Gå til innhold

KOMMENTAR: Billion eller milliard? Om store tall og forvirrende forkortelser i en globalisert verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne også vært nevnt måleenheter der inches feet og miles fremdeles er i bruk og skaper forvirring. i alle fall når disse har forskjellig lengde avhengig av hvilket land man er i.

 

Måten å skrive dato på er også forskjellig. 9/11 er ikke 9.november f.eks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

SI skulle vært brukt overalt.

 

Samtidig er mange av de gamle enhetene så innarbeidet at det er lettere å la være.

 

75 hk gir meg et klarere inntrykk av hvor kraftig motoren min er enn hva 55 kW gjør.

 

Jeg synes pounds/square inch er lettere å se på enn bar når jeg fyller luft i dekkene, fordi skalaen er mer finoppløselig.

 

Og jeg vet hvor stor en 2x4" er på Maxbo, men må stoppe og tenke meg om noen sekunder for å være sikker på at det var 48x98 mm jeg skulle ha.

 

Men det å måle avstander i miles, høyde på folk i fot og tommer og masse i antall steiner er bare surr for en nordmann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Norsk kontekst er det først og fremst i kommunikasjon med amerikanere at kulturforskjellen på type skala gjør seg gjeldende. USA har også en rekke flere utfordringer med gammeldagse og tungvinte imperiske skalaer som tommer, fot, miles, gauge, farenheit og gallon. Nå tror jeg ikke de klarer å modernisere systemene sine over natta (eller århundret for den del), men det er viktig å bemerke at det er IKKE OSS som er problemet. Vi må holde fast på det internasjonale systemet (SI) og sette krav til at amerikanerne må tilpasse seg SI ved kommunikasjon med oss. Ikke omvendt. Kanskje de klarer overgangen på 80 år i stedet for 100? Vi må i hvert fall gjøre vårt for å fremskynde overgangen for land med middelaldersystemer til en internasjonalt samkjørt verden når det gjelder skalaer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SI skulle vært brukt overalt.

 

Samtidig er mange av de gamle enhetene så innarbeidet at det er lettere å la være.

 

75 hk gir meg et klarere inntrykk av hvor kraftig motoren min er enn hva 55 kW gjør.

 

Jeg synes pounds/square inch er lettere å se på enn bar når jeg fyller luft i dekkene, fordi skalaen er mer finoppløselig.

 

Og jeg vet hvor stor en 2x4" er på Maxbo, men må stoppe og tenke meg om noen sekunder for å være sikker på at det var 48x98 mm jeg skulle ha.

 

Men det å måle avstander i miles, høyde på folk i fot og tommer og masse i antall steiner er bare surr for en nordmann.

Det meste av det du nevner er gamle uvaner som er vonde å vende. Det betyr ikke at man bør holde på de.

 

kW gir meg et klarere bilde av hvordan elbiler yter enn hk og det er lettere å regne ladetid når man vet ladeeffekt osv. hk bør dø ut sammen med fossilbilene. Derfor mener jeg det er viktig å ikke bruke hk når man spesifiserer elbiler. Skal man sammenligne med fossilbiler bør det gjøres med kW, ikke hk.

 

Når det gjelder dekktrykk så er det ikke stor forskjell i oppløsning på å skrive 3,0 bar i stedet for 43 psi. Dette er et ikke-problem. Trykket varierer uansett mer i løpet av et værskifte enn den det siste tallet på begge disse skalaene.

 

Jeg synes det er enklere å tenke 5*10 cm enn 2"4 om planker. Tommer er et begrep jeg ikke bruker når jeg måler lengder ellers så hvorfor skulle jeg begynne å regne om akkurat når det gjelder bredde og tykkelse på planker? Hvor mye må jeg korte inn en 1m lang planke dersom jeg skal ha plass til 1 stk 2"4 på hver ende slik at de til sammen blir 1m lange? Bare surr! De to millimeterne er uansett mer nøyaktig enn det blir streket opp og sagd i praksis så jeg har ikke bruk for disse to millimeterne uansett. Trengs det tilpasning så er det ikke nøyaktigheten til måleskalaen sin feil, men blyantstrekens og sagbladets tykkelse og posisjonering.

 

Tommer på TV-er er kanskje lett å huske og sammenligne, men når du skal få den til å passe mellom reolene i stua eller flukte med sidene på tv-bordet eller noe sånt så er det cm som gjelder, ikke tommer.

 

Nå er jeg ikke pilot, men kan ikke se for meg at det vil være noe stort problem å erstatte FL-skalaen med meter om alle gjør det samtidig og man bruker indeks konsekvent slik at det aldri er noen tvil om hvilken skala som brukes.

 

Ellers enig i det med stein, fot, tommer, miles osv.

 

Bare husk at det er annerledeslandet USA som må tilpasse seg verden, ikke omvendt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

75 hk gir meg et klarere inntrykk av hvor kraftig motoren min er enn hva 55 kW gjør.

 

Hestekrefter er en misvisende enhet, fordi den egenlig ikke måler hvor mye kraft motoren har, men hvor stor effekt den kan levere. Da er kW en bedre enhet, fordi vi er vant til at watt betegner effekt. Kraften (dreiemomentet) måles i Nm.

 

Ved effektmåling av motorer er det egentlig dreiemomentet man måler, effekten regnes deretter ut (i maskinen) til kW. Det er et fast forhold mellom dreiemoment og effekt (ved det samme turtallet).

Lenke til kommentar

SI skulle vært brukt overalt.

 

Samtidig er mange av de gamle enhetene så innarbeidet at det er lettere å la være.

 

75 hk gir meg et klarere inntrykk av hvor kraftig motoren min er enn hva 55 kW gjør.

 

Jeg synes pounds/square inch er lettere å se på enn bar når jeg fyller luft i dekkene, fordi skalaen er mer finoppløselig.

 

Og jeg vet hvor stor en 2x4" er på Maxbo, men må stoppe og tenke meg om noen sekunder for å være sikker på at det var 48x98 mm jeg skulle ha.

 

Men det å måle avstander i miles, høyde på folk i fot og tommer og masse i antall steiner er bare surr for en nordmann.

 

Tipper det i hovedsak skyldes at du har ett kjent referansepunkt med den skalaen innenfor akkuratt det området.

 

Du vet vel ikke tilfeldigvis om en strømforsyning på 0, 8 hk er kraftig nok for en PC?

 

Spesielt 2x4" er en standard størrelse, er du like kjent med alle andre standardkombinasjoner? Eksempelvis 2 1/4" x 3/4", er det noe du husker "bedre" enn ~57x19mm?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne også vært nevnt måleenheter der inches feet og miles fremdeles er i bruk og skaper forvirring. i alle fall når disse har forskjellig lengde avhengig av hvilket land man er i.

 

Måten å skrive dato på er også forskjellig. 9/11 er ikke 9.november f.eks.

 

Ja datoer førere også till forvirring jeg fåreslår at alle går over til iso 8601 eks: 2018-09-11T15:05:00+05:00 har har vi alt vi trenger i en relativt kort streng ink offset fra GMT/UTC slik at vi kasn konvertere til lokal tid. 0forbirribg med hva som står hvor elleer vilken tidssone det snakkes om, det eneset man ev må vite er om lokal tid har sommer eller vinter tid ettersom offset endres
Lenke til kommentar

Tipper det i hovedsak skyldes at du har ett kjent referansepunkt med den skalaen innenfor akkuratt det området.

 

Du vet vel ikke tilfeldigvis om en strømforsyning på 0, 8 hk er kraftig nok for en PC?

 

Spesielt 2x4" er en standard størrelse, er du like kjent med alle andre standardkombinasjoner? Eksempelvis 2 1/4" x 3/4", er det noe du husker "bedre" enn ~57x19mm?

 

Utvilsamt. Hadde det blitt brukt kW på bilar heile veien så ville det vore det alle forsto og hadde noko forhold til. Mange vil synest kW er vanskelegare fordi dei ikkje kjenner til anna enn hk. Sidan kW til hk berre er ei omrekning så er det ein enkel sak å koma fram til effektverdien.

 

Kor godt fungerer hk eller kW som måleeining om ein skal samanlikne elbilar og petroleumsbilar? Bensin og diesel er ganske like, men diesel har høgare dreiemoment. Ein elbil derimot har fullt moment frå 0 rpm og det er kanskje vanskelegare å ha noko forhold til kW på ein elbil i forhold til petroleumsbilar.

 

Eg har ikkje all verden erfaring med bilar med forskjellig motor, men forskjellen på 100, 150 og 200hk på same modell er ganske greit. Når ein elbil då kjem med 300hk så er den ikkje så lett å samanlikne, igjen mykje pga. den prinsipielle forskjellen på bilane. At alle går over til kW er nok ikkje noko problem, og vil vel skje uansett på sikt dersom petroleumsbilar blir fasa ut, men det spørs om det skjer før dei er det.

 

Verda vil forhåpentlegvis alle bruke SI og langskalaen (er dette metrisk?) før me rekk å øydelegge den, men det òg vil ta tid.

Lenke til kommentar

Tommer på TV-er er kanskje lett å huske og sammenligne, men når du skal få den til å passe mellom reolene i stua eller flukte med sidene på tv-bordet eller noe sånt så er det cm som gjelder, ikke tommer.

Tommene på TVen gjelder diagonalen, så de er uansett til lite hjelp ved plassering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tommer på TV-er er kanskje lett å huske og sammenligne, men når du skal få den til å passe mellom reolene i stua eller flukte med sidene på tv-bordet eller noe sånt så er det cm som gjelder, ikke tommer.

Tommene på TVen gjelder diagonalen, så de er uansett til lite hjelp ved plassering.

Faktisk det er de - i og med at en skjerm normalt er 16:9 så er omregning til høyde/bredde svært enkelt (høyde = diagonal * 0,495 (0,5), bredde = diagonal * 0,87).

 

Selv om skjermen er 21:9 eller 4:3 så er utregningen enklere og mer nøyaktig enn om vi først skal gjøre om tommer til cm.

Lenke til kommentar

Canadierne og engelskmennene har jo fått mye til! Husker jeg hadde bil som tok 10 gallon i USA og 9 i Canada - ulike galloner i 1975.

En viktig side ved tysk samling på 18-hundretallet var nettopp å erstatte alle byenes alen og fot med ett felles; det klarte de der i gården. Underlig at ikke amerikanerne har klart det!

Men, den norske regjering må vise større gjennomføringsevne på standardisering for en digital fremtid.

Lenke til kommentar

Og jeg vet hvor stor en 2x4" er på Maxbo, men må stoppe og tenke meg om noen sekunder for å være sikker på at det var 48x98 mm jeg skulle ha.

Da vet du vel også at 48x98 ikke er 2x4", og at 2x4" bare er 48x98 avrundet til nærmeste tomme?

Lenke til kommentar

De fleste imperialistiske måleenhetene er jo i dag basert på SI-enheter, så det vil jo lure seg inn over tid at alle bruker grunnenheten for nøyaktighet.

 

Men vi her på forumet må ikke glemme noe viktig artikkelen nevner også, vi har jo fortsatt ett stykke å gå her i norge. Mitt favoritteksempel er kompasset, vi må få slutt på disse 360 grader kompassa. Radianer er jo det logiske å gå for, men i verstefall kan vi da bruke gon(nygrader). Når kompasset er oppdatert er veien kort til å fikse på denne idiotiske nautiske milen, og med den forsvinner knop, og da ruller ballen :p

Lenke til kommentar

Enig angående nautiske mil og knop, men på vinkelmål og klokkeslett er jeg litt konservativ. Der tror jeg det gamle 360-graders systemet er såpass mye mer praktisk og lett å hoderegne med sammenlignet med radianer at det vil bestå. Det samme gjelder klokkeslett i timer, minutter og sekunder. Døgn inndelt i 10-deler, 100-deler osv tror jeg blir en for stor overgang. Det sitter langt inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...