Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blodgiver og Hasj, hjelp?

CamillaLm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har giftstoffer i blodet som ikke skal overføres til pasienter med blodmangel. Det er en grunn til at blodbanken har grenser.

Tja. De burde vel strengt tatt gitt det blodet til smertepasienter, kreftpasienter da. Når de har en gylden mulighet til å omgå loven for å nyte godt av denne nyttige medisinske planten :wee:;):p

Lenke til kommentar

Det er like absurd som å bli tatt for fyllekjøring fordi du fikk blod fra en blodgiver som drakk appelsinjuice til frokost.

Og hvor sannsynlig er det at noen er friske nok til å kjøre bil etter å ha mottatt blod? Hvilke pasientunntak finnes det som mottar blod som om det var "vitamininnsprøytning"? Jeg tipper at brorparten av blodmottakerne er innlagt til observasjon eller behandling på sykehus.

Lenke til kommentar

Og hvor sannsynlig er det at noen er friske nok til å kjøre bil etter å ha mottatt blod? Hvilke pasientunntak finnes det som mottar blod som om det var "vitamininnsprøytning"? Jeg tipper at brorparten av blodmottakerne er innlagt til observasjon eller behandling på sykehus.

Ingen har nevnt å kjøre bil etter å ha mottatt blod.

I trafikkulykker er det helt normalt at det tas blodprøve på sykehuset. Hvis vedkommende var kritisk skadet, og umiddelbart fikk tilført blod i ambulansen, så er det teoretisk mulig at dette vil slå ut på en blodprøve som tas senere. Mulig ja, men neppe sannsynlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen har nevnt å kjøre bil etter å ha mottatt blod.

I trafikkulykker er det helt normalt at det tas blodprøve på sykehuset. Hvis vedkommende var kritisk skadet, og umiddelbart fikk tilført blod i ambulansen, så er det teoretisk mulig at dette vil slå ut på en blodprøve som tas senere. Mulig ja, men neppe sannsynlig.

Vennligst les hele tråden før du kommer med slike påstander. Jo det er blitt nevnt å kjøre bil etter å ha mottatt blod i denne diskusjonstråden ;)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1827468&page=1&do=findComment&comment=24637577

Blir påkjørt i bilulykke der andre dør -> får blod med THC -> tar blodprøve -> dømt for kjøring i rus med døden til følge for andre. Bra jobba, TS.

Sannheten varer lengst.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vennligst les hele tråden før du kommer med slike påstander. Jo det er blitt nevnt å kjøre bil etter å ha mottatt blod i denne diskusjonstråden ;)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1827468&page=1&do=findComment&comment=24637577

Mye surr om en svært usannsynlig situasjon, men mancipate sa da ikke noe om å kjøre bil etter å ha mottatt blod. Slik jeg forsto det så mener hen at man kan bli feilaktig dømt for kjøring i ruspåvirket tilstand i alvorlige bilulykker dersom man får blodoverføring med THC i før man bli testet for rusmiddler. 

Lenke til kommentar

Ok så det var ment at politi var så dumme å ikke få tatt blodprøve før blodoverføring. Må da vel være enkelt å kunne skylde på blodoverføringen da vel, gitt at blodposen er helt tom for bevis (les: destruert).

Jeg så ikke den der muligheten når jeg leste setningen, og derfor ble det tolket som ut av sykehus (stoppet i promillekontroll etterpå). Men, når jeg får tenkt meg om så blir man vel sengeliggende nokså lenge etter siste blodoverføring, eller (så lite sannsynlig at scenario jeg tegnet fra setningen skal skje)?

Endret av G
Lenke til kommentar

Ok så det var ment at politi var så dumme å ikke få tatt blodprøve før blodoverføring. Må da vel være enkelt å kunne skylde på blodoverføringen da vel, gitt at blodposen er helt tom for bevis (les: destruert).

Jeg så ikke den der muligheten når jeg leste setningen, og derfor ble det tolket som ut av sykehus (stoppet i promillekontroll etterpå). Men, når jeg får tenkt meg om så blir man vel sengeliggende nokså lenge etter siste blodoverføring, eller (så lite sannsynlig at scenario jeg tegnet fra setningen skal skje)?

Hvis vedskommende er kristisk skadet og mangler blod, er ikke det første man gjør å fjerne ytterligere mer blod til en blodprøve. Blodtilførsel kan gjerne gis umiddelbart i ambulansen rett etter ulykken. Blodprøve til politi vil mest sannsynlig bli tatt på sykehuset, etter at pasienten er stabil.

Lenke til kommentar

Mulig at jeg tar feil, men for å overføre blod med THC-innhold så må man være ruset idét man donerer blod. Rusen avtar etter 2-6 timer, og det eneste man kan påvise etter dette er sporstoffer/metabolitter som kalles carboxy-THC, et reststoff etter "forbrenningen" av THC er fullført. Disse metabolittene lagres i fettvev og skilles ut i urin. De brytes sakte ned og derfor kan bruk av cannabis påvises gjennom urinprøve i lang tid etter bruk. En blodprøve vil ikke gi utslag. Jeg er usikker på om carboxy-THC i det hele tatt kan påvises i blod.

Anonymous poster hash: a411c...43a

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flytt til Canada. Der blir det nå helt lovlig å ha fire planter cannabis tror jeg det er snakk om til eget bruk. Man kan vel dessuten søke om å få starte storproduksjon på kommersiell basis (hvem som helst også?).. Blir lovlig en gang i oktober 2018 ;)

Politiet der har fått grundig opplæring og utstyr til å teste cannabis rusede sjåfører (påvirket bilførsel som jo fortsatt vil forbli helt forbudt). Det kan bli litt forskjellige tilnærminger i forskjellige provinser da, siden provinsene har en viss form for lokalt selvstyre. Men ingen provinser kan gjøre det ulovlig da det skjer lovendring på nasjonalt plan som statsminister Trudeau står bak.

Nok en nasjon som har forstått at staten ikke har noe særlig med hva folk ønsker å gjøre med kroppene sine. Her har cannabis da potensiellt positive egenskaper på kroppen, samtidig som cannabis kan være skadelig. Det blir virkelig en informasjonsnøtt for kanadiske myndigheter dette her, å skulle belære folk i hvordan bruke cannabis fornuftig.

Hvis vedskommende er kristisk skadet og mangler blod, er ikke det første man gjør å fjerne ytterligere mer blod til en blodprøve. Blodtilførsel kan gjerne gis umiddelbart i ambulansen rett etter ulykken. Blodprøve til politi vil mest sannsynlig bli tatt på sykehuset, etter at pasienten er stabil.

Ja woll. Diskusjonen lever fortsatt :love:

Jeg ser logikken i forklaringen din der.

Mulig at jeg tar feil, men for å overføre blod med THC-innhold så må man være ruset idét man donerer blod. Rusen avtar etter 2-6 timer, og det eneste man kan påvise etter dette er sporstoffer/metabolitter som kalles carboxy-THC, et reststoff etter "forbrenningen" av THC er fullført. Disse metabolittene lagres i fettvev og skilles ut i urin. De brytes sakte ned og derfor kan bruk av cannabis påvises gjennom urinprøve i lang tid etter bruk. En blodprøve vil ikke gi utslag. Jeg er usikker på om carboxy-THC i det hele tatt kan påvises i blod.

Anonymous poster hash: a411c...43a

Nå er jeg laaangt i fra noen cannabis-ekspert. Men, jeg mener å hørt noe liknende at cannabis forblir i kroppen i månedsvis etterpå.

Endret av G
Lenke til kommentar

Flytt til Canada. Der blir det nå helt lovlig å ha fire planter cannabis tror jeg det er snakk om til eget bruk. Man kan vel dessuten søke om å få starte storproduksjon på kommersiell basis (hvem som helst også?).. Blir lovlig en gang i oktober 2018 ;)

Sikkert et kjempegodt råd til trådstarter. Flytte til Canada for å donere blod!

Lenke til kommentar

Vet ikke jeg. Men trådstarter ser ut å potensiellt kunne være en cannabis-nyter. Og siden jeg ikke gadd å ofre cannabis-nyhetene om Canada særlig mer "spalteplass" i en mer fornuftig diskusjonstråd, så valgte jeg å dumpe informasjonen i en såvidt relatert diskusjonstråd.

Man må gjerne få donere blod i Canada om man har lyst. Så får det være opptil helsevesenet der å vurdere å kaste blodet eller bruke det. Men, det var neppe bloddonasjon jeg siktet til altså (da er jeg Gro Harlem klinkende klar i talen) :wee:

https://www.theguardian.com/world/2018/oct/17/cannabis-becomes-legal-in-canada-marijuana

fotnote:

Jeg skillet for ordens skyld ut et av de interessante juss-spørsmål om dette, her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1828120

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...