Nolimits Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Jeg har nå i5-6600k, gtx970. Trenger nå sårt en oppgradering for å spille nye spill. Har ikke ubegrenset med penger til å oppgradere, så kan derfor ikke gå for 2080ti + 9900k. Men hva vil jeg tjene mest på av å gå for 2080 og beholde i5-6600k, eller å kjøpe 2070 + 9700k? Tenker å spille alt av nye spill som kommer framover. Har ikke 4k skjerm. så det blir 1080p + 144hz. (kan være det blir 4k etterhvert, men ikke med det første) Håper dere kan hjelpe meg å bli litt klokere Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 (endret) Jeg har nå i5-6600k, gtx970. Trenger nå sårt en oppgradering for å spille nye spill. Har ikke ubegrenset med penger til å oppgradere, så kan derfor ikke gå for 2080ti + 9900k. Men hva vil jeg tjene mest på av å gå for 2080 og beholde i5-6600k, eller å kjøpe 2070 + 9700k? Tenker å spille alt av nye spill som kommer framover. Har ikke 4k skjerm. så det blir 1080p + 144hz. (kan være det blir 4k etterhvert, men ikke med det første) Håper dere kan hjelpe meg å bli litt klokere Best mulig cpu, ellers får du samme fps nesten uansett skjermkort. Cpu begrenset blir lett med 6600k i mange spill i 1080p oppløsning. Endret 14. oktober 2018 av Nizzen 1 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 (endret) Har du overklokket cpu? Endret 14. oktober 2018 av pizzafordi 2 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Jeg har nå i5-6600k, gtx970. Trenger nå sårt en oppgradering for å spille nye spill. Har ikke ubegrenset med penger til å oppgradere, så kan derfor ikke gå for 2080ti + 9900k. Men hva vil jeg tjene mest på av å gå for 2080 og beholde i5-6600k, eller å kjøpe 2070 + 9700k? Tenker å spille alt av nye spill som kommer framover. Har ikke 4k skjerm. så det blir 1080p + 144hz. (kan være det blir 4k etterhvert, men ikke med det første) Håper dere kan hjelpe meg å bli litt klokere Jeg skjønner ikke helt regnestykket ditt? Selv om det er samme sokkel, så kan du ikke putte en 9700K i ditt HK. Så nytt HK må også med i regnestykket, og kanskje RAM også dersom du sitter med 2133MHz i dag for eksempel. Da snakker vi om såpass mye i kostnad for platform oppgradering at det kun er 2080 alternativet som det gir mening å oppgradere til. Men som du er inne på, vil din nåværende platform være god nok til at det gir mening? Og det er jo som alltid strengt tatt avhengig av hva slags spill det er du spiller. Et uttrykk på Internett jeg synes er litt morsomt er: "There is no such thing as CPU bound, only to little SMAA!". Det betyr at man kan alltids få GPU til å knele før man får CPU til å belastes 100%. Med andre ord; dersom du blir CPU bound med en for svak CPU (som din kan bli i enkelte titler), så kan man bruke bilde forbedrings teknikker for å få et penere bilde, helt til GPU har fått så mye jobb, at den ikke lenger klarer lage mange nok bilder til å "sprenge" CPU'en. En slik bilde forbedrings teknikk for Nvidia skjermkort er DSR som du kan skru på i kontroll panelet til driveren. Ved for eksempel å velge 1,5x og 2,0x om jeg ikke husker helt feil. Så vil du inne i spill få muligheten til å velge oppløsninger som er større en skjermen din sin oppløsning. Enkelte spill har også denne muligheten i settings, da kalt rendering scale eller noe slikt. I praksis når man rendrer i 1440p, eller 4K, så rendrer man elementer som ellers ikke kommer med i lavere oppløsninger. Og når bildet så skaleres ned til skjermens oppløsning inneholder det mer detaljer enn om man rendret i skjermens oppløsning i utgangspunktet. Om jeg var deg ville jeg byttet GPU først, og sett om det fungerer greit, du kan jo alltids også overklokke CPU litt, om du ikke gjør det allerede (forutsatt at du har et "Z" hovedkort). Om du ikke blir fornøyd, så får du heller spare opp til en ordentlig plattform oppgradering senere.. 2 Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 (endret) Bra brukt priser på gtx 1000 serien Endret 14. oktober 2018 av pizzafordi 1 Lenke til kommentar
Nolimits Skrevet 14. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2018 Har klokket til 4.2ghz.Regnstykket blir såklart ikke helt 100%. Men tanken var om jeg kunne spare noen kroner på å velge 2070 om cpu utgjorde veldig stor forskjell.Såklart er beste å gå for 9900k og 2080ti, men prøver å få mest mulig ytelse per krone. Ikke alle i heimen som vil bruke like mye penger på pc Kanskje løsning med 2080, og en snill hemmelig julenisse? Har ikke så lyst å kjøpe brukt vet ikke hvordan den er brukt, og for mange prøvde å bli millionærer med skjermkortet sitt ifjor. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 (endret) så sant skjermkortet er kjøpt hos komplett eller ligdene og ikke er fysik skadet skal det litt til før du taper pengene. Men pass på å ikke kjøpe ting med skadet vifter etc da risikerer du å sitte med tapet selv. Er enig å kjøpe brukt GTX 1080 eller ti. til rundt 4000 kr eller under 5000 for ti. Endret 14. oktober 2018 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Personlig skal jeg være litt kjip og si følgende : Vent!Etter at Intel har fått lansert 9900K så viser det seg at den ikke lå så veldig over Amd sin Ryzen 2700X , en ytelseøkning på 50% kunne de glemme og ser man på gjennomsnittet er man nede på 12%, dette er Cpu'er som koster 66% mer enn 2700X'en...Ønsker du det aller beste på markedet er jo selvsagt kjerne vs kjerne ytelsen til den 9900K fristende, men akk den prisen...Og ser man på hva man kan få for samme budsjettet om man kjører på med flere kjerner, ugh sier jeg bare.Så har vi skjermkortet, per dags dato har du et 970 som gir en ytelse som kan måles direkte opp mot et 1060 mener jeg (10-15 fps maks forskjell ) en økning til et 2080 vil gi en ytelseløft som er ganske god, men spørsmålet er har du en god skjerm som er klar for det og er du villig til å legge inn flere tusen kroner for å få de beste G-Sync skjermene?Så mitt personlige tips akkurat nå er å oppgradere hovedkort, minne og cpu til det du liker best, går du for en Intel løsning så er det ganske mye å betale, men da kan du like så godt greie deg med 970 kortet i forhold til den skjermen du har mens du sparer penger til å kjøpe et nytt skjermkort, og blir det ved neste lansering til Nvidia kan jeg nesten garantere deg at vi vet bedre om den nye teknologien og hvor bra den utnyttes ( eller om den er verdt det). 1 Lenke til kommentar
Nolimits Skrevet 14. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2018 Jeg trenger absolutt ikke det beste ut fra den skjermen jeg har, og kommer nok ikke kjøpe ny værtfall det første året.Men jeg tenker spill som fallout76, hitman, division2, assasins creed. Vet ikke om jeg orker å vente 1 år til før jeg kan spille med ok fps Jeg føler jeg ligger flere generasjoner etter på hardware, og ingenting er mulig på pcen jeg har. Prøver jeg bare å finne unnskyldninger for å kjøpe eller stemmer det jeg tenker? Når jeg først kjøper har jeg lyst å ha pcen noen år. Er ingen type som kjøper og selger. Setter utrolig pris på alle svarene Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Jeg trenger absolutt ikke det beste ut fra den skjermen jeg har, og kommer nok ikke kjøpe ny værtfall det første året. Men jeg tenker spill som fallout76, hitman, division2, assasins creed. Vet ikke om jeg orker å vente 1 år til før jeg kan spille med ok fps Jeg føler jeg ligger flere generasjoner etter på hardware, og ingenting er mulig på pcen jeg har. Prøver jeg bare å finne unnskyldninger for å kjøpe eller stemmer det jeg tenker? Når jeg først kjøper har jeg lyst å ha pcen noen år. Er ingen type som kjøper og selger. Setter utrolig pris på alle svarene Det høres nok ut litt som "tvangstanker" for å oppgradere til noe dyrt... Ingen fare, har vært der selv. Hvorfor ikke bare avvent til spillene lanseres, så justere du litt på innstillingene og prøver deg litt fram, er det ikke bra nok for deg vet du at en oppgradering er absolutt et must, problemet er at på den oppløsningen vil jeg nok tro at det kan være lurt med en oppdatering som gir deg mye for pengene. Min personlige mening : 2700x + minst 16 GB kjapt minne, Hovedkort og om du fortsatt har råd kjør på med et 2800 kort, hvis ikke spar litt penger som sagt til du har råd til det ( noe som går langt fortere når du har et Amd oppsett istedenfor det Intel oppsettet der til utrolig mange penger ) , spesielt greit om du gjør flere ting enn bare å spille, da får du mye for Amd oppsettet. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Jeg kan ikke si meg helt enig der Malvado. Det er forferdelig kjedelig å oppgradere "fornuftig" uten å få noe som helst utbytte i bruksområdet du oppgraderer for; spill! Jeg kan ikke komme på noe spill i farten der jeg tror han vil få en eneste fps ekstra med sitt GTX970 og et 2600X oppsett. Mens han er garantert bedre ytelse om han oppgraderer GPU først. Så det er det eneste som gir mening; å begynne med GPU. Å bytte begge deler på likt blir nok i overkant dyrt, og dermed kjedelig om det tvinger en ned et hakk i GPU fra RTX2080 til RTX2070 for eksempel. Bedre med et 2080 og 6600K@4,2GHz frem til han får råd til å oppgradere CPU (ved behov). Enn å måtte gå ned til RTX2070 for å få råd til å oppgradere CPU samtidig. Når det er sagt mener jeg jo RTX serien er latterlig dyr i forhold til hva man får. Så med mindre RTX features er noe man virkelig ønsker, så er det bruktmarkedet som gir mest mening i dag. Eventuelt et GTX1070/Ti på tilbud. Nå var det jo et kjekt tilbud på Vega skjermkort hos Proshop i helgen, og jeg ser ikke bort fra at det kommer liknende neste helg igjen. De har faktisk kjørt en del i det siste. Vega og RX570/80 følger det jo med Spill bundle verdt ~1200Kr for tiden. Så det kan også være verdt å holde øye med. Skjønt, når det er sagt, Vega 56 er jo ikke stort mer enn rundt 60% raskere enn GTX970 i 1080p, så det er jo ikke en voldsom oppgradering.. Lenke til kommentar
ex-jordbærplukker Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 jeg ville ha valgt alternativ 1, dvs: gå for 2080 og beholde i5-6600k og overklokke din cpu til den lukter litt brent silicon Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 (endret) Eg har 2500k oc 1070 funker fjell. Det er en cpu som er hakket under din.Har vurdert 1080 ti eller 2070 men har ikke hatt kortet mer en 3 uker. Kjøpte det brukt for 3000kr med kvittering fra komplett.2560x1440p satt til 100hz i nvidia settings på pc ikke skjerm. (144hz)Hvis eg skal ha cpu så vente eg te neste generasjon cpu "Cannon lake". Skal komme i slutten av 2019-2020.Men det komme alt på ka spel du spele, kor mye du velge å regulera i settings på grafikk nivå.https://www.komplett.no/product/1105833/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/msi-geforce-rtx-2070-armorINkl avis med på kjøpet https://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-rtx-2070-armor-8g-review.html Endret 17. oktober 2018 av pizzafordi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå