Gå til innhold

Ser ut til at grafikkortet døde når strømmen gikk. Noe som kan gjøres?


Orwandel

Anbefalte innlegg

Jeg har et Sapphire 390X som har gjort jobben sin godt, men i går ble alt svart. Strømmen i bygningen blinket i et milisekund, nok til at PCen slo seg av og på igjen. Men skjermbildet kom aldri på igjen, selv om jeg hørte fra høytalerne at jeg var tilbake i Windows-påloggingen. Jeg fant en HDMI-kabel og koblet skjermen til hovedkortet, og da fikk jeg i alle fall bilde (Intel HD-grafikk).

 

Men AMD-skjermkortdriverne hadde ikke startet, og i enhetsbehandlingen manglet grafikkortet. Så da er det vel trygt å si at det er ferdig som popstjerne. Men hva kan ha skjedd? Er det noe som kan gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved overspenning eller kortsluttninger burde skjermkortet luke svidd eller PSU og ha svarte brennflekker.

Hvis det ikke er tilfelle burde reklamasjon være mulig. Ved forsikringer bortsett fra verdiforsikring kommer egenandel ofte på 1000 kr. Så ville forsøkt reklamasjon først.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ved overspenning eller kortsluttninger burde skjermkortet luke svidd eller PSU og ha svarte brennflekker.

Hvis det ikke er tilfelle burde reklamasjon være mulig. Ved forsikringer bortsett fra verdiforsikring kommer egenandel ofte på 1000 kr. Så ville forsøkt reklamasjon først.

 

Jeg kjøpte det på Komplett i 2016, så tilsvarende kort finnes vel ikke lenger. Hvordan vil i så fall reklamasjonen fungere?

Lenke til kommentar

Gjort noe så enkelt som å koble det ut ( husk slå av strømmen helt på pcen og koble fra strømkontakten ), fjerne støv,montere på nytt ,  gå inn i bios, sjekke at det dukker opp og velge det på nytt?

 

Var ikke så mye støv å fjerne. Men slik skal det se ut i BIOS med et grafikkort i PCIe-slotten (sjekket med et gammelt kort jeg hadde liggende):

 

8pnUpxM.jpg

 

 

Slik ser det ut med det omtalte kortet koblet i:

 

d34MOVn.jpg

 

Så det virker som noe ikke er som det skal...

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...