Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Høyt blodtrykk og stress?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Veldig vagt å spørre om, men hvor lang tid tar det før stress blir såkalt kronisk stress? Er det noe man evt kan sykemeldes for? Går allerede 50% sykemeldt for hyppige migreneanfall, det jeg midlertidig mistet synet delvis eller helt. (skjedde stortsett hver dag, noen få ganger annen hver dag). Bedre nå når jeg har jobbet 50%.

Jeg hadde hjernerystelse i juni og har hanglet i hele sommer med kvalme og synstap noen ganger i tillegg til lungebetenne. Når jeg begynte igjen på jobb etter ferien kom disse hyppige migreneanfallene (omtrent hver dag på jobb og noen ganger hjemme). Jeg har trodd at det var langvarig hjernerystelse siden mange av symptomene passer inn der. Kiropraktor og øyelege mente også at det mest sannsynlig hadde sammenheng med hjernerystelsen. Men, så er det en del til her som begynte for et og et halvt år siden.

For et og et halvt år siden måtte jeg avlive hunden min da han ble akutt syk. Dagen før, fortalte samboeren min at han hadde vært utro på en jobbtur et halvt år tidligere. Han hadde vært hos legen og fått påvist klamydia og da måtte jeg også på kur. Han visste at jeg ønsket meg et barn til, og jeg kunne ikke hjelpe for å tenke at han hadde ikke hadde sagt noe før med tanke på at om man ventet lenge nok så kunne man bli steril. (han har avkreftet dette). Jeg følte en bunnløs sorg for å miste min beste venn og i tillegg at samboeren min gjennom mange år kunne gjøre dette mot meg (vi har også felles barn). Sommeren gikk og forholdet hanglet,men vi prøvde å leve så normalt som mulig på grunn av ungene. I oktober trodde jeg at jeg var stresset og at det var derfor jeg følte meg syk, men det viste seg at jeg var gravid. Slik familiesituasjonen vår var klarte ikke jeg belastningen å gå gjennom et svangerskap. Har to hg-svangerskap bak meg og dette begynte ekstra ille. Jeg drømte om å måter å dø på så jeg slapp å være kontant dårlig.. Det endte med abort. Sorgen etter å uke klare å bære frem et barn jeg egentlig sårt ønsket meg gjorde at jeg fortrengte alle følelser. Det ble for mye å takle. Jeg føler ikke at arbeidsplassen min har tilrettelagt godt nok i perioden etterpå da jeg ble presset tilbake på jobb for kort tid etter da de ikke hadde vikar å sette inn for meg. Abort, torsdag og jobb mandag. Jeg gren meg gjennom ukene som fulgte når ingen så.. Prøvde å begrave følelsene mine i arbeid.

Jeg var flere ganger i samtale med fastlegen min om dette og sa jeg trengte noen å snakke med, da jeg ikke lenger følte noe glede ved å leve. Følte ikke noe glede av å være med ungene mine som jeg egentlig visste at jeg elsket over alt på jord. Legen min svarte meg bare at jeg trengte ikke det, for jeg hadde ikke noe psykiske problemer.

Nå når jeg var hos legen i gjen etter sommeren og hun ikke ville verken utrede denne hyppige migrenen jeg har fått eller det at jeg mister synet (ja migrene med aura) gjorde at jeg gikk til en annen lege i en annen kommune. Var også hos en annen lege i hjemkommunen min som målte blodtrykket mitt til 148/90 og sa at det er var helt fint.

De "nye" legen målte også blodtrykket mitt og synes ikke det var fint. Ble sendt hjem med 24timers-måler. Dette viste mye høyere enn jeg hadde sett for meg. Gjennomsnitt på natt var 175/99, på dag 192/120 og gjennomsnitt hele døgnet 189/117. Blodsukker og kolesterol er helt fint.

Leste om høyt blodtrykk tidligere og da kom stress opp. Så at jeg oppfylte alle symptomene for stress..

Kan dette være stressrelatert?

Kan man bli sykemeldt når man prøver ut blodtrykkssenkende medisiner?

Beklager rotete og langt innlegg. Takk for at du har tatt deg tid til å lese hele.

Anonymous poster hash: 55154...a4b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må komme deg til en psykolog og få utredet alt det her. Har du sosial støtte eller jobber du? Er økonomi et problem?

Du har skrevet hendelsesforløp veldig bra i detalj her. Skriv det gjerne punktvis med datomerking. Ta med denne historien til psykolog, og få det avklart.

Du har jo vært igjennom en god del. Hva føler du mangler i livet? 5, 10 og 20 år frem i livet? Hvis du kunne få hva enn du ville i verden, hva ville det vært? Jeg forstår så klart at migrenen er noe du ønsker var kurert. Men hva om du fikk støtten du trengte til å fjerne stress i livet ditt og du ble frisk om noen år? Hva ville du gjort med forholdet? Er det noe du tror kan reddes, eller føler du at du egentlig skulle ønske du hadde styrke til å bryte ut av det? Du skriver du holder ut på grunn av barna. Jeg skal ikke fortelle andre hvordan de skal legge opp livsstrategien deres. Og dette er vanskelig å skrive. Men å være et godt forbilde for barna føler jeg er bedre enn å leve med fundamentale uenigheter som partnere. Men likevel, klarer dere å opprettholde en stabil familiesituasjon, så kan det jo være en god strategi inntil videre. Det finnes jo forhold som overlever utroskap. Dette er kanskje også noe som burde tas opp med parterapeut og/eller psykolog. Du skal bare aldri glemme din egenverd!

Ja, og som jeg skriver til alle andre: Å bli sin egen psykolog og refleksjonspartner kan være et godt råd. Skriv alt ned strukturert og datert, reflektér over det, og finn de beste løsningene for deg selv. Det er klart det kan være vanskelig når man har mye i livet, og med hendelser du beskriver, som hjernerystelse og migrene, så bør det være en prioritet å snakke med profesjonell psykolog.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fast jobb, og har alltid jobbet 100% og trives egentlig veldig godt på jobb.

Jeg har tilgitt og gjennom sommeren i år kommet frem til at vi fremdeles er sammen fordi jeg faktisk er veldig glad i ham. Men veien har vært lang og kronglete..

Jeg var i god tro om at dette året skulle bli t bedre og friskere år. Noe det altså ikke er blitt.

Jeg føler jeg henger etter med det meste på jobb og at det er mer stress enn "kos". (Jeg er en som alltid har gledet meg til å gå på jobb)

Økonomien er det heller ikke noe å utsette på.

Men kan det være stress gjennom denne tiden som ikke har blitt synlig før nå?

Har fått blodtrykkssenkende medisiner som jeg fikk skikkelig bivirkninger av og om jeg skal fortsette å prøve evt andre typer vet jeg ikke om jeg "tør" å gå i jobb. Da jeg ble sengeliggende ved utprøving av de jeg nå har. Skal kontakte lege i dag for å få noen andre..

Anonymous poster hash: 55154...a4b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...