Gå til innhold

Reklamasjonsfrist - Kan selger hale ut tiden?


ray001

Anbefalte innlegg

Min Synology NAS viser feil på hovedkortet / cpu. Ble kjøpt 20.10.15.

 

Det er 3års garanti, dvs at jeg har 5 dager med garanti igjen.

Har sent inn sak til netonnet.no (der jeg kjøpte NAS).

Kan Nettonet "dra" ut tiden slik det ikke er garanti sak igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min Synology NAS viser feil på hovedkortet / cpu. Ble kjøpt 20.10.15.

 

Det er 3års garanti, dvs at jeg har 5 dager med garanti igjen.

Har sent inn sak til netonnet.no (der jeg kjøpte NAS).

Kan Nettonet "dra" ut tiden slik det ikke er garanti sak igjen?

Er det en DS415+?

 

Jeg hadde samme problem. Min døde etter nesten 4 år og da reklamerte jeg på den til DustinHome. 

Etter en telefonsamtale ble vi enig om at de kunne sende meg en ny DS918+ som erstatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1: Har Ray001 reklamert?

 

En reklamasjon er å gjøre en mangel gjeldende ovenfor selgeren. Når du har sendt inn saken til NetOnNet innenfor garantien på 3år så har du reklamert. Du har altså reklamert innenfor fristen. 

 

Hva selger foretar seg har ingenting å si for om du har reklamert i tide. 

 

Ps: Du har risikoen for at meldingen når fram. Hvis den elektroniske meldingen ikke nådde fram til NetOnNet så har du ikke reklamert. Har du derimot fått en melding fra NetOnNet at de har mottatt beskjeden din så har du reklamert. 

 

2: Generelt om reklamasjonsfrister

 

Jeg forutsetter i dette eksempelet at det ikke er gitt en garanti.

 

Man kan reklamere på et produkt innen 5 år hvis produktet/komponenten det klages over er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. 

Selger plikter kun å utbedre en mangel hvis det er reklamert innenfor produktets forventede levetid.

 

Eksempel: Datamaskinen har en forventet levetid på 4 år. Den absolutte reklamasjonsfristen er 5 år. 

Reklamerer du innen 4 år kan du gjøre en mangel gjeldende ovenfor selger. 

Reklamerer du innen 4 år og 2mnd er du innenfor den absolutte reklamasjonsfristen, men du kan ikke gjøre en mangel gjeldende. Grunnen til dette er at datamaskinen kun er ment å vare i 4 år. At den blir ødelagt etter dette tidspunktet er derfor ikke en mangel.

Endret av heheszki
Lenke til kommentar

Såpass.

 

Nei det er en DS2415+, nokså dyr. Derfor jeg tenker de "vil" gå over garanti tiden.

 

Har ikke fått svar på mailen som jeg sendte i går. Så jeg ringer de I morgen for å være på sikre siden

 

Det er ikke VELDIG lett og dokumentere en telefonsamtale.. Mail derimot klarer de NEPPE å snike seg unna. Skaff til veie mailadresser hos de og send kopi til så mange du mener er nødvendig for å få svar.

Lykke til, dette bør gå bra!

Lenke til kommentar

Har sendt mail og fått svar:

[NetOnNet] Mottatt saksnummer xxxxxx: "Kontakt: Øvrig"

 

Hei Raymond, takk for at du kontakter oss!

Våre telefonlinjer er for øyeblikket stengt. Det vil fortsatt bli besvart mail fra 09-17, mandag til fredag. Takk for forståelsen.

Vi har for øyeblikket stor pågang, og vi vil beklage på forhånd at svartiden er lengre enn normalt.

Beregnet svartid nå er 4 virkedager.

 

Ditt saksnummer er xxxxxx. Hvis du vil legge til noe i saken kan du bare svare på denne e-posten.

 

For oss i NetOnNet er det viktig at du og personopplysningene dine behandles ansvarlig med hensyn til personvern, og at du får vite hvilken informasjon vi samler inn om deg, hvordan vi bruker den, og hvordan vi gjør det. Disse personvernreglene beskriver også dine rettigheter og hvordan du utøver dem. Les mer her.

Endret av ray001
Lenke til kommentar

Fikk svar ifra netonnet.no

 

Trodde det var 3 år jeg, og da hadde jeg et par dager til gode før innlevering av mail med klage.

Jeg spmvarte med når gikk garanti tiden ut? Om. Det er 2 år er det en ting, men er det 3år så skal ALT være innenfor tiden...

 

Hei Ray

 

Produktet ditt er utenfor garantitiden.

Du kan fortsatt sende inn produktet på reklamasjon, men dekker selv frakten inntil verkstedet kan bekrefte feilen.

Ta da vare på alle kvitteringen angående frakten slik at vi kan tilbakebetale deg hvis reklamasjonen går gjennom.

Legger ved reklamasjonsblanketten.

 

Returadressen står på skjemaet, men anbefaler dere å bestille returetikket fra PostNord her:

Lenke til kommentar

På NetonNet sine sider står det: 

 

"4.1 Garantiens lengde

Vi gir deg 2 års garanti på de fleste produktene i vårt sortiment. For dataprodukt, telefoni, spillkonsoller og bærbar lyd gjelder 1 års garanti. I de tilfellene der leverandøren gir en bedre garanti, får du selvfølgelig den utvidete garantitiden."

 

Med mindre du har fått spesifisert en annen garanti så garanterer de kun for 2 år.  (Du skal ha fått en garantiseddel i eposten din)

Deres "garanti" er egentlig ikke noe annet enn den alminnelige reklamasjonsfristen. At de kaller det garanti er egentlig bare et markedsføringstriks for å gi inntrykk av at de gir kunden noe mer enn ellers.

 

Hvis garantiseddelen din sier 2 år, så har du reklamert for sent. 

 

Jeg vet ikke hvor lang tid hovedkort/cpu er ment å vare, dette er et faglig vurderingsspørsmål. Er den ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, gjelder 5 års reklamasjonsfrist, se ovenfor. Er den feks ment å vare i 3 år kan du reklamere selv om det ikke eksisterer noen garanti fra butikken.

Endret av heheszki
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Punkt 4.1 som heheszki refererte til:
 

4.1 Garantiens lengde

Vi gir deg 2 års garanti på de fleste produktene i vårt sortiment. For dataprodukt, telefoni, spillkonsoller og bærbar lyd gjelder 1 års garanti. I de tilfellene der leverandøren gir en bedre garanti, får du selvfølgelig den utvidete garantitiden."

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...