Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blodgiver og Hasj, hjelp?

CamillaLm

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er nettopp blitt blodgiver, og røyka for ca 5 uker siden en god del på en lørdag. Røyka også sist helg, og skal til blodbanken å sjekke blodet mitt den 7 november. Kan di se at jeg har THC i blodet mitt enda? Vil ikke svare JA på om jeg har røyka de siste 12 månedene om de ikke kan finne THC i blodet mitt engang :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde ikkje være ein overraskelse at når blodbanken spør spesifikt om du har:
I løpet av dei siste 12 månedane "brukt narkotika en eller flere ganger? (røyking, sniffing, tabletter, væsker e.l.)"

så er det ein grunn til at dei spør.

Det er ingen grunn til å skulle spekulere i å lure systemet, det einaste du oppnår er at du sett andre personar i fare.

Det mest fornuftige er at du berre ikkje møter opp i blodbanken fram til du med rein samvittigheit kan krysse nei i alle felt.

Alternativt så krysser du ja på spørsmålet om bruk av narkotika, det som då skjer er at det blir gjort ei konkret vurdering på om du kan gi blod. Dersom blodbanken har nok blod av din blodtype så kan du bli avvist direkte, men vanligast er det at du får oppfølgingsspørsmål der du då kan beskrive omfanget.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kan di se at jeg har THC i blodet mitt enda? Vil ikke svare JA på om jeg har røyka de siste 12 månedene om de ikke kan finne THC i blodet mitt engang :/

At du i det hele tatt vurderer å lyve om noe sånt er helt utrolig. Skjerp deg kraftig!

Jeg kan ikke si at jeg har så mye i mot om noen har røyket hasj eller ikke, men at du tenker på å lyve på skjemaet når du skal gi blod er så ekstremt at jeg får ikke sagt det nok.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemet her? Hver gang du gir blod får du en del kontrollspørsmål, blant annet om du har brukt narkotika. Du blir ikke arrestert om du svarer ja på det, du får bare karantene. Eventuelt kan du spare tid og bare ringe dem og si du ikke kan komme på en stund likevel. Blodgiving er helt frivillig, også etter at du har meldt deg.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trodde bare ikke hasj hadde no skade om det ikke er i blodet mitt lenger etter så lang tid.. men om det er så farlig som dere sier, kommer jeg selvfølgelig ikke til å gjøre det! men om jeg da svarer ja, kan jeg vel ikke bli anmeldt eller noe? De har vel taushetsplikt?

Lenke til kommentar

Trodde bare ikke hasj hadde no skade om det ikke er i blodet mitt lenger etter så lang tid.. men om det er så farlig som dere sier, kommer jeg selvfølgelig ikke til å gjøre det! men om jeg da svarer ja, kan jeg vel ikke bli anmeldt eller noe? De har vel taushetsplikt?

Ja dei har tausheitsplikt (det finnes unntak men ingen av dei er aktuelle her).

Så om du krysser av for bruk av narkotika, har solgt sex eller har vært i Afrika i løpet av dei siste tre åra, så skjer det ikkje meir enn at din smitterisiko blir vurdert.

Du får slike spørsmål utelukkande av hensyn til folkehelsa og tryggheita til mottakaren av blodet du donerer, og ikkje fordi blodbanken skal dømme deg på om du har hatt sex med ein homofil mann eller har god tannhygiene og derfor har vært hos tannlegen i det siste.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Til nå er det ingen andre logiske forklaringer på hvorfor det er ett års karantene for de som har brukt cannabis annet enn at det faktumet at det er et illegalt rusmiddel. Bruker du stoffet i ny og ne er du ikke egnet som blodgiver i Norge, sånn er reglene, om jeg var deg ville jeg forholdt meg til dem. 

Må si noen av disse kommentarene er svært stigmatiserende, giftstoffer og avfallsstoffer i blodet?  :blink:  

https://normalnorge.no/blogg/2018/03/08/norge-trenger-flere-blodgivere-men-likevel-ekskluderes-cannabisbrukere-i-ett-ar-tilsynelatende-uten-en-medisinsk-arsak/

https://www.leafly.com/news/health/can-cannabis-users-donate-blood 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ganske tåpelig spørsmål.

Hvis du jevnlig bruker rusmidler som avgir avfallsstoffer i blodet ditt, bør du umiddelbart slutte som blodgiver!

Ingen ønsker å motta blod fra en narkoman. At du i det hele tatt vurderer å bli blodgiver med slike vaner er ganske utrolig...

Ærlig talt, snakk om å lage storm i et vannglass. Det finnes mange land med samme medisinske standard som Norge som ikke har noen restriksjoner på cannabisrøyking. Når man spør om en blodgiver har brukt rusmidler så er man opptatt av helt andre ting (Hepatitt, HIV, osv.) enn spormengder av THC.

Jeg vil spekulere på at Cannabis er inkludert på grunn av at de ikke gidder å lage 10 ark med unntak på spørreskjema, og at det er bedre å bare si "narkotika" og bli ferdig med det.

TS: Du har ingen grunn til å føle skam for at du kommer frem med dette problemet. Vær ærlig på spørreskjema, uansett hva som er riktig eller galt.

Endret av Gavekort
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ærlig talt, snakk om å lage storm i et vannglass. Det finnes mange land med samme medisinske standard som Norge som ikke har noen restriksjoner på cannabisrøyking. Når man spør om en blodgiver har brukt rusmidler så er man opptatt av helt andre ting (Hepatitt, HIV, osv.) enn spormengder av THC.

Jeg vil spekulere på at Cannabis er inkludert på grunn av at de ikke gidder å lage 10 ark med unntak på spørreskjema, og at det er bedre å bare si "narkotika" og bli ferdig med det.

Dette er unødvendig å diskuterene farene med cannabis i denne tråden. Du vil sikkert få 100 svar som sier at det er ufarlig og ikke påvirker blodet. Men dette bør være opp til legen eller sykepleieren å vurdere faremomentene.

Problemstillingen er dog at TS har brukt stoffet, men skriver i førstepost at h*n ikke vil svare JA på spørreskjemaet om bruk av narkotika siste 12 måneder. Å donere er frivillig, men å lyve på et spørreskjema er IKKE greit, uansett hvor "ufarlig" THC i blodet er. Det er tross alt mennesker i nød som skal motta blodet, og profesjonelt helsepersonell har satt disse karantene av en grunn.

Ingenting å diskutere. Hold deg på matta i 12 måneder, og prøv igjen senere!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Blir påkjørt i bilulykke der andre dør -> får blod med THC -> tar blodprøve -> dømt for kjøring i rus med døden til følge for andre. Bra jobba, TS.

Sannheten varer lengst.

Det er like absurd som å bli tatt for fyllekjøring fordi du fikk blod fra en blodgiver som drakk appelsinjuice til frokost.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...