Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Innebygget stekeovn slår ut sikring på varmluft

Anbefalte innlegg

Har en innebygget stekeovn som slår ut sikringen på varmluft. Nylig kjøpt leiligheten og ingenting er merket på sikringsskapet, men er enten hovedsikringen eller jordfeilbryteren. Over og undervarme fungerer slik det skal. Har ikke testet grillfunksjonen, men antar at også denne fungerer slik den skal. Varmluftsvifta snurrer og  går, så har kommet frem til at det må være varmeelementet. Tar omkring 30 sekunder fra jeg slår på varmlufta til sikringen går, dette selv om temperaturhjulet står på 0. 

Har egentlig bare lyst å få bekreftet at dette høres ut som varmeelementet som er gåent fra noen mer kyndige enn meg. Har funnet reserveelement på nettet til under tusenlappen, men har lite lyst å kjøpe med mindre jeg er helt sikker på at det faktisk er varmelementet som er problemet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke vet om det er jordfeil eller overstrøm sikringen løser ut på, så foreslår jeg at du kontakter elektriker. Høres jo veldig rart ut at ingenting er merket i sikringskapet - kan det være utført av ufaglærte? Dette bør du ta opp med forrige eier. Kan jo óg hende at forrige eier har fått skifta ovnen nylig og at det ikke var et problem med den gamle - men det blir jo bare spekulasjoner fra andre siden av tastaturet...

generelt mas - regner med du vet dette og at det er så åpenbart at det skulle være unødvendig å nevne, men tar det nå med likevel: om du selv har kommet frem til at det er overveiende sansynlig for at det er en feil med selve ovnen, bør du generelt unngå bruk av denne frem til problemet er utbedret, eller det kan fastslås (av fagfolk) at ovnen er i feilfri stand.

Når det er sagt, så høres dette ut som en liten tvist mellom deg og forrige eier. Det er iallefall en mangel, med mindre du ble gjort oppmerksom på problemet av forrige eier.

Nå er ikke jeg selv elektriker av yrke - men manglende merking i sikringskapet burde få en varsellampe til å blinke før kjøp av bolig/leilighet.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Ja, kan godt si at mye rart er blitt gjort her av forrige eier som ikke er utført av fagkompetente. Dessverre bor ikke forrige eier i Norge, så lite å gjøre der. Dog mener jeg at det ble satt inn én automatsikring når komfyren ble installert, og det var visstnok gjort av elektriker. Nå har jeg forsåvidt feilsøkt litt mer, dro frem komfyren og koblet ut varmelementet. Da greide den seg fint på varmluft. Så da regner jeg med alt er ordnet. Bestilt nytt element og regner med å ha fungerende komfyr innen helga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...