SaintPablo Skrevet 15. oktober 2018 Del Skrevet 15. oktober 2018 (endret) Hei! Lagde ein tråd her for nokon dager siden, da eg var interessert i å kjøpe ein BMW 3-serie 2011 model. Dette blei det da ingenting av, da bilen ikkje var sånn eg hadde tenkt meg. Den hadde i tillegg vært kræsja og nylig blitt fiksa opp igjen, så eg styrte unna den. Har da eit budsjett på rundt 160k og har gjennomgått så og sei "alle" bilene på finn(fra 2007 og oppover og under 170k km), men har enda ikkje funnet noko som har falt heilt i smak foruten denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127052054 Spørsmålet er da om det er dumt å kjøpe ein såpass dyr bil med relativt mange km (håper å få den ein del billigere da selger er åpen for bud, 160k er max, så usikker på kor langt eg kan prute ned) da eg er lite lysten på å betale store summer i reperasjoner. Dette skriver selger om kva som er gjort med bilen i hans eige, i tillegg til full servicehistorikk: Nylig påkostet større summer hvor det ble byttet følgende: - Ny turbo + diverse rør- Pakningssett til turbo- Olje og oljefilter- Multireim- Beltestrammer- Løpehjul- Bærearmskule bak Står ingenting om at registerkjede har blitt bytta ut og eg har høyrt at det kan bli ganske kostbart(?). Den nåværende eieren har hatt bilen siden 9. August 2017, så dersom eg får eit innblikk i den fulle servicehistorikken kan jo dette allerede ha vært fiksa opp i. Blien har akkurat den fargen eg har lyst på (spacegrey metallic, men fargen varierer på dei bilda som selger la ut) og virker veldig godt utsyrt. Har etterspurt fleire bilder for å få eit bedre inntrykk av bilen. Spørsmålet er vel om ein 5-serie/3-serie, 5-serie i dette tilfelle, som har gått 145k km og som er 2010 modell er å kaste penger ut av vinduet? Vil som sagt unngå dyre reperasjoner, og skjønner at dette varierer veldig med tanke på korleis bilen har blitt behandla før. Skjønner at BMW kanskje ikkje er det beste valget om ein vil unngå dyre reperasjoner Er det stort prisfall på ein sånn bil over 1 år? Endret 15. oktober 2018 av SaintPablo Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 15. oktober 2018 Del Skrevet 15. oktober 2018 (endret) Nå har jeg personlig ingen erfaring med bilder i 100K kroners klassen og oppover.. Jeg har bare hatt biler til under 20K kroner som det har vært vedlikeholdskostnader på mellom 2-5K kroner i året om ikke mindre. Audi og Toyota om noen lurte Men når det kommer til BMW har vi jo en liten sekt her ute hvor jeg bor, hvor det er svært mange BMW eiere, og de sier alle det samme.. Du kjøper en BMW for å ha en BMW, ikke for ha ha en bil som er billig i drift.. Har eksempler hvor noen kjøper en BMW M5 til 500K, påkoster den ytterlige 200K iløpet av en 5års periode, for å så selge den igjen til 300K.. Det kommer veldig an på hva du skal med bilen, om bilen skal bli en slags hobby vil det bli utrolig dyrt i lengden.. Man kommer lengst med en orginal BMW med utfylt servicehefte fra dag en... Edit: Ellers som førstegangsbil med lappen, må jo nesten ha full kasko nå prisen nærmer seg 200K, og da kan forsikringen fort bli så dyr at man ikke har råd til det. Jeg ville ha ringt rundt til forsikringsselskaper og hørt hva forsikringen koster med din alder og hvor lenge du har hatt lappen også.. Kan raskt bli dyrere en selve bilen om du har den 5-10år... Endret 15. oktober 2018 av Krozmar 1 Lenke til kommentar
SaintPablo Skrevet 16. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2018 (endret) Nå har jeg personlig ingen erfaring med bilder i 100K kroners klassen og oppover.. Jeg har bare hatt biler til under 20K kroner som det har vært vedlikeholdskostnader på mellom 2-5K kroner i året om ikke mindre. Audi og Toyota om noen lurte Men når det kommer til BMW har vi jo en liten sekt her ute hvor jeg bor, hvor det er svært mange BMW eiere, og de sier alle det samme.. Du kjøper en BMW for å ha en BMW, ikke for ha ha en bil som er billig i drift.. Har eksempler hvor noen kjøper en BMW M5 til 500K, påkoster den ytterlige 200K iløpet av en 5års periode, for å så selge den igjen til 300K.. Det kommer veldig an på hva du skal med bilen, om bilen skal bli en slags hobby vil det bli utrolig dyrt i lengden.. Man kommer lengst med en orginal BMW med utfylt servicehefte fra dag en... Edit: Ellers som førstegangsbil med lappen, må jo nesten ha full kasko nå prisen nærmer seg 200K, og da kan forsikringen fort bli så dyr at man ikke har råd til det. Jeg ville ha ringt rundt til forsikringsselskaper og hørt hva forsikringen koster med din alder og hvor lenge du har hatt lappen også.. Kan raskt bli dyrere en selve bilen om du har den 5-10år... Hei og takk for svar! Tankegangen min bak ein såpass dyr bil er at alt under 100k kroner har enten gått veldig langt, eller begynner å dra på åra. Har gått ut ifra at nyere bil -> billigere i drift, men det er kanskje ikkje sånn? Eg klarer meg fint med ein bil til 70k, men med mine begrensa kunnskaper om bil, så tenker eg at når ein bil har gått 200k km så vil det bli mange og dyre reperasjoner, spesielt BMW. Men når eg får 125k kroner til kjøp av bil så foretrekker eg å finne ein bil rundt den prisen(+evt meir avhengig av kor mykje eg velge å spytte inn sjølv), da det må være bedre enn ein eldre bil som og har gått lenger(?). Kor viktig er kilometerstand? Er egentlig berre BMW og Audi som eg kan tenke meg... Er ein aldri så liten BMW sekt her eg bur og, og det kan nok stemme det Bilen har fullt servicehefte og ble kjøpt ny i Norge. Ser for meg at forsikringen vil bli satt på meg og foreldra mine (ringte til forsikringsselskapet men dei sa det ikkje var mulig(!?), men ut i fra det eg har forstått skal det gå fint an). Forsikringen kan vel fort bli på ein 15k da. Har hatt lappen i 2 uker Angående kor lenge eg skal ha bilen så avhenger det veldig av om eg flytter bort til neste år. Dersom eg flytter er det ein sjanse for at bilen blir solgt, men er veldig usikkert. Endret 16. oktober 2018 av SaintPablo Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Hei og takk for svar! Tankegangen min bak ein såpass dyr bil er at alt under 100k kroner har enten gått veldig langt, eller begynner å dra på åra. Har gått ut ifra at nyere bil -> billigere i drift, men det er kanskje ikkje sånn? Eg klarer meg fint med ein bil til 70k, men med mine begrensa kunnskaper om bil, så tenker eg at når ein bil har gått 200k km så vil det bli mange og dyre reperasjoner, spesielt BMW. Men når eg får 125k kroner til kjøp av bil så foretrekker eg å finne ein bil rundt den prisen(+evt meir avhengig av kor mykje eg velge å spytte inn sjølv), da det må være bedre enn ein eldre bil som og har gått lenger(?). Kor viktig er kilometerstand? Er egentlig berre BMW og Audi som eg kan tenke meg... Er ein aldri så liten BMW sekt her eg bur og, og det kan nok stemme det Bilen har fullt servicehefte og ble kjøpt ny i Norge. Ser for meg at forsikringen vil bli satt på meg og foreldra mine (ringte til forsikringsselskapet men dei sa det ikkje var mulig(!?), men ut i fra det eg har forstått skal det gå fint an). Forsikringen kan vel fort bli på ein 15k da. Har hatt lappen i 2 uker Angående kor lenge eg skal ha bilen så avhenger det veldig av om eg flytter bort til neste år. Dersom eg flytter er det ein sjanse for at bilen blir solgt, men er veldig usikkert. Jeg ville ha ventet med å kjøpe noen dyr bil om du skal eventuelt selge igjen.. Da kan du ende opp men en større kostnad på forsikringen for ett år, og du vil ha pengene fastbunnet i en bil.. Som førstegangsbil ville jeg enkelt å greit funnet meg en rimelig bil med en billig forsikring.. Helst nylig EU godkjent.. Dette for å spare opp bonus... Da blir forsikringen billigere for hvert år som går så lenge du ikke har noen uhell.. Har ett skrekk eksempel da kompisen min kjøpte en Toyota MR2 som første bil i en alder av 19år, 5månder etter han tok serftikatet.. Han betalte 120K for bilen.. Men om han skulle ha full kasko måtte han betale hele 72 000 kroner i året som ble automatisk regnet ut av rissikoen av biltypen han kjøpte seg Han fant seg til slutt en forsikringselskap som han slapp unna med under 10K i året, men valgte å ikke ta med kasko forsikring.. Men, har man lyst på bil så har man lyst på bil.. Men det er vel ikke det lureste man bruke pengene på..Garantert tap.. 2 Lenke til kommentar
SaintPablo Skrevet 16. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2018 (endret) Jeg ville ha ventet med å kjøpe noen dyr bil om du skal eventuelt selge igjen.. Da kan du ende opp men en større kostnad på forsikringen for ett år, og du vil ha pengene fastbunnet i en bil.. Som førstegangsbil ville jeg enkelt å greit funnet meg en rimelig bil med en billig forsikring.. Helst nylig EU godkjent.. Dette for å spare opp bonus... Da blir forsikringen billigere for hvert år som går så lenge du ikke har noen uhell.. Har ett skrekk eksempel da kompisen min kjøpte en Toyota MR2 som første bil i en alder av 19år, 5månder etter han tok serftikatet.. Han betalte 120K for bilen.. Men om han skulle ha full kasko måtte han betale hele 72 000 kroner i året som ble automatisk regnet ut av rissikoen av biltypen han kjøpte seg Han fant seg til slutt en forsikringselskap som han slapp unna med under 10K i året, men valgte å ikke ta med kasko forsikring.. Men, har man lyst på bil så har man lyst på bil.. Men det er vel ikke det lureste man bruke pengene på..Garantert tap.. Skjønner. Greia er at bil må eg ha, og det er 50/50 om bilen blir solgt igjen om 12 måneder eller ei. Har ikkje lyst på noko rusk, men ein fin førstegangsbil som eg liker både utsiden og innsiden på. Skjønner at dette fort blir eit tapsprosjekt, men penger er ikkje alt Får sjå kva eg bestemmer meg for, men bil blir det i hvert fall. Prisen derimot, det får eg tenke litt meir på Blir jo ikkje allverden da, siden eg får 125k til kjøp av bil og evt punge ut 75k for å få ein nyere bil til rundt 200k, med lavere km stand. Men ja, tapsprosjekt blir det jo.. Audi A5 er drømmebilen men blir det samme som med BMWen i bunn og grunn. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=126403880 Endret 16. oktober 2018 av SaintPablo Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Denne har også den beryktede N47-motoren som er plaget med registerhavari. Sett av en 120.000kr. til ny motor i tilfelle den ryker. 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. oktober 2018 Del Skrevet 16. oktober 2018 Har ett skrekk eksempel da kompisen min kjøpte en Toyota MR2 som første bil i en alder av 19år, 5månder etter han tok serftikatet.. Han betalte 120K for bilen.. Men om han skulle ha full kasko måtte han betale hele 72 000 kroner i året som ble automatisk regnet ut av rissikoen av biltypen han kjøpte seg Han fant seg til slutt en forsikringselskap som han slapp unna med under 10K i året, men valgte å ikke ta med kasko forsikring.. Jeg hadde en tilsvarende utfordring, det ble løst ved å registrere og forsikre bilen på mitt enkeltpersonforetak.. Da ble prisen for forsikring på en morsom sportsbil plutselig levere enn hva jeg måtte betale på det kjipeste av det kjipe hvis jeg skulle hatt den forsikret på meg personlig. Da jeg solgte bilen skrev jeg en attest til meg selv om at jeg hadde disponert bilen og brukt den som min egen hele tiden slik at jeg også fikk bonusopptjening. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå