nysgjerrig_01 Skrevet 15. oktober 2018 Del Skrevet 15. oktober 2018 Hei! Jeg går nå første året på en siving-linje på NTNU. Velger å ikke nevne den da jeg håper å holde meg litt anonym, men også fordi jeg ikke er helt sikker på om dette er linja jeg vil gå (men kan nevne at det ikke er indøk, da ville dette bachelorvalget vært overflødig). Jeg er ganske så interessert i økonomi/synes det er svært gøy (spesielt samføk), men etter å ha hørt en del negativt om arbeidsmarkedet så falt ikke valget på å studere det. Nå vurderer jeg å heller kombinere siving-studiumet med enten en bachelor ved NHH (vet dog ikke hvor mye obligatorisk oppmøte det er?), eller å ta enkeltemner i (samfunns)økonomi ved siden av. Noen som har noen erfaring med dette? Eller synspunkter? Ellers får jeg jo eventuelt bare lese mer bøker om temaet på fritiden... Men ved å ta fag så føler jeg at jeg blir mer motivert til å lese mer på stoffet + at jeg får kompetanse på hva jeg kan, som kan komme godt med. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 15. oktober 2018 Del Skrevet 15. oktober 2018 Bør gå an. 4 emner siving hvert semester + 1 emne økonomi fram til semester 9 og 10. Hvor du da kan ta 2 emner økonomi. Det gir da 40 emner (med master og prosjekt) i siving + 12 emner økonomi. Så har vi ex.phil og ex.fac som du kan ta på begge steder. Og at det er et-to emner som er 15 studiepoeng fremfor det obligatoriske 7.5. Og du kan også legge til to emner fra siving om du vil. Det bør gi deg 300 studiepoeng i siving og 180 studiepoeng i økonomi. Om det faktisk er mulig avhenger av din arbeidsinnsats. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 15. oktober 2018 Del Skrevet 15. oktober 2018 (endret) Spørsmålet jeg alltid stiller når jeg hører sånne forslag: "Hva skal være vitsen med det?". Siv.ing vil på mange vis være en alternativ karrierevei til siv.øk, altså mange av de mest ettertraktede økonomi-jobbene kan du også få med siv.ing bakgrunn. Jeg mener det er mye mer fornuftig å bruke tid på å gjøre det best mulig på NTNU. For øvrig kan det være verdt å ta en kikk her, om du på "død og liv" vil gjennomføre det. https://www.ntnu.no/studier/bsok/bachelor-i-tillegg-til-siving-grad Endret 15. oktober 2018 av Marcus Halberstram 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 15. oktober 2018 Del Skrevet 15. oktober 2018 Det er noen år siden jeg tok bachelor på NHH, men jeg har ikke hørt noe om at det er blitt mer obligatorisk oppmøte i undervisningen. I hvert fall har det ikke vært det før. (Dog leste jeg at NHH først og fremst som et trivselstiltak innførte obligatorisk oppmøte på frokost under fadderuken i år.) Hvis det da ikke er noe jeg ikke har fått med meg, bør det i hovedsak være mulig å gjennomføre en bachelor ved NHH fra Trondheim så lenge du er villig til å dra til Bergen for å ta eksamener og klarer å komme i kontakt med medstudenter med tanke på gruppeoppgaver og -eksamener. Kanskje er en mer gjennomførbar løsning for deg å ta enkeltemner i samfunnsøkonomi i Trondheim. Men jeg kan tenke meg at du som sivilingeniør ville hatt mer nytte av de bedriftsøkonomiske emnene. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 15. oktober 2018 Del Skrevet 15. oktober 2018 Kanskje er en mer gjennomførbar løsning for deg å ta enkeltemner i samfunnsøkonomi i Trondheim. Men jeg kan tenke meg at du som sivilingeniør ville hatt mer nytte av de bedriftsøkonomiske emnene. De har bedriftøkonomi i Trondheim også. Både BI og tidligere Handelshøyskolen (nå NTNU handelshøyskolen) er tilgjengelige i Trondheim. Faktisk bør det nå være lettere å ta økonomiemner ved siden av sivilingeniør-emner hvis man bare holder seg til NTNU. Til Marcus: det er ganske vanlig å påstå at ved at man studerer sivilingeniør, så kan man enkelt lære seg økonomi som konsulent senere. Men dette er å undervurdere et viktig fagfelt som økonomi og indikerer på mange måter hvor lite av økonomifaget sivilingeniører som går over i konsulentjobber forstår. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 Spørsmålet jeg alltid stiller når jeg hører sånne forslag: "Hva skal være vitsen med det?". Siv.ing vil på mange vis være en alternativ karrierevei til siv.øk, altså mange av de mest ettertraktede økonomi-jobbene kan du også få med siv.ing bakgrunn. Jeg mener det er mye mer fornuftig å bruke tid på å gjøre det best mulig på NTNU. For øvrig kan det være verdt å ta en kikk her, om du på "død og liv" vil gjennomføre det. https://www.ntnu.no/studier/bsok/bachelor-i-tillegg-til-siving-grad Etter to år i arbeidslivet kan jeg si meg veldig enig i dette. Det er små eller ingen fordeler ved å ha en slik bachelor i tillegg til en 5-årig siv. ing.-grad fra NTNU. Den eneste grunnen til å gjøre dette er i så fall egeninteresse, men dette kan gå utover studiene på hovedgraden. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 19. oktober 2018 Del Skrevet 19. oktober 2018 (endret) Til Marcus: det er ganske vanlig å påstå at ved at man studerer sivilingeniør, så kan man enkelt lære seg økonomi som konsulent senere. Men dette er å undervurdere et viktig fagfelt som økonomi og indikerer på mange måter hvor lite av økonomifaget sivilingeniører som går over i konsulentjobber forstår. De fleste siv.inger i konsulentjobber har lite behov for avansert økonomisk fagterminologi etc. Siv.inger som er interessert i økonomijobber kan fint lære seg avansert økonomi på egenhånd. Endret 19. oktober 2018 av logaritmemannen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå