hs1648 Skrevet 15. oktober 2018 Del Skrevet 15. oktober 2018 Hei! Saken er den at jeg har en eldre, svart skinnsofa som sårt trenger litt pleie. Jeg er ikke sikker på hvor gammel den er eller hva slags vedlikehold den har fått tidligere. Har nå hatt sofaen en 4 års tid. De siste månedene har jeg hatt en par ulltepper liggene i sofaen. Jeg har også sittet på teppene over lengere tid. Når jeg fjernet teppene her forleden satt de på en måte fast i sofaen. Jeg har ikke sølt eller noe i den, kun sittet å lest eller knottet på PC'en. Et par av sofaputene er nå fulle av ørsmå hår fra disse ullteppene, og de sitter skikkelig godt fast! Går ikke av med klesrulle eller støvsuger. Prøvde også å fjerne hårene med hjelp av vann. Jeg fuktet hendene (og sofaputa) og prøvde å børste/rulle bort hårene på den måten, med begrenset suksess. Er det noen som har vært borti noe liknende? Noen gode tips? Tenkte også at å sende putene til et renseri kan være et alternativ. Vil gjerne få fikset dette, da sofaen er veldig komfortabel og det ville vært synd å måtte kaste den. På forhånd takk! Lenke til kommentar
ikek Skrevet 15. oktober 2018 Del Skrevet 15. oktober 2018 Kanskje kroppsvarme har varmet opp det sofaen er satt inn med og dette har festet seg med ullfiberne. Har du prøvd å se om ordinær bruk av sofaen (uten tepper) over noe tid fjerner en del av disse fibrene? Med andre ord ren mekanisk slitasje. Et annet steg, skulle det vise seg å være impregnerign/fett o.l. så kan det tenkes at en runde med skinnrens kan gjøre jobben. Det er heller ikke utenkelig at en påfølgende runde med fett/olje produkt kan løse opp mer. Vask og mekanisk vask med f.eks skånsom håndsåpe ville jeg være forsiktig med og ikke minst sjekket på et område som ikke synes til vanlig om det vasker ut fargen ta skinnet. Hvis det ikke gjør dette kan det være en mulig løsning. Sett inn med fett etterpå. Kanskje noe varmere vann , kroppstemperert, kan være mer effektivt enn lunket. lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå