Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Strømmen går. Lovverk spørsmål

Taurean

Anbefalte innlegg

To leiligheter, én strømboks. Jeg må sende melding til personen over hvis/når strømmen går. 2 ganger på 1 uke jeg har vært her, og har skjedd mye tidligere. Tilsynelatende helt tilfeldig når det skjer. Nesten ingen apparater på sist. Nabo reiser bort av og til, så jeg må få til en løsning.

1) Hvis dette fortsetter, har jeg tenkt å be huseier pent om feilsøking og utbedring, og/eller eget strømskap.

2) Hvis han nekter:

A) Kan han kreve at jeg får nøkkel til nabos leilighet, låse meg inn og skru på strøm? Eller er dette ulovlig ifølge loven?

B) Kan jeg ifølge loven kreve utbedring og eget strømskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det noe i kontrakten du har skrevet under på angående dette? Rent elektrofaglig så er det sånn at anlegget skal være egnet til forutsatt bruk. Om du ikke kommer til og får slått på igjen strøm vil jeg si at anlegget ikke er egnet for forutsatt bruk. Om det er noe spesifikt forbrukerjuridisk med i bildet er ikke jeg rette person til å si noe om det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det at di leiligheit har ei slik løysning tyder på at huseigaren har tatt ei lettvindt løysning for å opprette to leiligheiter som ikkje nødvendigvis har godkjenningane i orden.

Uansett så kan du pårope dette som ein mangel etter husleigelova. Du har då rett til å få mangelen utbetra. Dersom huseigaren ikkje gjer dette innan rimelig tid så kan utbedre dette sjølv og trekke av dine utgifter frå husleiga.

Du kan nok ikkje kreve å få nøkkel til naboens leiligheit, då dette krever at huseiger inngår ein avtale med naboen. Huseigaren din har ikkje lenger råderett over naboleiligheita. Huseigaren kan derfor ikkje gi andre tilgang til husrommet utan at det er avtalt med den som bur der.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg ville startet med å finne årsaken til at "strømmen går" så ofte, ved å be huseier bestille en kontroll av anlegget. I vanlig bruk skal et normalt dimensjonert og fungerende boliganlegg aldri løse ut vern, og dersom dette skjer flere ganger i uken er noe alvorlig galt.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Nå viser det seg at huseier faktisk er interessert i å få vite når strømmen går og eventuelt hvor mye apparater som står på. Det er enighet om at opplegget er ufordelaktig og det skal prøves å finne en bedre løsning om det fortsetter. Utrolig nok. Vi får se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Noe annet ville vel vise en utrolig naiv og tilbakelent i ventemodus huseier. Bra det kanskje ordner seg. Ga poeng til The Avatar ovenfor. Syntes hans løsning virket rimelig, som en worst-case. Men det er nok bedre at huseier ordner opp om det går seg til slik.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering: Har vært mer forsiktig med å ha på for mange forskjellige apparater på én gang. Hvis jeg skal bruke komfyren, slår jeg av alle varmeovner og sørger for at vaskemaskinen ikke går, osv. Foreløpig virket fint i 2 uker. Blir spennende å se hvordan dette blir når vinteren kommer.

Siden huseieren virker ansvarlig, skal jeg gidde å strekke meg litt for å få ting til å gå rundt uten å tvinge han til å bruke hundretusenvis av kroner på nytt elanlegg.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En liten oppdatering: Har vært mer forsiktig med å ha på for mange forskjellige apparater på én gang. Hvis jeg skal bruke komfyren, slår jeg av alle varmeovner og sørger for at vaskemaskinen ikke går, osv. Foreløpig virket fint i 2 uker. Blir spennende å se hvordan dette blir når vinteren kommer.

Siden huseieren virker ansvarlig, skal jeg gidde å strekke meg litt for å få ting til å gå rundt uten å tvinge han til å bruke hundretusenvis av kroner på nytt elanlegg.

Samarbeid <3 

Det er så bra at det finnes mennesker som istedenfor å stå på barrikadene med lovboka og kreve, kreve, kreve, innser at et godt samarbeid kan være den beste løsninga. Lykke til ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...