Gå til innhold

Kjøp og bruk av elbil har bidratt til avgiftstap på 25 milliarder kroner til staten


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo ikke noe "tap" for nasjonen Norge, kun for en administrasjon ( en utgift for en utgift).

Men hvis man ville stoppe lokal forurensning kunne vi brukt 20 milliarder til å bygge ut  ladestasjoner og hydrogenfyllestasjoner gjennom hele landet, lik bensinstasjoner i dag. ( CO2-renseanlegg og lagring er stipulert til 25 miliarder.)

Så kunne folk velge mellom  elektriske biler, med eller uten hydrogen som rekkeviddefolenger, uten "subsidier" av noe slag. Da kunne altså alle velge elektrisk og få enklere og rimeligere bilhold og drift. Hver etter sitt kjøremønster og behov. Og uten over-oppgradering av strøm-nettet i boligområder. Uten nye juksemålinger fra bilprodusentene. Uten begrensninger på bilbruk i byer og tettsteder om vinteren pga. forurensning.

Men det kommer nok, - om inkje så brått.

Lenke til kommentar

Men hvis man ville stoppe lokal forurensning kunne vi brukt 20 milliarder til å bygge ut  ladestasjoner og hydrogenfyllestasjoner gjennom hele landet, lik bensinstasjoner i dag.

Nei, det ville vært helt poengløst. Tåpelig å satse på en blindvei.

 

Elbilfordelene er en investering i både klima og helse. Pengene vi investerer nå vil vi få igjen mange ganger i fremtiden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tapet er på mye mer enn 25 milliarder i året, fordi tap av drivstoffavgifter må taes i hele bilens levetid. Det er splitter pine galskap å bruke så mye penger på elbiler når man kan redusere CO2-utslippene 1000 ganger så effektivt ved å redde regnskog.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nzXaL/norge-brukte-8-6-milliarder-kroner-paa-regnskogen-i-brasil-vil-bruke-like-mye-i-indonesia

 

I tillegg er elbilproduksjon svært uetisk med stor bruk av farlig barnearbeid.

 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-4764208/Child-miners-aged-four-living-hell-Earth.html

Lenke til kommentar

I prinsippet  kunne jo samme effekt vært oppnådd med å øke avgiftene på ikke-elektiske biler mer, og gi tilsvarende mindre fordeler til elbiler. Men politikere skal jo gjenvelges, da er det mye lettere å tilsynelatende dele ut belønning i stedet for straff. 

 

Et godt og enkelt prinsipp er at elbiler får halv pris på alle avgifter, og så setter man avgiften til det nivået som trengs for å skaffe det offentlige nok inntekter. Da vil det regulere seg selv, slik at til slutt er det elbiltaksten som er normaltaksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbilfordelene er en investering i både klima og helse. Pengene vi investerer nå vil vi få igjen mange ganger i fremtiden.

Men desverre er ikke batteriet ICR18650 så veldig invistering for det første er de nok på vei å bli utdatert byttet med 2170.

usikkert med veien videre. Prisene vil falle.

Lenke til kommentar

Fossilbilen har fått avgiftskutt verd mer enn hele Elbilfritaket. Faktisk. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/ar1RM/Milliardene-i-avgiftskutt-har-gatt-til-fossile-biler

 

Poenget med at et samlet Storting innførte fordeler til elektriske biler er at fossil forurensing er langt mer enn CO2-utslipp. Selv om personbiler testes for fem forurensingskilder (CO2 og NOx nevnes oftest), slipper biler med forbrenningsmotor ut en rekke andre farlige og kreftfremkallende substanser som følge av fossil forbrenning: Benzen, aldehyd, 1,3-butadien, metaller og en lang rekke såkalte polysykliske organiske materialer som lokal forurensning.

Stoffer som folk dør av.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Småpenger? Folk sier jeg kommer med lattelig kommentarer, jeg hadde heller dratt til sverige men å handlet på flyplassene. Det finnes en del sjokolade som er vesentlig dyrere en i norge særlig med nøtter.

Og mcdonnals og subways er vel vanskelig å finne der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Småpenger? Folk sier jeg kommer med lattelig kommentarer, jeg hadde heller dratt til sverige men å handlet på flyplassene. Det finnes en del sjokolade som er vesentlig dyrere en i norge særlig med nøtter.

Og mcdonnals og subways er vel vanskelig å finne der.

Enda en fullstendig meningsløs kommentar. WTF liksom. McDonald's? Subway?! Hæææ?

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tapet er på mye mer enn 25 milliarder i året, fordi tap av drivstoffavgifter må taes i hele bilens levetid. Det er splitter pine galskap å bruke så mye penger på elbiler når man kan redusere CO2-utslippene 1000 ganger så effektivt ved å redde regnskog.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nzXaL/norge-brukte-8-6-milliarder-kroner-paa-regnskogen-i-brasil-vil-bruke-like-mye-i-indonesia

 

I tillegg er elbilproduksjon svært uetisk med stor bruk av farlig barnearbeid.

 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-4764208/Child-miners-aged-four-living-hell-Earth.html

 

Hva er det du rører med nå. Mener du virkelig at man skal akkumulere tap av drivstoffavgifter for hele bilens levetid hvert år?? Årlig tap er hva som skjer innenfor et tidsrom på 1 år og da har det ingen betydning hva som skjer i fremtiden. Dette er det samme som å påstå at staten taper avgifter fordi du velger å vrake en bil, som potensielt kunne ha kjørt noen år til.

 

Og tallet 25 milliarder omfatter dessuten langt mer en elbiler. Man har redusert avgiftene på alle biler inklusive bensin og diesel. Ladbare og ikke ladbare biler med hybrid drift bidrar også mye. Så isolert sett er de årlige avgiftstapene for elbiler bare en brøkdel av denne summen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det staten taper mest på er veteranbiler siden da går forsikringsummen opp og miljøet ned.

Man  trenger ikke nødvendigvis skrote bilene men har de ikke katalysator så er det ikke særlig bra for miljøet.

Jøss. Du har selvsagt kilde for disse påstandene? Kjørelengden til de fleste veterankjøretøy er liten, og bidraget er derfor marginalt. I tillegg er det svært få av dem. De har neppe signifikant påvirkning i noen retning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...