Gå til innhold

Lage web app - uten å kode?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Finnes det et verktøy der ute, hvor man kan lage dynamisk web app uten å måtte kode alt fra bunnen av? At det blir litt sånn klipp og lim inn. 

 

Microsoft Access er et godt eksempel på en visuell fremstilling. Hvor man kan lage skjemaer (koblet til en database) uten å måtte kode. Ulempen med Access er at det er tregt. 

 

Finnes det noe lignende som er stabilt og moderne? Som gjerne inkluderer JS-rammeverk som Angular.

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer på et par varianter

 

JHipster

Cuba platform

 

Ellers har du jo en del rammeverk som er laget for at du skal slippe mye boilerplate

 

Spring Boot

Spring Roo (Tror ikke mange bruker det)

Ruby/Rails

Play

 

Sjekk også GitHub etter diverse "boilerplate" templates for diverse plattformer.

 

Selv syns jeg vaadin flow på toppen av spring boot/hibernate er ganske effektivt, men det blir jo ikke helt SPA-arkitektur av det. 

Lenke til kommentar

Kommer på et par varianter

 

JHipster

Cuba platform

 

Ellers har du jo en del rammeverk som er laget for at du skal slippe mye boilerplate

 

Spring Boot

Spring Roo (Tror ikke mange bruker det)

Ruby/Rails

Play

 

Sjekk også GitHub etter diverse "boilerplate" templates for diverse plattformer.

 

Selv syns jeg vaadin flow på toppen av spring boot/hibernate er ganske effektivt, men det blir jo ikke helt SPA-arkitektur av det. 

Takk for svar. :)

 

Ser at du nevner noen Java-referanser. Jobber du med det? 

Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

 

Ser at du nevner noen Java-referanser. Jobber du med det? 

 

 

Ja. Og derfor betyr "enkelt" for meg også Java på frontend. Delvis fordi man kan klare seg med en stack og ikke to. Men frontend-standarden i dag er SPA-rammeverk (Single Page Application) som React og Angular, da blir alternativet med én stack javascript også på backend. Node+mongodb f.eks. Det funker jo, men det kan ikke akkurat måle seg med java-økosystemet.  

 

Serverside Java-gui, enten det er Spring/MVC, JSP, JSF, Wicket, Vaadin eller whatever har den egenskapen at du kan holde det hele i gang med én serverside-applikasjon, mens SPA-arkitekturen krever en gui-app og en rest-backend (med mindre appen kan leve 100% i browseren da, men siden du nevner Access innledningsvis tror jeg du har behov for persistens/lagring?). Da får du løst opp bindinger, slipper state og sesjon på serveren, bedre skalering osv. men det blir også mer komplisert.

 

For min del bruker jeg Vaadin Flow med et par plugins (HybridMenu og CrudUI) og Spring Boot m. Jpa-repository pakket som en stor, "monolittisk" applikasjon, når ting skal være max. enkelt og effektivt (for meg :0) Da får jeg applikasjonslayout m. navigasjon og menyrammeverk, samt nærmest plug-and-play visning og redigering av tabeller med minimal innsats, samtidig som jeg kan dra inn allverdens ting fra java-økosystemet ved behov. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er det du ønsker å lage? 

 

Om det er en form for prosjektstyring eller informasjonsbehandling generelt, kan kanskje https://www.rukovoditel.net/ brukes. Dette er en webapplikasjon som du hoster på eget webhotell, og kan nesten formes til å være det du vil.

 

Skjemaer, tabeller og innhold følger klikk, dra og slipp -metoden. For manuell styring av informasjon i databasen vil phpMyAdmin kunne hjelpe deg. Denne finnes på de aller fleste webhotell og kan eventuelt installeres lokalt.

 

Beklager om dette bommer med hva du ser etter, men beskrivelsen er noe vag.

Endret av naldy
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei,

 

Finnes det et verktøy der ute, hvor man kan lage dynamisk web app uten å måtte kode alt fra bunnen av? At det blir litt sånn klipp og lim inn. 

 

Microsoft Access er et godt eksempel på en visuell fremstilling. Hvor man kan lage skjemaer (koblet til en database) uten å måtte kode. Ulempen med Access er at det er tregt. 

 

Finnes det noe lignende som er stabilt og moderne? Som gjerne inkluderer JS-rammeverk som Angular.

 

Takk på forhånd :)

 

 

Hei,

 

Webflow.com lager dynamisk innhold uten at du trenger å kode. 

 

Access database bruker Visual Basic som kodespråk. Tror dette er bra. Men har ikke prøvd.

 

Skal du lage dynamisk innhold i en side lønner det seg å lære javascript. Men er du villig til å betale litt kan du slippe å kode selv som med f.eks webflow.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...