Gå til innhold

Er det noe rom for å forhandle med banken? [fastrentelån / bsu]

gorivok

Anbefalte innlegg

Jeg fyller 34 neste år og da setter banken min kraftig ned BSU-renten. Jeg taper rundt 10 000 kr per år i renteinntekter hvis jeg ikke bytter bank.

Jeg har også et fastrentelån (idiot) i samme bank som jeg ønsker å komme meg ut av og betale ned på. For å komme meg ut av det lånet så må jeg betale overkurs. 

I utgangspunktet har jeg lyst til å fortsette å være kunde i denne banken, men rent økonomisk lønner det seg å bytte. Så... Hvis jeg truer med å bytte bank osv., tror dere banken kan være villig til å gi meg litt rabatt på overkursen bare for å beholde meg som bankkunde?

Jeg regner med at svaret blir blankt nei, men tenkte å prøve allikevel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha flere banker, du kan flytte det som lønner seg å flytte til en annen bank. Flytt BSU til en bank som gir hedre rente, behold alt annet i banken du har :)

Ellers tror jeg det kan lønne seg å beholde lånet slik det er, renten kommer antagelig til å stige fremover slik at overkursen blir lavere og renten din nærmere flytende rente.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ha flere banker, du kan flytte det som lønner seg å flytte til en annen bank. Flytt BSU til en bank som gir hedre rente, behold alt annet i banken du har :)

Ellers tror jeg det kan lønne seg å beholde lånet slik det er, renten kommer antagelig til å stige fremover slik at overkursen blir lavere og renten din nærmere flytende rente.

Ja renten kommer til å stige, men det kan lønne seg å komme ut av fastrentelånet allikevel. Når jeg betaler overkurs på fastrentelånet så betaler jeg jo ikke overkurs i forhold til den flytende renten, men overkurs i forhold til den fastrenten som banken nå tilbyr - og i denne ligger det jo priset inn en forventning om at rentene skal stige.

Men nå er jeg egentlig ikke så interessert i å spekulere i renteutviklingen. Mest interessert i muligheten for å få en rabatt her, og i så tilfelle nedbetale store deler av lånet.

Men om jeg ikke får noe rabatt så må jeg nok i det minste flytte BSU-en til en annen bank ja. Det vil vel neppe lønne seg å tappe BSU-kontoen for å nedbetale fastrentelånet...
Lenke til kommentar

Det er flere banker som opprettholder full BSU-rente selv om man passerer 34. DNB er ikke en slik bank. Gjensidige har 3,2% rente, uavhengig av alder. Får selvfølgelig ikke satt inn mer penger, men renta ligger 1% høyere enn boliglånsrenta, så ikke spesielt lurt å ta dem ut

Og det er stort sett greit å ha lån i DNB, BSU i Gjensidige, bruksbank i Sparebanken og sparepengene i Komplettbank. 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...