Lefse1 Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 (endret) Jeg bestilte nylig nye bak calipere til min 2010 Honda Civic og lurte på om jeg trenger å gjøre noe med de før montering? Jeg tenker da på om noe må smøres før de kan tas i bruk, eller er de ferdig oppsmurt fra fabrikk? Caliperne er av merket TRW om det er relevant. Har kjøpt sånn bremsecaliper fett på Biltema, regner med dette er trygt å bruke på stempler og mansjetter? Bruker silikonfett på glideboltene, ser ut til å gi god og varig smøring og kobberpasta gjør vel susen på klossene. Dette er kanskje et veldig trivielt spørsmål men vil ikke overlate noe til tilfeldighetene her. Jeg overhalte caliperne framme i fjor og fikk det greit til, luftet bremsene og alt sånn selvfølgelig. har også byttet klosser og skiver flere ganger på forskjellige biler. Har litt erfaring sånn sett, men det er jo alltids visse detaljer man kan bli usikker på. Endret 5. november 2018 av Lefse1 Lenke til kommentar
accer Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Du trenger ikke å gjøre noe med dem bare å montere dem. På med nye klosser glidere,smøres som du har beskrevet. Så er det bare å lufte etter på. 1 Lenke til kommentar
Lefse1 Skrevet 14. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2018 Mange takk, da er det en ting mindre å fundere på når jeg skal til med dette. 1 Lenke til kommentar
accer Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Men kan tilføye at det kan være greit å bytte klosser på begge sider når du først er i gang. Lenke til kommentar
Lefse1 Skrevet 14. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2018 Skal bytte stort sett hele bremsesystemet bak, calipere, holdere, skiver, klosser og slanger på begge sider. Er kanskje litt mer enn nødvendig men da burde det holde noen år hvertfall. Lenke til kommentar
accer Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Ja hvor lenge det holder er usikkert. Det er saltet som blir pøst utover langs veiene våre som bestemmer dette. også bruken av bremser. Men noen år vil det nok holde og litt til kanskje . Og når du tar alle så er du sikkert på alt er i gjorden. Så da har du ikke noe bekymringer på noen år framover. Lenke til kommentar
Lefse1 Skrevet 14. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2018 (endret) Ja, tenker jeg kan gjøre det skikkelig når jeg først er i gang. De originale caliperene har nå holdt ca 110 000km og 9 år, så da burde de nye holde noen år med litt vedlikehold. Planen er å bytte framme neste år siden de er sånn tålige enda. Er ikke bare bare med dette veisaltet nei... Endret 14. oktober 2018 av Lefse1 Lenke til kommentar
accer Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Ja er ikke så unormalt at dem holder lenge. Er ingen fasit på hvor mange km eller år dem skal holde. men når du bytter alle over med nytt. Så vil du bare ha bremseklosse og skive skift. Calip. holder nok i mange år så lenge dem ikke blir skadet eller noe. Og salt og dritt trenger inn i stempelet og du ser på pakninger innimellom så dem er hele og fine. Lenke til kommentar
Lefse1 Skrevet 17. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2018 Jeg lurte på en annen ting. Planen er å vedlikeholde caliperene framme så blir jo å pusse bort rust på stempler og sylindre og sånn. Vet jeg må ha fett i sporene som gummi mansjetten sitter i men er det lurt å pusse stempelet med fett så det får en tynn smørefilm? Da går det jo lettere og ruster mindre men lurer på hvor ømfintlig bremsevæska er om det kommer bittelitt fett inn i selve sylinderen? Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 For guds skyld ikke bruk kobberpasta på noe som helst i bremsesystemet. Det oppfører seg nærmest som lim og tiltrekker seg masse støv og dritt. Anbefaler deg å heller bruke keramisk pasta på klossene. Bremsevæske tåler litt fremmedlegemer, men du trenger ikke å smøre noe annet enn pakningene. En av oppgavene til bremsevæska er å hindre korrosjon inne i systemet. Når du overhaler caliperen må den hones, og stempelet må være helt fritt for dritt på baksiden og sidene. 2 Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Ikke smør noe annet sted enn der klossen kommer i kontakt med klaven forresten, å smøre der stempelet kommer i kontakt med klossen er bare tull. Det gir bare støv og smuss enda mer å feste seg til. Er oppe i noen å hundre bremsebytter, og jeg har enda ikke vært borti at klossen har rusta fast i stempelet som noen påstår. 1 Lenke til kommentar
Lefse1 Skrevet 17. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2018 Da ble jeg litt klokere ja. Skal handle sånn keramisk pasta og tipper det går an å hone med sånn verktøy man setter på vanlig drill? Har kjøpt sånn bremsecaliperfett på biltema, regner med det er egnet til å bruke på mansjettene? Planen er å bytte calipere og sånn framme men de er sånn tålig enda så tenkte jeg kunne "friske" de opp litt og bytte de på vårparten. Byttet stempler og pakninger framme i fjor så stemplene skulle være sånn tålige. Lenke til kommentar
Lefse1 Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2018 Da var jobben gjort og nå kommer bakbremsa opp i ca 18 grader med vanlig kjøring istedet for nærmere 300 grader, så det vil jeg kalle en forbedring. Lenke til kommentar
Lefse1 Skrevet 5. november 2018 Forfatter Del Skrevet 5. november 2018 For guds skyld ikke bruk kobberpasta på noe som helst i bremsesystemet. Det oppfører seg nærmest som lim og tiltrekker seg masse støv og dritt. Anbefaler deg å heller bruke keramisk pasta på klossene. Bremsevæske tåler litt fremmedlegemer, men du trenger ikke å smøre noe annet enn pakningene. En av oppgavene til bremsevæska er å hindre korrosjon inne i systemet. Når du overhaler caliperen må den hones, og stempelet må være helt fritt for dritt på baksiden og sidene. Nå har jeg fått tak i honeverktøy for bremsesylinder, søkte litt rundt og ser mange sier at man skal bruke olje når man honer? Funker kanskje å bruke motorolje da? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 (endret) Skal du bruke noe så bruk bremsevæske. Jeg honer aldri med mindre det er skader. Endret 5. november 2018 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Lefse1 Skrevet 5. november 2018 Forfatter Del Skrevet 5. november 2018 Aha, da bruker jeg bremsevæske, tenker å hone sylinderen mest for å få bort rust på "ringen" mellom firkant pakninga og støvmansjetten. Mistenker at det er der stempelet henger litt hvertfall. Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 bra det løste seg og du fikk det til 1 Lenke til kommentar
Lefse1 Skrevet 6. november 2018 Forfatter Del Skrevet 6. november 2018 Blir godt å bli ferdig med det hvertfall, begynner å bli lei av bremsearbeid nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå