel som alt annet - jeg klager og er skeptisk først, og så med tia blir jeg mer medgjørlig og positivt til det. Og at mennesker som fronter sine interesser for ukritiske journalister mener noe annet - får være på dem og journalistens regning. De fleste andre av oss ser gjennom dette. Er det noe som er pill råttent er det bilindustrien, som stadig forsøker å finne nye måter på å tjener penger uten etikk, moral eller samfunnsansvar. De sier de mangler data- ja hvordan skal vi skaffe det når en nekter å få samlet dette inn med stadig strenge lover på feltet. Et godt poeng kommer dog opp, selv med bildeling må man forsøke å få en viss fyllingsgrad for å effektivisere transport. Endret 16. oktober 2018 av The Very End 10 Lenke til kommentar
Populært innlegg Ove Andre Nilsen Skrevet 16. oktober 2018 Populært innlegg Del Skrevet 16. oktober 2018 Det er som å lese tobbaksprodusentenes panikktaler på 80tallet 13 Lenke til kommentar
Kjetil Bøe Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Hva er den store fordelen med selvkjørende biler? At vi kan forflytte oss selv med promille? Vi liker vel å styre livet vårt så mye vi kan? Selvkjørende tog og busser er en ting. Men biler virker mer som en hype i tiden, uten den store nytteverdien. Alle vinner med selvkjørende biler. En kan redusere en stor mengde biler, reduserer skadde og drepte i trafikken, reduserer vårt avtrykk på naturen, får ned lokal forurensingen (tar elbil som forutsetning her) som tar livet av millioner av mennesker hvert år i verden, skaper et et mer inkluderende og åpent samfunn da ikke alle kjører rundt på egne egotripper osv osv. Selv om jeg ikke skal late som om jeg ikke kommer til å savne å kjøre bil, så er det vel som alt annet - jeg klager og er skeptisk først, og så med tia blir jeg mer medgjørlig og positivt til det. Og at mennesker som fronter sine interesser for ukritiske journalister mener noe annet - får være på dem og journalistens regning. De fleste andre av oss ser gjennom dette. Er det noe som er pill råttent er det bilindustrien, som stadig forsøker å finne nye måter på å tjener penger uten etikk, moral eller samfunnsansvar. De sier de mangler data- ja hvordan skal vi skaffe det når en nekter å få samlet dette inn med stadig strenge lover på feltet. Et godt poeng kommer dog opp, selv med bildeling må man forsøke å få en viss fyllingsgrad for å effektivisere transport. Tror du autonome biler vil føre til mindre trafikk? Det motsatte er vel mer sannsynlig. Tomme førerløse biler som fyller opp veiene på vei til og fra oppdrag. 9 Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Tror du autonome biler vil føre til mindre trafikk? Det motsatte er vel mer sannsynlig. Tomme førerløse biler som fyller opp veiene på vei til og fra oppdrag. Ja, det er fryktelig vanskelig å tenke seg at man skal kunne finne noen løsning på det problemet. https://www.truck1.eu/img/Truck_Volvo_FM13_Bilfrakter-xxl-498/498_1243124025213.jpg 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Er ikke hele konseptet med selvkjørende biler drevet frem av at det først og fremst er teknisk mulig å få til? På samme måte som roboter som skal operere mennesker, eller hva det enn måtte være, som kan erstatte et fysisk menneske. Sånn sett kan man hevde at det egentlig konstrueres et kunstig behov. 3 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Tror du autonome biler vil føre til mindre trafikk? Det motsatte er vel mer sannsynlig. Tomme førerløse biler som fyller opp veiene på vei til og fra oppdrag. Det vil bli dramatisk færre biler! Hvorfor? Jo, fordi vi i løpet av noen tiår vil gå vekk i fra å eie en bil, og i stedet leie en bil. Med selvkjørende teknologi vil store carpools komme, og de kan tilby reiser til en langt billigere pris enn hva vi i dag betaler! Du vil bli kjørt fra dør til dør, uten å måtte lete etter parkeringsplass, og biler vil tilpasse seg ditt behov (alt fra små kvikke sportsbiler til sjusetere, varebiler, ulikt antall barneseter, etc., basert på ditt plutselige behov). Dette er dog langt frem i tid. Først må teknologien «sette seg», altså at folk flest stoler på selvkjørende biler. De fleste familier kommer sikkert til å eie en selvkjørende bil eller to, før car-pools får etablert seg godt nok til at «folk flest» fortrekker å ikke eie bil. En ulempe med bildeling, er at vi ikke kan rote og søle like mye i bilen, som vi liker å gjøre i dag. Men du vil altså slippe å tenke på parkering (både plassen, såvel som betaling), forsikring, service, fylle drivstoff, dekkskifte, reparasjoner, verditap på bilen, bulking. Og ikke minst slipper vi å ha sovende eller rusede sjåfører som potensielt kan drepe deg hvert sekund – uansett hvor perfekt du måtte kjøre! Hvor stor prosentandel av dagens dødsulykker skyldes ene og alene sjåførens feil? - Ulykker vil aldri kunne elimineres helt, men å forhindre oss mennersker å kjøre, er en god start .. - Som er synd, da jeg liker veldig godt å kjøre bil! (Menneskestyrt bilkjøring kommer garantert til å tilbys på bane, for spesielt interesserte, når vi titter langt nok inn i glasskula. Men om dette er 30, 50 eller 100 år til, vet jeg ikke ...) 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Nei Mr.M, drivkraften bak selvkjørende biler er å forbedre samfunnet. Redusere ulykker, øke effektiviteten på veiene, senke kostnader for brukerne osv. Altså reelle behov som etter mye innsats og rivende utvikling snart blir mulig. 4 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Nei Mr.M, drivkraften bak selvkjørende biler er å forbedre samfunnet. Redusere ulykker, øke effektiviteten på veiene, senke kostnader for brukerne osv. Altså reelle behov som etter mye innsats og rivende utvikling snart blir mulig. hører du sier det, men hva med selvkjørende Robot-gressklippere og Robot-støvsugere, for å illustrere poenget mitt. Dvs. det lot seg teknisk gjøre, og dernest kom "behovet" 1 Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Tror du autonome biler vil føre til mindre trafikk? Det motsatte er vel mer sannsynlig. Tomme førerløse biler som fyller opp veiene på vei til og fra oppdrag. Ehh. Fyller opp veiene? Du antar altså at en framtidig førerløs «sverm» av biler bil ha samme dårlige egenskaper som mennesker har idag? Alle bilene vil snakke med hverandre direkte eller indirekte. Det vil si, at i den grad det finnes røde løs (det er jo egentlig bare vi mennesker som ikke klarer å beregne kryssfletting i 90kmt) er nødvendig, så kan en teoretisk kø på 1000 biler starte å kjøre i løpet av brøkdelen av ett sekund. Den største flaskehalsen i trafikken blir mennesker som skal av og på, samt at farten må reduseres pga mennesklig komfort. En «robot» tåler glatt 10x G enn det ett menneske gjør uten ubehag. Alle ruter blir optimaliserte. Skal du fra oslo til drammen, så vet du nøyaktig når du er framme, og bilen vil (kanskje) plukke opp 6-7 ekstra personer på turen, uten at det forsinker din ankomst. Om du ikke betaler ekstra for å kjøre solo, vip, limo eller annet da. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Hva er den store fordelen med selvkjørende biler? At vi kan forflytte oss selv med promille? Vi liker vel å styre livet vårt så mye vi kan? Selvkjørende tog og busser er en ting. Men biler virker mer som en hype i tiden, uten den store nytteverdien. sikkerhet, det er utrolig mange som dør i trafikken hvert år. Enda flere får livsvarige skader som koster utrolig mye penger for samfunnet. Dette er store problemer som må forbedres Produktivitet, transport er en skikkelig u-produktiv greie. Jeg har ca 1-2 timer med kjøring hver dag til kontoret, kunne jeg brukt dette på å arbeide hadde jeg fått ett langt mer produktivt liv. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Er ikke hele konseptet med selvkjørende biler drevet frem av at det først og fremst er teknisk mulig å få til? På samme måte som roboter som skal operere mennesker, eller hva det enn måtte være, som kan erstatte et fysisk menneske. Sånn sett kan man hevde at det egentlig konstrueres et kunstig behov. ehm, hva? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 hører du sier det, men hva med selvkjørende Robot-gressklippere og Robot-støvsugere, for å illustrere poenget mitt. Dvs. det lot seg teknisk gjøre, og dernest kom "behovet" Robot klippere gjøre livet til folk mer effektivt, en kan bruke det på andre ting. Samme med autonome biler, + mer så klart. 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 ehm, hva? all den tid det finnes mer enn nok av mennesker som kan kjøre bilen selv (gjerne elbil) så er selvkjørende et oppkonstruert "behov" ja. Det er mitt syn på det. Og jeg mener akkurat det samme om de to andre "robotene" jeg nevnte. Noen vil sikkert nevne "alt det nyttige" du kan utrette mens roboten støvsuger eller klipper den grønne flekken, men det er oppkonstruert. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 all den tid det finnes mer enn nok av mennesker som kan kjøre bilen selv (gjerne elbil) så er selvkjørende et oppkonstruert "behov" ja. Det er mitt syn på det. Og jeg mener akkurat det samme om de to andre "robotene" jeg nevnte. Noen vil sikkert nevne "alt det nyttige" du kan utrette mens roboten støvsuger eller klipper den grønne flekken, men det er oppkonstruert. Man lager ikke autonome biler pga mangel på folk som kan kjøre biler... Hvor du har fått dette i fra vet jeg ikke, men det stemmer altså ikke. Oppkonstruert? Mener du at folk som har klipper/støvsuger som gjør dette selv ikke sparer tid i hverdagen? Med andre ord, de lyver? Og i så tilfelle, hvorfor lyver de? 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 (endret) hører du sier det, men hva med selvkjørende Robot-gressklippere og Robot-støvsugere, for å illustrere poenget mitt. Dvs. det lot seg teknisk gjøre, og dernest kom "behovet" Behovet var der hele tiden. Før måtte man betale ungdommene i nabolaget til å gjøre slike småjobber om sommeren, men nå sitter de inne og spiller dataspill til langt på natt i stedet for og robotgressklipperne har blitt billige nok og bra nok til at folk velger det i stedet for å betale nok til å få lokket ungdommen ut i dagslyset. Samme med robotgressklippere. Hvor mange krangler har det vært daglig i Norge om støvsuging, før robotgressklippernes tid. Det finnes hauger av eksempler på oppkonstruerte behov, men selvkjørende biler, robotgressklippere og robotstøvsugere er ikke det. Det er reelle behov som på et tidspunkt har latt seg løse rent teknisk. Endret 16. oktober 2018 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Det finnes hauger av eksempler på oppkonstruerte behov, men selvkjørende biler, robotgressklippere og robotstøvsugere er ikke det. Det er reelle behov som på et tidspunkt har latt seg løse rent teknisk. vel, vi er åpenbart uenige om rekkefølgen denslags oppstår. Jeg har sånn sett, ikke registret noe folkekrav eller utbredt lengsel etter selvkjørende biler, så jeg holder fast på at det er teknikken som kommer først, dernest "plantes det" for å modnes i befolkningen, for tilslutt å anerkjennes som et "behov" 2 Lenke til kommentar
Raymond Brun Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 vel, vi er åpenbart uenige om rekkefølgen denslags oppstår. Jeg har sånn sett, ikke registret noe folkekrav eller utbredt lengsel etter selvkjørende biler, så jeg holder fast på at det er teknikken som kommer først, dernest "plantes det" for å modnes i befolkningen, for tilslutt å anerkjennes som et "behov" Eggkoker er oppkonstruert, det kan vi godt klare oss uten selv etter det er oppfunnet Klokke med EKG er ikke oppkonstruert, det er noe en trenger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 (endret) Jeg vet ikke når helautonome kjøretøy blir tillatt. Det kan både være rett rundt hjørnet eller langt om lenge. Det jeg imidlertid er rimelig sikker på er når det først inntreffer vil menneskelige sjåfører og privateide biler forsvinne på relativt kort tid. Jeg finner liksom ingen fordeler med å fortsette som i dag dersom maskinene gjør jobben bedre, annet enn gleden ved å kunne kontrollere utstyret. Endret 16. oktober 2018 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå