Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilken komfyr til stor gryte

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg undersøker alternativer til en komfyr vi skal kjøpe inn i barnehagen jeg har barn i. De har klaget over sen oppkoking når de lager supper og l. til barna, mye på grunn av at de bruker store gryter.

Har dere forslag til komfyrer med induksjon som kan ta gryter med 35cm diameter? Det beste hadde vært om det var plass til to stykker. Jeg tenkte først på sonefrie komfyrer, men de så heller dyre ut. 

Kanskje komfyrer med brofunksjon?

Komfyren som skal erstattes er en vanlig en på 60cm, så det er greit at den nye passer inn der.

Endret av unik42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Suppegryter 35 cm med tilsvarende høyde og fylling (i praksis rundt 30 liter om den er 60 % full)  skal ikke brukes på en vanlig induksjonskomyr, fordi disse også har en maks godkjent vekt på grytene - og brister en induskjonsplate i arbeid tar det ikke mange millisekundene å grillsteke ledninger og kanskje deler av sikringsskap i barnehagen eller få behov for brannvesenet på besøk på den mindre koselige måten...) . Vektgrensen ligger typisk på 12-15 kg for en kokeplate på en valig husholdningskomyr 60 cm. Skal man ha noe mer må man ha en tur til en spesialbutikk for hotell, restaurant etc, hvor det minste som duger til slikt er https://www.caso-shop.com/items/doku.php?mod=Pro+3500+induction+cooker&id=2365+-+PRO3500 eller tilsvarende (pris ca 2500 kr + MVA). Denne modellen klarer inntil 25-30 kg gryte + innhold og den krever gryte/kjele med ordenlig (4-5 mm tykk) bunn for å fungere OK i praksis. 

Uten induksjonsplate trenger man enten en gammeldags støpejernskokeplate + tilstrekkelig støtte til at den ikke knekker (noe som dog ikke har andre konsekvenser enn en ødelagt plate og en blåst sikring) eller en dyppvarmer XL. Begge deler i dag i praksis noe man må til spesialbutikk for kjøkkenustyr til hotell, restaurant etc for å få tak i . 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...