Gå til innhold

92 prosent av husstandene har fått nye strømmålere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overraskende hvordan vi blir fortalt at vi må passe på og ha kontroll over "dataen" våres, mens i samme vending er det greit å dele sanntids overvåking av private hjem.

"Ikke del med andre om at familien skal på ferie. Få noen du stoler på å sette ut søppeldunk og jevnlig tømme postkassen. Kanskje til og med skru av og på lys. Se etter markeringer som fyrstikk/lapp på/i døren eller kryss på postkassen då dette kan indikere at noen kontrollerer/har komtrollert om huset er tomt. Osv..."

Hvem her har kontroll over den sensitive dataen de deler om sitt eget "private" hjem?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du ikke en nettside du kan de detaljene på? Det har jeg hatt i snart ett år. Kan se forbruket for hver eneste time, både i tabell og grafisk. Ser enkelt om det er folk hjemme f.eks. De helgene vi er bortreist er forbruket helt flatt, og lavt. Søndag kveld er forbruket høyt pga. lading av elbil etter lang kjøring hjem fra hytta f.eks. Kan t.o.m. se når noen dusjer i huset. Utover de to tingene klarer jeg ikke å se noe spesielt. Matlaging eller klesvask er ikke synlig på kurvene.

"Kan t.o.m. se når noen dusjer i huset.... Matlaging eller klesvask er ikke synlig på kurvene."

Dette virker pussig, varmtvannsbeholderen, men ikke matlaging og klesvask?

( Men ellers  overvåking nok!)

Du kan absolutt se om du bruker vaskemaskin / oppvaskmaskin. Jeg ser det selv på dataen jeg får vi HAN porten. Man kan se på faseforskyvningen at det er mer induktiv last. Jeg det er også lett å identifisere varmepumpen.

Lenke til kommentar

Dette virker pussig, varmtvannsbeholderen, men ikke matlaging og klesvask?

Har ikke klart å se det på kurvene, nei. De viser kun kWh brukt pr. time/dag/uke osv.  Finnes ingen detaljer om faseforskyvning eller annet der. Å lage mat blir for korte tidsrom. Å koke opp vann bruker mye effekt, særlig med induksjonstopp på full boost. Men det varer kun 2-3 minutter. Deretter skal temperaturen kun opprettholdes, og det krever ikke så mye. Mye av matlaging skjer med platene på lav effekt. Stekeovnen regulerer til gitt temperatur, og er relativt godt isolert. Jeg har ikke målt hvor mye som går med til middagslaging, kun observert at jeg ikke klarer å se de på nettsidene til leverandøren.

Vaskemaskina burde vel egentlig kunne synes? Men jeg kan ikke si jeg har sett noe til den. Kanskje jeg vasker klær for sjelden? Dessuten har den en mengde A-er og skal spare på energien. Det går jo med en del liter vann som skal varmes opp. Kjapt søk gir: https://www.dinside.no/bolig/pass-pa-hvilket-vaskeprogram-du-velger/68596716

Kan være ned i så lite som 0,5 kWh pr. vask. Da blir det nok ikke synlig på kurvene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...