Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvordan organisere digitaliseringen i forvaltningen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsagt handler det om styring og måling. Det handler nesten bare om det; det handler også om penger, som er en del av styring. Så alt pratet om digitalisering skygger for den virkelige diskusjonen. Om styring. Og penger.

PS1:

Mht fintech som "har åpnet sine nettverk". velvel. De åpner ikke mer enn de blir tvunget til, og nå kommer et EU direktiv (Google and insert here) som gjør akkurat det. Ellers er bankene håpløst gammeldagse, tross all hype om det motsatte: "detaljer om transaksjonen vil bli tilgjengelige innen to arbeidsdager" heter det i min kontoutskrift.

PS2: Pasienten er ikke i fokus i det som gjøres av opprustning i helse-IT. Helsearbeideren som tjenesteprodusent er "i fokus". Borgeren/pasienten får i høyden lov til å observere,

Lenke til kommentar

Jeg opplever at det er i ferd med å danne seg et klasseskille innen offentlig forvaltning. Det er de som velger å bygge plattformer på den ene siden, og så har du de som velger å anskaffe systemer, gjerne gjennom et prosjekt på den andre. Sistnevnte metode var fullt mulig, og ofte å foretrekke, den gang da IT systemer var relativt enkle og selvstendige uten særlig interaksjon med andre systemer, og typisk var begrenset til å løse veldig vanlige oppgaver med høy grad av standardisering. Nå har vi en annen hverdag hvor systemene gjerne også skal håndtere virksomhetsspesifikke oppgaver. Oppgaver som endrer seg fra år til år ettersom omverdenen, organisasjonen og regelverk endrer seg. Dette er levende systemer som raskt blir like komplekse som organisasjonen de tjener. Her feiler anskaffelsesmetoden å håndtere initiell kompleksitet så vel som den kontinuerlige endringstakten. Så min opplevelse er at problemet først og fremst er et leveranse-kapasitet problem, ikke en mangel på strategi for samhandling på tvers. Kan hende det mangler noe der også, men en må nesten krype før en kan gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...