Gå til innhold

92 prosent av husstandene har fått nye strømmålere

Anbefalte innlegg

Ikke rart når de kan sende deg ei ekstra regning på opptil 2000.- mer i året for all den ekstra jobben de får med og lese av din måler hele 1 gang i året og ekstra gøyyalt blir det for deg når effektbasert forbruk blir skjønnslignet.

Link

Dersom han er alene på den transformatoren om ikke å ha automatisk strømmåler, så kan de vel bruke tallene i fra de andre strømkundene og trekke i fra totalleveransen på trafo på å regne ut hans forbruk? :xmas:

Endret av G
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har tilsendt  forbruksmåling av strøm månedlig. Sendt via epost, der vi kan følge strømforbuke pr. måned og år og sammenlikne forbruket. På den måten har vi kontroll og oversikt, og bruker ellers lite tid på dette. Også strømselskapene antagelig, siden vi øyeblikkelig kan se hva regningen kommer på.

Hvordan så strømselskapene skal spare via de nye "smart"-målerene av tid pr. husstand  er dermed en underlig sak.

Også hvordan en ekstraregning til de som ikke vil bli påprakket dette, skal begrunnes.

Like underlig (dårlig) er kommunikasjonen fra strømselskapene i utgangspunktet. Hvis de hadde kommet med dette som et tilbud ( til de som var lei av å lese av strømmåleren) og lovet at strømregningen ikke ville bli satt opp når husstanden trengte energi mest ( slik de ellers gjør ved å skru opp strømprisen på vinteren i forhold til sommeren), så ville folk reagere som man reagerer overfor intelligent kommunikasjon.

Strømselskapene prøvde i tillegg å påskrive psykisk ustabilitet  til de som  reagerte på denne idiotiske framgangsmåten.

Det er  vel heller de som ikke reagerte, men svelger alt som blir servert av tullball bare det kommer fra noen med makt, som burde undersøkes. - I sammen med strømselskapene.

Ellers:

"Data fra de nye strømmålerne kan gi indikasjoner på jordfeil og andre problemer, og kan i noen tilfeller redde liv."

Til dette har de fleste husstander jordfeilbryter, som vel ble pålagt for nye hus, er montert i de fleste gamle, og kunne vært et tilbud fra nettleverandøren hvis man er opptatt av å redde liv.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan da egentlig?

Et av argumentene er å kunne feilsøke i sanntid. Det går an å gjøre med brukerens samtykke for en relevant periode, for eksempel kl 08-16 en dag der feilsøkingen skal foregå. I stedet for døgnkontinuerlig året rundt slik det nå gjøres, selv om det ikke er noe behov for feilsøking.

Når det gjelder avregning for effekt (framtidig) og energi når energiprisen varierer gjennom faktureringsperioden, så trenger bare måleren å summere antall kWh til hver sats og sende det til netteieren (som tar det videre med kraftleverandøren). For dem er det summen i faktureringsperioden som er relevant.

Videre argumenteres det med å hente inn styringsparametere for nettet. Dette er irrelevant på husstandsnivå. Dette leser netteier av med AMS i trafokiosken, altså samlet for alle abonnentene på den trafoen. Dette flytter detaljert info på husstandsnivå til mer ullen gruppe-informasjon for et helt boligfelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner punkt 2 og 3. Håper dagens AMS-er har hardwaren som må til for å kunne endre løsningen til at den kan sende summen og ikke bare forbruket. Som jeg nevnte i forrige post kan vel dette potensielt manipuleres av brukeren? Kan jo kanskje fikses med stikkprøvebasert sjekk?

Et av argumentene er å kunne feilsøke i sanntid. Det går an å gjøre med brukerens samtykke for en relevant periode, for eksempel kl 08-16 en dag der feilsøkingen skal foregå. I stedet for døgnkontinuerlig året rundt slik det nå gjøres, selv om det ikke er noe behov for feilsøking.

Men angående dette med feilsøking: Jeg vet ikke nok om temaet til å vite noe, men er det nødvendigvis slik at det vil fungere å feilsøke når man oppdager noe galt? Er det ikke akkurat det AMS-en i seg skal kunne gjøre; nettopp oppdage feilene?
Lenke til kommentar

Nei, AMS-måleren er bare en dum måler som sender måledata videre. Det er ingen innebygde varsel i den. Netteier måler også via hver trafo, så hvis de oppdager f.eks en stor jordfeil et eller annet sted så kan de logge det på trafo-nivå og eventuelt varsle eller be om logging på husstandsnivå. Men når det ikke er noe galt er det ingen grunn til å sende kontinuerlige forbruksdata. Da er det kun summen i enden av faktureringsperioden som er relevant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får ikke noe mer info ut av den nye måleren, det mangler en dings...

Har du ikke en nettside du kan de detaljene på? Det har jeg hatt i snart ett år. Kan se forbruket for hver eneste time, både i tabell og grafisk. Ser enkelt om det er folk hjemme f.eks. De helgene vi er bortreist er forbruket helt flatt, og lavt. Søndag kveld er forbruket høyt pga. lading av elbil etter lang kjøring hjem fra hytta f.eks. Kan t.o.m. se når noen dusjer i huset. Utover de to tingene klarer jeg ikke å se noe spesielt. Matlaging eller klesvask er ikke synlig på kurvene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har du ikke en nettside du kan de detaljene på? Det har jeg hatt i snart ett år. Kan se forbruket for hver eneste time, både i tabell og grafisk. Ser enkelt om det er folk hjemme f.eks. De helgene vi er bortreist er forbruket helt flatt, og lavt. Søndag kveld er forbruket høyt pga. lading av elbil etter lang kjøring hjem fra hytta f.eks. Kan t.o.m. se når noen dusjer i huset. Utover de to tingene klarer jeg ikke å se noe spesielt. Matlaging eller klesvask er ikke synlig på kurvene.

Nei. Men har sett at måleren jeg har kan også fåes med en dings (WiFi?).

Lenke til kommentar

Nei, AMS-måleren er bare en dum måler som sender måledata videre. Det er ingen innebygde varsel i den. Netteier måler også via hver trafo, så hvis de oppdager f.eks en stor jordfeil et eller annet sted så kan de logge det på trafo-nivå og eventuelt varsle eller be om logging på husstandsnivå. Men når det ikke er noe galt er det ingen grunn til å sende kontinuerlige forbruksdata. Da er det kun summen i enden av faktureringsperioden som er relevant.

Da er jeg mer eller mindre overbevist om at dette burde vært gjort annerledes.

Vet du om det teknisk sett vil være mulig å endre til kronebasert rapportering til nettleverandør med nåværende hardware?

Lyse har også time for time rapportering i appen sin hvertfall.
Lenke til kommentar

Det skal i utg.pkt. ikke være nødvendig. Kan være at måleren din ikke sender så ofte til kraftselskapet da. Mine data hentes ikke lokalt fra måleren, men fra Lyse. Jeg vet dog at når montøren var hos meg så spurte han om Wifi-passordet mitt, så min er koblet til wifi i tillegg til mobilnett.
Lenke til kommentar

Videre argumenteres det med å hente inn styringsparametere for nettet. Dette er irrelevant på husstandsnivå. Dette leser netteier av med AMS i trafokiosken, altså samlet for alle abonnentene på den trafoen. 

Noen tanker om hvordan dette vil påvirke effektprising? Vil det bli på trafonivå? I den grad prisingen skal påvirke adferden til folk, så må det vel sees i sammenheng med hvilken trafo eller del av nettet som sliter? Kan vi risikere å betale ekstra i Rogaland fordi det er overforbruk i Finnmark, satt på spissen? Det gir ingen mening å redusere effekten så lenge det er ledig kapasitet.

Lenke til kommentar

"Kan t.o.m. se når noen dusjer i huset.... Matlaging eller klesvask er ikke synlig på kurvene."

Dette virker pussig, varmtvannsbeholderen, men ikke matlaging og klesvask?

( Men ellers  overvåking nok!)

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du om det teknisk sett vil være mulig å endre til kronebasert rapportering til nettleverandør med nåværende hardware?

Så inngående kunnskap om innsiden av måleren har jeg ikke, men det er naturlig å forvente at det sitter en mikrokontroller der og at den var programmerbar i utgangspunktet (noen av de kan låses helt for endringer). Men nå som selv biler får oppdateringer via nettet bør man forvente at det er mulig med AMS-måleren også. For ikke å snakke om tv-en, wifi-kjøleskapet og en drøss andre IOT-enheter i hjemmet.

Lenke til kommentar

Vet ikke om min måler har wifi. Den er i hvert fall ikke tilknyttet mitt nettverk. Så vidt jeg skjønner, og observerer, så sendes dataene på radiolink til nærmeste trafo borti gata. Nettsiden er det leverandøren som har, Glitre for min del. Det er altså ingen lokal nettside på måleren. Den har kun et enkelt display med et horribelt brukergrensesnitt.

Lenke til kommentar

Noen tanker om hvordan dette vil påvirke effektprising? Vil det bli på trafonivå? I den grad prisingen skal påvirke adferden til folk, så må det vel sees i sammenheng med hvilken trafo eller del av nettet som sliter? Kan vi risikere å betale ekstra i Rogaland fordi det er overforbruk i Finnmark, satt på spissen? Det gir ingen mening å redusere effekten så lenge det er ledig kapasitet.

Det er ingen problem å effektprise på husstandsnivå selv om man summerer regninga i løpet av måneden. Det som trengs er bare at måleren får info om satsene og summerer disse internt før utsending av krone-summen for hver faktureringsperiode.

Eksempel på Info fra nettselskapet til AMS-måleren i huset:

1.1.2019 kl 00:00-07:00 pris 20 øre/kWh

1.1.2019 kl 00:07-15:00 pris 40 øre/kWh

1.1.2019 kl 00:15-18:00 pris 50 øre/kWh

1.1.2019 kl 18:00-24:00 pris 30 øre/kWh

Måleren ganger selv med forbruket slik:

1.1.2019 kl 00:00-07:00 pris 20 øre/kWh * 20 kWh = 4 kr

1.1.2019 kl 00:07-15:00 pris 40 øre/kWh * 30 kWh = 12 kr

1.1.2019 kl 00:15-18:00 pris 50 øre/kWh * 50 kWh = 25 kr

1.1.2019 kl 18:00-24:00 pris 30 øre/kWh * 20 kWh = 6 kr

Sum for 1.1.2019: 47 kr

Nå tok jeg bare et eksempel-døgn her, men la oss si faktureringsperioden er hele januar. Da summeres denne lista for hele januar og sendes tilbake til netteier. F.eks 1234,56 kr for hele januar måned. Kunden får incentiv til å flytte effektforbruket til de billige timene.

AMS-målerne har forresten noe som heter HAN-plugg som er en plugg kun for ut-data. All inn-data er sperret. Typisk kan man koble den til et display eller en Wifi-dongel og kombinere med en app på telefonen eller en nettside som gjør at man kan følge med på eget forbruk innenfor sitt eget Wifi-nettverk. Om man vil koble det til internett blir helt opp til hver kunde og kan for eksempel gjøres kryptert. Her kan man følge med på forbruk og sette opp varsler osv. Nå nevner jeg bare muligheter, ikke faktiske apper.

Fordelen med å summere er at nettselskapet får langt dårligere muligheter til å detaljspore forbruket. De kan for eksempel ikke se om forbruket går opp med 2,1 kW (varmvannstanken) akkurat kl 07.15 hver morgen og ned igjen 2 timer senere, noe som igjen kan utlede hvor lenge man sto i dusjen. De kan heller ikke se om middagslagingen tilsvarer typisk effekt og lengde for å steke en grandis eller om det er typisk for å koke fisk, noe for eksempel forsikringsselskaper ville vært interessert i å betale for å vite og som igjen kan påvirke prisen på livsforsikringen din.

Nettselskapene bryr seg katta i om du bruker 1 kW, mens naboen bruker 11 eller om det er omvendt eller dere bruker 6 hver. Kablene fra trafoen til huset og distribusjonen innad i huset legger ikke de seg oppi. Det er belastningen per trafo som er interessant for dem. F.eks å finne de trafoene som blir hardt belastet til tider og forebygge problemer ved langvarig høy belastning. F.eks oppgradere en gammel trafo som ofte går nært maks last. Slik forebyggende arbeid vil redusere risikoen for kostbare branner, reparasjoner og lange nedetider med mannskaper som jobber med 100%-tillegg og ekspresslevering av midlertidig trafo. Det er mye billigere og bedre for montørene å ta sånt arbeid på et planlagt tidspunkt på dagtid, med alt av nødvendig materiell innkjøpt og klart, bakken ferdig tint osv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dersom han er alene på den transformatoren om ikke å ha automatisk strømmåler, så kan de vel bruke tallene i fra de andre strømkundene og trekke i fra totalleveransen på trafo på å regne ut hans forbruk? :xmas:

Behøver ikke og være alene siden de kan måle alle individuelt på trafostasjonene opp mot smartmålerne samt at man selv sender inn målerstanden, men det blir ikke penger i sånt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men nå som selv biler får oppdateringer via nettet bør man forvente at det er mulig med AMS-måleren også. 

Det samme ville for så vidt jeg også forvente, men det ville ikke overraske meg det minste om så ikke er tilfelle. Brukergrensesnittet er i hvert fall ikke på smarttelefonnivå. Kan hende er det brukt så lang tid på designet at innmaten nærmest er avlegs nå.

Lenke til kommentar

Vet ikke om min måler har wifi. Den er i hvert fall ikke tilknyttet mitt nettverk. Så vidt jeg skjønner, og observerer, så sendes dataene på radiolink til nærmeste trafo borti gata. Nettsiden er det leverandøren som har, Glitre for min del. Det er altså ingen lokal nettside på måleren. Den har kun et enkelt display med et horribelt brukergrensesnitt.

Trafokiosken borti gata har utplassert et vis antall noder som tar imot signaler fra ams-målerne og som også avleser forbruket opp mot det antallet abonnementer som er tilknyttet den linjen og sammenligner utgående med inngående strøm hos abonnementene, så er det en misvisingen på forbrukt strøm kan de finne hvilken abonnement som gir den missvisningen.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er belastningen per trafo som er interessant for dem. F.eks å finne de trafoene som blir hardt belastet til tider og forebygge problemer ved langvarig høy belastning. F.eks oppgradere en gammel trafo som ofte går nært maks last.

Hvor ligger egentlig begrensingene i nettet?  Evt. når er problemet størst? Med effektprising som verktøy er det vel håp om å unngå dyre oppgraderinger, men det må jo nødvendigvis variere fra sted til sted. Finnes det informasjon (tilgjengelig!) om hvor og når problemet er størst?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...