Gå til innhold

Reisebrev fra Chiang Mai i Thailand

Anbefalte innlegg

Hei. Kona og jeg har vært i Thailand et par ganger før men det har alltid vært til strendene i sør. Tidligere i år besøkte vi Chiang Mai som ligger nord i Thailand for første gang. Her er et reisebrev med bilder og lenker: http://gardkarlsen.com/Chiang_Mai_Thailand_trip_report.htm . Høydepunktet for min del var å besøke et elephant sanctuary der vi fikk være med å mate og bade med elefanter. Det var også kult å smake lokale spesialiteter og vi var også på en street food tour og fikk smake på en del god mat. Håper at dette kan være til hjelp for andre dersom noen av dere skal besøke Chiang Mai.

Endret av gardkarlsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så et sånn kokkeprogram på Netflix hvor det var et ektepar (thaidame + brite tror jeg) som drev restaurant med autentiske thairetter som man ikke så lett får servert lengre.

I programmet så ble det nevnt at thaimat er forventet å holde seg så billig, at de som selger thai-gatemat blir tvungne til å bruke "shoddy ingredients" for å få økonomien til å gå rundt.

Ordforklaring: https://duckduckgo.com/?q=shoddy+ingredients&ia=web

Hva tenker du, er man helt uvitende om bruk av dårlige ingredienser som drukner i smak av krydder og sauser, eller merket dere noe av slikt i f.eks. Bangkok?

Lenke til kommentar

Det finnes mat til mange prisnivåer i Thailand. Dyrere betyr ikke automatisk bedre, men å være for knipen kan straffe seg. Ønsket om å spare 10 kroner på å ta en varmrett et billigere sted kan ødelegge en ferietur til mange tusen kroner.

Ellers er det jo kjent over hele verden at den som ber om mest krydder får det dårligste kjøttet.

Lenke til kommentar

Hvis du har mat med krydder og sauser som drukner smaken av ingredienser så er maten laget dårlig. Da blir det som robertaas sier om at de bare har brukt masse sterkt for å skjule at ingrediensene er dårlige. Om du har skikkelige ingredienser vil du jo ikke drukne dem i krydder.

Lenke til kommentar

Jeg har spist en del gatemat i Thailand og har aldri blitt syk av det - jeg ble derimot syk av en cappuccino på et fint hotell i Bangkok ;-) Det virker ut som Thai'er er veldig glad i mat og jeg tror at dersom en street food vendor bruker dårlige produkter i maten så vil kunder forsvinne. Mye av Thai maten er enkel - i den forstand at den blir klargjort mens man står og ser på at de lager maten så det skal litt til for å jukse. Og i Chiang Mai så det ut som både restauranter og street food vendors var på markedet om morgene for å kjøpe inn det de trengte til dagens kokkeliering. Men min tips vil nok være: gå til et sted der det er mange lokale som spiser og der det er stor omsetning på maten :-)

Lenke til kommentar

Jeg har spist en del gatemat i Thailand og har aldri blitt syk av det - jeg ble derimot syk av en cappuccino på et fint hotell i Bangkok ;-) Det virker ut som Thai'er er veldig glad i mat og jeg tror at dersom en street food vendor bruker dårlige produkter i maten så vil kunder forsvinne.

Har man et strategisk plassert spisested men stort gjennomtrekk av backpackere og bildemenyer som er rettet mot utlendinger så er det antagelig ikke byens beste mat som serveres der.

Lenke til kommentar

Jeg har spist gatemat fra skitne boder bokstavelig talt tusenvis av ganger. Aldri noensinne blitt dårlig.

Enten er mitt immunforsvar veldig godt, eller så er trusselen sterkt overdrevet.

Det er muligens tryggere å ha en tilpasset mage enn å gjøre det altfor sjeldent og la magen få sjokk.

Lenke til kommentar

Jeg har spist gatemat fra skitne boder bokstavelig talt tusenvis av ganger. Aldri noensinne blitt dårlig.

Enten er mitt immunforsvar veldig godt, eller så er trusselen sterkt overdrevet.

Det er folk i Norge som er utrolig forsikte med hva de spiser. Kun spiser det som er 110% trygt. Om det er noen anelse av tvil om det kanskje ikke er 100% bakteriefritt så spiser de ikke. Dette er noe som er mer vanlig blant unge i nyere tid. Folk er jo og blitt mer kresne. 

Disse folkene har bygget opp ekstremt lite immunitet og toleranse og er mye mye mer utsatt for å bli syke. Det å få litt bakterier og greier over tid fra du er liten er jo faktisk veldig sunt. Jeg mener det er sånn vaksine fungerer. Du infiserer deg selv, men med så lite at du får produsert antistoffer og slår sykdommen. 

Jeg har og spist endel mer tvilsomme steder med mer tvilsom hygiene i utlandet uten å blir syk.

Det er derimot noen bakterier/viruser som jeg er rimelig sikker på du blir syk av uansett da. Men da er det noe annet enn en type lettere sykdom folk vanligvis får. Noe slik som salmonella eksempelvis. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...