Gå til innhold

Starte på it og informasjonssystemer bø

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, noen som vet noe om dette studiet? Anbefales det? Er det matte? Vanakelig? Høy utdanning til jobb rate?

Skulle likt å få svar fra noen som har gått der eller liknende studier.

Ingen rene mattefag ser det ut som. Har du noe mer enn 36.8 konkurransepoeng (fordi nivået sannsynligvis øker) er dette sikkert et helt greit informatikkstudie.

https://www.usn.no/studier/studie-og-emneplaner/#/studyplan/ITIS_2018H

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg tar årsstudium (deltid nettbasert) 2 emner i høst og 2 på våren siden jeg jobber 100% ved siden av. 

I emnet Informasjonssystemer (Som anbefales av skolen at du tar det først siden det gir deg en innføring i akademisk skriving (Word))

Emnet har en obligatorisk Excel oppgave, men den er ganske så overkommelig, du trenger å bruke noe matte der men ikke noe mer :)  Jeg er elendig i matte men det gikk fint uansett. 

Fordelen for min del med årstudiet er at jeg kan kombinere det med jobb. 
I tillegg går det an og søke videre på 2. året etter fullført årstudium. 

Lite tips: Ta det på heltid om du kan da, jeg tror læringsutbyttet er mye større selv om det er fint å kunne studere hjemmenfra. 

Emner i årstudiet:
  • Informasjonssystemer. (Mitt valg 2018/19 høst)
  • Innføring i Linux.       (Mitt valg 2018/19 høst)
  • Webutvikling og HCI
  • Windows Server og datanett
  • Database
  • Informasjonssikkerhet
  • Eforretning og sosiale medier
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg tar årsstudium (deltid nettbasert) 2 emner i høst og 2 på våren siden jeg jobber 100% ved siden av. 

I emnet Informasjonssystemer (Som anbefales av skolen at du tar det først siden det gir deg en innføring i akademisk skriving (Word))

Emnet har en obligatorisk Excel oppgave, men den er ganske så overkommelig, du trenger å bruke noe matte der men ikke noe mer :)  Jeg er elendig i matte men det gikk fint uansett. 

Fordelen for min del med årstudiet er at jeg kan kombinere det med jobb. 
I tillegg går det an og søke videre på 2. året etter fullført årstudium. 

Lite tips: Ta det på heltid om du kan da, jeg tror læringsutbyttet er mye større selv om det er fint å kunne studere hjemmenfra. 

Emner i årstudiet:
  • Informasjonssystemer. (Mitt valg 2018/19 høst)
  • Innføring i Linux.       (Mitt valg 2018/19 høst)
  • Webutvikling og HCI
  • Windows Server og datanett
  • Database
  • Informasjonssikkerhet
  • Eforretning og sosiale medier

Hei, det høres bra ut. Jeg har allerede hatt word og excel som jeg har bestått IKT verktøy på USN. Jeg trenger noe mer rettet mot porgrammering. Ser det er en god del fine fag du kommer til å få. Lykke til.

Jeg studerer på egenhånd. Og jeg skal si programmering er tøft. Leser en bok om Javascript og jQuery på 520 sider. Og ser videoer på Udemy. Udemy anbefales. Flinke forelesesrer og månn får programmert masse.

Kommer ikke til å ta det på deltid. Jeg trenger å bli færdig fortere...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg gikk ikke på BØ, men jeg hadde Informasjonssystemer - Webutvikling på HIØ avd Remmen. og der var det ingen matte. Men jeg kunne velge det som valgfag.

Hvis du er interesert i noe lignende informatikk, men uten matematikk. Så synes jeg at infosys passer fint (i hvertfall der jeg gikk). Jeg kunne velge flere programmeringsrelaterte valgfag når jeg gikk der.

Av fag som var relevant for programmering(imo) så hadde jeg:

1. året: Innføring i programmering(Processing, men nå er det javascript isteden), Webutvikling(JS og PHP), Objektorientert programmering (JAVA) og Databaser (Relasjonsdatabaser(MySQL))
  2. året: Spillutvikling (valgfag -> Unity3D og C#), Software Engineering og testing og Informasjonsarkitektur
  3. året: Android programmering (valgfag -> Java), Store datamengder: prosessering og analyse, Operativsystemer med Linux(valgfag)

I tillegg kunne vi velge .net programmering, og ett kurs med python(Utvikling av interaktive nettsteder).

Det mest kjipe med kurset, var at vi hadde Markedsføring og Økonomi. Men det ser ut til at de har endret til noe de kaller "Økonomi for IT".

Jeg studerer på egenhånd. Og jeg skal si programmering er tøft. Leser en bok om Javascript og jQuery på 520 sider. Og ser videoer på Udemy. Udemy anbefales. Flinke forelesesrer og månn får programmert masse.

Tror det beste er å bare prøve å programmere. Det var det som fungerte best for meg under studiene. Finne på hobby prosjekter som jeg kunne øve på og referere til når jeg søkte på jobb etter studie.

Og ikke glem å sett deg inn i databaser! Jeg synes det er viktig å kunne, uansett om du skal jobbe i front-end eller back-end. Desto viktigere om man skal jobbe i back-end.

Endret av ukon
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg gikk ikke på BØ, men jeg hadde Informasjonssystemer - Webutvikling på HIØ avd Remmen. og der var det ingen matte. Men jeg kunne velge det som valgfag.

Hvis du er interesert i noe lignende informatikk, men uten matematikk. Så synes jeg at infosys passer fint (i hvertfall der jeg gikk). Jeg kunne velge flere programmeringsrelaterte valgfag når jeg gikk der.

Av fag som var relevant for programmering(imo) så hadde jeg:

1. året: Innføring i programmering(Processing, men nå er det javascript isteden), Webutvikling(JS og PHP), Objektorientert programmering (JAVA) og Databaser (Relasjonsdatabaser(MySQL))
  2. året: Spillutvikling (valgfag -> Unity3D og C#), Software Engineering og testing og Informasjonsarkitektur
  3. året: Android programmering (valgfag -> Java), Store datamengder: prosessering og analyse, Operativsystemer med Linux(valgfag)

I tillegg kunne vi velge .net programmering, og ett kurs med python(Utvikling av interaktive nettsteder).

Det mest kjipe med kurset, var at vi hadde Markedsføring og Økonomi. Men det ser ut til at de har endret til noe de kaller "Økonomi for IT".

Tror det beste er å bare prøve å programmere. Det var det som fungerte best for meg under studiene. Finne på hobby prosjekter som jeg kunne øve på og referere til når jeg søkte på jobb etter studie.

Og ikke glem å sett deg inn i databaser! Jeg synes det er viktig å kunne, uansett om du skal jobbe i front-end eller back-end. Desto viktigere om man skal jobbe i back-end.

Høres fett ut. Jeg har fokusert mest på javascript. Mye har skjedd og tråden begynner å bli gammel. Jobber nå i et firma, og jeg bruker mye tid på react, redux, ajax calls, og ditt og datt. Det er gøy og jeg kommer ikke til å begynne i bø hvis jeg kan lære såpass mye på jobb fremover som jeg gjør nå. Har bare jobbet en måneds tid, men jeg har også lest mye hjemme. Begynte å lese på web-utvikling i juli 2018. Så jeg er fortsatt fersk. Liker både front end og backend. Og designbiten er også gøy.

Så ukon, glemmer ikke databaser. De er for det meste JSON realtert, altså noSQL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...