Gå til innhold

TEST: Lenovo Thinkpad X1 Carbon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

X1 Carbon er en ypperlig maskin, men å teste den med i7, 16 GB RAM og 1 TB SSD synes jeg blir litt galt. Lenovo leverer bærbare arbeidsstasjoner med slike spesifikasjoner, pluss egne grafikkort, til samme prisen, og i slike kombinasjoner blir alle delene fornuftige. Slike maskiner veier naturligvis mye mer enn X1 Carbon, som er en nydelig, lett og kjapp maskin på farten, ikke et kraftverk for grafikkintensive oppgaver.

Lenke til kommentar

X1 Carbon er en ypperlig maskin, men å teste den med i7, 16 GB RAM og 1 TB SSD synes jeg blir litt galt. Lenovo leverer bærbare arbeidsstasjoner med slike spesifikasjoner, pluss egne grafikkort, til samme prisen, og i slike kombinasjoner blir alle delene fornuftige. Slike maskiner veier naturligvis mye mer enn X1 Carbon, som er en nydelig, lett og kjapp maskin på farten, ikke et kraftverk for grafikkintensive oppgaver.

Jeg er ikke uenig – men det var den konfigurasjonen vi fikk tilsendt fra Lenovo. Derfor har vi også sagt litt om det i konklusjonen i testen, hvor vi skriver at det kan være mye å spare på å gå ned litt på RAM og SSD, evt. også CPU (i5, f.eks.).

Lenke til kommentar

Det er også litt spørsmål om prioriteringer knyttet til aksen ytelse/vekt. Personlig har jeg sett at mine krav har vært av en type der minne og lagringsplass, samt CPU har hatt betydning, mens GPU har betydd minimalt.

Men da har man alternativer der man for noen hundre gram ekstra sparer ca 7 000 kr. T480s med i7, 16 GB og 1TB koster ca 24 000 kr, Vekt ca 1,4 kg.

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt det med å spare 7000 da du får Lenovo X1 med 16GB ram , 1TB M.2 SSD og i7 til ~ 24k

https://www.komplett.no/product/1068536/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/ultraportable/lenovo-thinkpad-x1-carbon-gen-6-140#

Det er jo også dette som er den mest ettertraktede konfigurasjonen , i allefall der jeg arbeider.

Alle konsulenter har mast etter jobbmaskiner med kombinasjonen i7,16G ram/1TB ssd i flere år nå og kun fåtall som ønsker en tung workstation ala presicion, zbook eller P1

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt det med å spare 7000 da du får Lenovo X1 med 16GB ram , 1TB M.2 SSD og i7 til ~ 24k

https://www.komplett.no/product/1068536/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/ultraportable/lenovo-thinkpad-x1-carbon-gen-6-140#

Det er jo også dette som er den mest ettertraktede konfigurasjonen , i allefall der jeg arbeider.

Alle konsulenter har mast etter jobbmaskiner med kombinasjonen i7,16G ram/1TB ssd i flere år nå og kun fåtall som ønsker en tung workstation ala presicion, zbook eller P1

Forskjellen her er skjerm! Den til 30 000 har 2560 x 1440 med Dolby Vision HDR, 500 nits skjerm, mens den til 26 500 har 1920 x 1080 skjerm (prisen som jeg får på Komplett er 26 490). T480s til 24 000 har også 2560 x 1440 skjerm - går man ned til 1920 x 1080 på T480s så endre man på ca 21 000.

Ellers er vi fullstendig enig, det er kombinasjonen < 1.5 kg, i7, 16GB og 1TB som er det virkelig attraktive.

Så med så like som mulig spesifikasjoner, så sparer man nesten 7 000 kr (i alle fall 3 - 6000 kr) med å gå opp litt i vekt.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt X1 selv i 3 år med WQHD touch display og brukte aldri native oppløsning på den ,(for smått) for 14" imo , med win skalering blir mye håpløst. Men satt 100% med 1600x900 i stedet på build in panel.

Helt greitt - og ikke nødvendigvis uenig. Men poenget mitt er det samme uansett. For nær identisk spesifikasjon så betaler man ekstra for ca 200 gram lettere maskin.

Akkurat som at man betaler ekstra for ekstra minne, bedre skjerm, større SSD osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...