NTB - digi Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Kutter inntektene med en tredel.Kjøp og bruk av elbil har bidratt til avgiftstap på 25 milliarder kroner til staten Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Dette er vel prisen å betale for "Det grønne skiftet" ? 3 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Det er vel ihvertfall en del av prisen man betaler...noen som vet hvor man henter inn igjen dette tapet? Bompenger? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Blant annet ja. Husk det tilbydet ikke varer evig er kun for å få bort bensin\disel bilene. Slik det blir mere miljøvennlig. Men husk at slitasje på veien blir samme med elbil som med disel\bensin. Er dekkene som avgjør f.eks pigdekk. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Dette er jo ikke noe "tap" for nasjonen Norge, kun for en administrasjon ( en utgift for en utgift). Men hvis man ville stoppe lokal forurensning kunne vi brukt 20 milliarder til å bygge ut ladestasjoner og hydrogenfyllestasjoner gjennom hele landet, lik bensinstasjoner i dag. ( CO2-renseanlegg og lagring er stipulert til 25 miliarder.) Så kunne folk velge mellom elektriske biler, med eller uten hydrogen som rekkeviddefolenger, uten "subsidier" av noe slag. Da kunne altså alle velge elektrisk og få enklere og rimeligere bilhold og drift. Hver etter sitt kjøremønster og behov. Og uten over-oppgradering av strøm-nettet i boligområder. Uten nye juksemålinger fra bilprodusentene. Uten begrensninger på bilbruk i byer og tettsteder om vinteren pga. forurensning. Men det kommer nok, - om inkje så brått. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Men hvis man ville stoppe lokal forurensning kunne vi brukt 20 milliarder til å bygge ut ladestasjoner og hydrogenfyllestasjoner gjennom hele landet, lik bensinstasjoner i dag. Nei, det ville vært helt poengløst. Tåpelig å satse på en blindvei. Elbilfordelene er en investering i både klima og helse. Pengene vi investerer nå vil vi få igjen mange ganger i fremtiden. 6 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Tapet er på mye mer enn 25 milliarder i året, fordi tap av drivstoffavgifter må taes i hele bilens levetid. Det er splitter pine galskap å bruke så mye penger på elbiler når man kan redusere CO2-utslippene 1000 ganger så effektivt ved å redde regnskog. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nzXaL/norge-brukte-8-6-milliarder-kroner-paa-regnskogen-i-brasil-vil-bruke-like-mye-i-indonesia I tillegg er elbilproduksjon svært uetisk med stor bruk av farlig barnearbeid. https://www.dailymail.co.uk/news/article-4764208/Child-miners-aged-four-living-hell-Earth.html Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 I prinsippet kunne jo samme effekt vært oppnådd med å øke avgiftene på ikke-elektiske biler mer, og gi tilsvarende mindre fordeler til elbiler. Men politikere skal jo gjenvelges, da er det mye lettere å tilsynelatende dele ut belønning i stedet for straff. Et godt og enkelt prinsipp er at elbiler får halv pris på alle avgifter, og så setter man avgiften til det nivået som trengs for å skaffe det offentlige nok inntekter. Da vil det regulere seg selv, slik at til slutt er det elbiltaksten som er normaltaksten. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Elbilfordelene er en investering i både klima og helse. Pengene vi investerer nå vil vi få igjen mange ganger i fremtiden. Men desverre er ikke batteriet ICR18650 så veldig invistering for det første er de nok på vei å bli utdatert byttet med 2170. usikkert med veien videre. Prisene vil falle. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Man skal ikke skylde alt avgiftstapet på elbiler, det er blitt motbevist tidligere: https://www.faktisk.no/faktasjekker/LAN/vi-har-ni-milliarder-kroner-mindre-i-inntekt-til-statsbudsjettet-fra-engangsavgiften 6 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Men desverre er ikke batteriet ICR18650 så veldig invistering for det første er de nok på vei å bli utdatert byttet med 2170. usikkert med veien videre. Prisene vil falle. Hva i helsike er det du snakker om, og hva har det med det jeg skriver å gjøre? 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 I tillegg er elbilproduksjon svært uetisk med stor bruk av farlig barnearbeid. Da får du kaste mobiltelefonen din også, ellers er du en dobbelmoralist av dimensjoner. 8 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Fossilbilen har fått avgiftskutt verd mer enn hele Elbilfritaket. Faktisk. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/ar1RM/Milliardene-i-avgiftskutt-har-gatt-til-fossile-biler Poenget med at et samlet Storting innførte fordeler til elektriske biler er at fossil forurensing er langt mer enn CO2-utslipp. Selv om personbiler testes for fem forurensingskilder (CO2 og NOx nevnes oftest), slipper biler med forbrenningsmotor ut en rekke andre farlige og kreftfremkallende substanser som følge av fossil forbrenning: Benzen, aldehyd, 1,3-butadien, metaller og en lang rekke såkalte polysykliske organiske materialer som lokal forurensning. Stoffer som folk dør av. 6 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Det er altså småpenger sammenlignet med taxfreesalg på flyplassene. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 (endret) Småpenger? Folk sier jeg kommer med lattelig kommentarer, jeg hadde heller dratt til sverige men å handlet på flyplassene. Det finnes en del sjokolade som er vesentlig dyrere en i norge særlig med nøtter. Og mcdonnals og subways er vel vanskelig å finne der. Endret 16. oktober 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 (endret) Småpenger? Folk sier jeg kommer med lattelig kommentarer, jeg hadde heller dratt til sverige men å handlet på flyplassene. Det finnes en del sjokolade som er vesentlig dyrere en i norge særlig med nøtter. Og mcdonnals og subways er vel vanskelig å finne der. Enda en fullstendig meningsløs kommentar. WTF liksom. McDonald's? Subway?! Hæææ? Endret 16. oktober 2018 av hekomo 3 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Tapet er på mye mer enn 25 milliarder i året, fordi tap av drivstoffavgifter må taes i hele bilens levetid. Det er splitter pine galskap å bruke så mye penger på elbiler når man kan redusere CO2-utslippene 1000 ganger så effektivt ved å redde regnskog. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nzXaL/norge-brukte-8-6-milliarder-kroner-paa-regnskogen-i-brasil-vil-bruke-like-mye-i-indonesia I tillegg er elbilproduksjon svært uetisk med stor bruk av farlig barnearbeid. https://www.dailymail.co.uk/news/article-4764208/Child-miners-aged-four-living-hell-Earth.html Hva er det du rører med nå. Mener du virkelig at man skal akkumulere tap av drivstoffavgifter for hele bilens levetid hvert år?? Årlig tap er hva som skjer innenfor et tidsrom på 1 år og da har det ingen betydning hva som skjer i fremtiden. Dette er det samme som å påstå at staten taper avgifter fordi du velger å vrake en bil, som potensielt kunne ha kjørt noen år til. Og tallet 25 milliarder omfatter dessuten langt mer en elbiler. Man har redusert avgiftene på alle biler inklusive bensin og diesel. Ladbare og ikke ladbare biler med hybrid drift bidrar også mye. Så isolert sett er de årlige avgiftstapene for elbiler bare en brøkdel av denne summen. 5 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Det staten taper mest på er veteranbiler siden da går forsikringsummen opp og miljøet ned. Man trenger ikke nødvendigvis skrote bilene men har de ikke katalysator så er det ikke særlig bra for miljøet. Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Alternativet til å finne nye måter å skattlegge nordmenn på er å begrense nasjonens utgifter. Eksempelvis; - En Syria-flyktning koster Norge 7 millioner - 8.000 koster flere titalls mrd. - Operaen vil koste 17 milliarder på 40 år osv osv... Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Det staten taper mest på er veteranbiler siden da går forsikringsummen opp og miljøet ned. Man trenger ikke nødvendigvis skrote bilene men har de ikke katalysator så er det ikke særlig bra for miljøet. Jøss. Du har selvsagt kilde for disse påstandene? Kjørelengden til de fleste veterankjøretøy er liten, og bidraget er derfor marginalt. I tillegg er det svært få av dem. De har neppe signifikant påvirkning i noen retning. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå