NTB - digi Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 92 prosent av husstandene har fått nye strømmålere Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Automatiske strømmålere skal installeres i alle norske hjem innen 1. januar. 2019. Målet er å redusere kostnadene til drift og vedlikehold, og å gi kundene bedre kontroll med eget forbruk. Det reduser ikke kost og vedlikehold for brukerne, om hafslund får det enklere, så blir problemer kundene ikke kan klage hvis de mener man bruker mindre strøm en faktisk. Tror man kan slå fast strøm har blitt dyrere for de fleste. 2 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Hadde vært fint om de sluttet å bruke det tvilsomme argumentet at en slik dyr installsjon og drift av smartmålere skal spare penger for brukere. Kan heller bruke mer kurante argumenter som bedre driftsikkerhet, raskere feilretting osv. 8 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Enklere for kunden å finne ut hva som trekker strøm og hvor mye de bruker per dag, uten å kjøpe ekstra dingser Får se neste år om jeg har brukt mer strøm enn vanlig.. 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Er det å redde liv som er unskyldningen nå? Billigerere strøm Smartere hjem Redder liv Venter i spenning på neste. 7 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Enklere for kunden å finne ut hva som trekker strøm og hvor mye de bruker per dag, uten å kjøpe ekstra dingser Får se neste år om jeg har brukt mer strøm enn vanlig.. Jeg får ikke noe mer info ut av den nye måleren, det mangler en dings... Har prøvd appen dog. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Det er utenkeleg at dei gamle målarane aldri ville blitt bytta ut med automatiske/digitale, så dette ville kome på eit tidspunkt uansett kva dei argumenterer med. Brødristaren og kjøleskapet skal ha Wifi, då er det ikkje tvil om at automatisk avlesing av straumen ville koma. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Det er nå én ting, en annen ting er strømprising som betyr at folk må bruke overdrevent mye av sin mentale kapasitet på å tilpasse seg. Som er hele poenget med disse. Om vi legger sammen prisen på smartmålerne (skal vi si 3500?) og prisen på utstyr i hjemmet, for at det skal bli smart og automatisk regulere forbruket (skal vi si 10 000?), så blir fasiten 32 milliarder. Hvor mye oppgradert strømnett får man for det? 5 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Hadde NVE sluttet å presse Nettselskapene og latt dette skje på normal måte - når nettselskapene selv så det lønnsomt - og kanskje mest - når smartmålerene kunne tilbydd så mye "smartness" at kundene også ble positive til dette - hadde det vært fint! 3 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 (endret) Det er nå én ting, en annen ting er strømprising som betyr at folk må bruke overdrevent mye av sin mentale kapasitet på å tilpasse seg. Som er hele poenget med disse. Om vi legger sammen prisen på smartmålerne (skal vi si 3500?) og prisen på utstyr i hjemmet, for at det skal bli smart og automatisk regulere forbruket (skal vi si 10 000?), så blir fasiten 32 milliarder. Hvor mye oppgradert strømnett får man for det? Ideen om smartmålere for å spare penger på oppgradering av nettet kom på 70-80 tallet når forbruket per husstand eksploderte og steg kraftig. Siden det har forbruket (eg effektbelastningen) per husholdning sunket. Men merkelig nok fremdeles brukes de samme argumentene - da særlig av NVE. Endret 14. oktober 2018 av Mr_Spock 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Det rare er at datatilsynets innvendinger hadde vært veldig enkelt å gjøre noe med, uten at det går ut over funksjonaliteten i systemet. Problemet er inkompetanse og ignoranse hos nettselskapene. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Det reduser ikke kost og vedlikehold for brukerne, om hafslund får det enklere, så blir problemer kundene ikke kan klage hvis de mener man bruker mindre strøm en faktisk. Tror man kan slå fast strøm har blitt dyrere for de fleste. Hæ? Hva faen er det du snakker om nå? 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Jeg sa selv blankt nei til å få dette overvåknings-svineriet inn mitt hus, de protesterte ikke. 3 Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 (endret) jeg får så vondt i hodet av strålene, jeg tror jeg må betale mere bompenger....... Endret 14. oktober 2018 av The Walking Dead Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 (endret) Jeg sa selv blankt nei til å få dette overvåknings-svineriet inn mitt hus, de protesterte ikke. Ikke rart når de kan sende deg ei ekstra regning på opptil 2000.- mer i året for all den ekstra jobben de får med og lese av din måler hele 1 gang i året og ekstra gøyyalt blir det for deg når effektbasert forbruk blir skjønnslignet. Link NVE er i gang med å vurdere endringer i regelverket for hvordan nettselskapene kan utforme nettleien. Tanken bak arbeidet som er satt i gang, er at nettleien bør stimulere strømkundene til å bruke strøm på en smart måte, slik at strømregningen ikke blir høyere enn nødvendig. Det bør derfor lønne seg for kundene å flytte forbruk fra perioder hvor strømnettet er høyt utnyttet, til perioder med mindre belastning. Nye krav vil først gjøres gjeldende etter at alle kunder har fått smart strømmåler i 2019. Endret 14. oktober 2018 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Det rare er at datatilsynets innvendinger hadde vært veldig enkelt å gjøre noe med, uten at det går ut over funksjonaliteten i systemet. Problemet er inkompetanse og ignoranse hos nettselskapene. Hvordan da egentlig? 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 (endret) Hvordan da egentlig? Ved at satsene sendes fra nettselskapet til måleren, og måleren regner ut summen som skal betales (per måned). Endret 14. oktober 2018 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 (endret) Ved at satsene sendes fra nettselskapet til måleren, og måleren regner ut summen som skal betales (per måned).Vil man da miste andre funksjoner som feildetektering? Eller kan man bygge slikt også inn i selge måleren? Eller vil det være en security-issue at dataene kan manipuleres av kunden? Endret 14. oktober 2018 av Nimrad 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Jeg aner ikke hva feildetektering er i den sammenhengen. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Jeg tenkte bare på det som står i artikkelen egentlig: Data fra de nye strømmålerne kan gi indikasjoner på jordfeil og andre problemer, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå