bas Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 (endret) Veit ikke om dette er spesielt for lokalavisa her, men i forbindelse med nærmest hvert eneste arrangement, det være seg konserter, gallaer, sport, festivaler eller annet som drar mye folk, så kliner de trynet til alle som er tilstede utover nettavisa i store bildegallerier. Hver eneste reportasje fra et slikt arrangement er etterfulgt av en haug med bilder på folk som var til stede, gjerne akkompagnert av overskriften "se hvem som var tilstede.....". Ofte er det bare et fåtall bilder som dreier seg om selve arrangementet, og noen ganger er det til og med bare et bildegalleri av stort sett personer som var tilstede uten tilhørende reportasje. Skjønner at dette sikkert gir leserklikk og pirrer nysgjerrigheten til mange, men personlig synes jeg det begynner å gå for langt og at det er på grensa til ubehagelig. Selv er jeg på mange sportsarrangementer, og har ingenting å skjule, men synes det er kjedelig å få trynet klint utover avisa fra tribuneplass stort sett hver gang, og høre den samme kommentaren på jobb hver dag etterpå: "jasså, du var på kampen, så deg i avisa". Skjønner at dette er offentlig rom, og avisa sikkert har sitt på det tørre, men er det virkelig ikke noen lover e.l. som tilsier at de burde redusere denne praksisen? Endret 12. oktober 2018 av bas Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Dette ligg nok innanfor det som det er lov å skrive om både juridisk- og etisk sett. Den etiske vurderinga blir fort meir problematisk dersom det tenderer meir mot uthenging. Fotografering og intervju av fulle personar er eit typisk eksempel frå festivalar og konsertar der slike artikklar kan få ei utilsikta virkning. Det mest alvorlige med ein slik praksis er nok at lokalpressa undergraver sitt eige samfunnsansvar som journalistar. Ein umiddelbar konsekvens av dette er at vellviljen til å la journalistar med pressekort sleppe gratis inn på slike arrangement blir nok fort mange hakk mindre. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Alle digger å se bilder av seg selv i avisa, vi er en PR-kåt rase. Sånt selger bra. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Spør dem om de kan la være å ta nærbilde av deg. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Ved bilder av personer skal personvernet vurderes mot nyhetsverdien. Jeg vil tro de har tråkket på feil side med denne typen reportasje. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 (endret) Alle digger å se bilder av seg selv i avisa, vi er en PR-kåt rase. Sånt selger bra. Bare se på de utallige portrettbildene av småunger og av voksne som fyller runde år. Kanskje morsomt for dem selv og de nærmeste. Men ikke for alle andre! Endret 13. oktober 2018 av Vox_populi Lenke til kommentar
bas Skrevet 13. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2018 Ved bilder av personer skal personvernet vurderes mot nyhetsverdien. Jeg vil tro de har tråkket på feil side med denne typen reportasje. Det er vel akkurat dette jeg tenker på. Med alt av sosiale medier og uendelig strøm av informasjon og nyheter så hadde det vært greit å slippe og havne i et stort bildegalleri hver gang man deltar på noe av nyhetsverdi lokalt. Det er ikke slik at jeg plages veldig av det, jeg er som regel bare en rolig tilskuer på sportsarrangementer, men jeg hadde f.eks ikke likt det hvis jeg (reint hypotetisk) var på en dansegalla med litt innabords og fin sving på danselgulvet. Jeg ser ingen nyhetsverdi i å ha et bildegalleri med x-antall bilder fra dansegulvet i en slik sammenheng. Jeg liker bare ikke praksisen, men det er nok dette som selger best siden det tilfredsstiller nysgjerrigheten til leserne. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Vi har en merkelig spalte i Drammen Tidende "Hvem var ute på byen?"..bare random bilder og 4-ords intervjuer av folk "på byen" på lørdag...veldig snodig og under null nyhetsverdi. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 [...] og noen ganger er det til og med bare et bildegalleri av stort sett personer som var tilstede uten tilhørende reportasje. Jeg tar dette først. Selv kan jeg ikke minnes sist jeg leverte en serie fra f.eks. en konsert uten tilhørende tekst (med unntak for festivaler, der kjører man mange bildeserier av åpenbare årsaker - selv om det som regel blandes inn en del reportasje og anmeldelse), men ofte er det et rent matematisk spørsmål. I løpet av helgevakten skal du gjerne dekke x antall arrangementer. Du har bare y timer på deg. For et par helgevakter siden tilbragte jeg totalt to minutter på en kirkekaffe, men klarte å levere ei halv side på det. Jeg antar at man maksimerer hva man får ut av de tilgjengelige timene, opp mot å gi leserne noe å lese/se på i helgen. Det er relativt raskt å legge ut en bildeserie. Så det er nok derfor de gjør det. Dessuten er publikum en del av konserten eller eventen. Under vår årlige festival midt på sommeren pleier det å være brukbart liv på gratiskonsertene i teltet. Særlig når en lokal sammenslutning av rockere spiller gamle slægere. For de som er interessert, bilder i spoiler. Publikum er viktigere enn artistene under den konserten. For å si det mildt. Skjønner at dette sikkert gir leserklikk og pirrer nysgjerrigheten til mange, men personlig synes jeg det begynner å gå for langt og at det er på grensa til ubehagelig. Selv er jeg på mange sportsarrangementer, og har ingenting å skjule, men synes det er kjedelig å få trynet klint utover avisa fra tribuneplass stort sett hver gang, og høre den samme kommentaren på jobb hver dag etterpå: "jasså, du var på kampen, så deg i avisa". Skjønner at dette er offentlig rom, og avisa sikkert har sitt på det tørre, men er det virkelig ikke noen lover e.l. som tilsier at de burde redusere denne praksisen? Lovverket som er aktuelt er åndsverklovens §45c§104. Bestemmelsen sier i korte trekk at det kreves samtykke for å publisere et bilde av en person. Kravet om samtykke utløses først ved publisering, og ikke ved fotografering. Bestemmelsen har noen unntak, blant annet når "avbildningen har aktuell og allmenn interesse". Dette unntaket vil - i de fleste tilfeller - innebære at du ikke kan kreve noe slikt samtykke om du deltar på arrangementer som fotballkamper eller konserter. Du og din tilstedeværelse er en del av det som har aktuell og allmenn interesse. For pressens del må vi samtidig ta hensyn til mer enn bare lovverket. Dersom noen er full eller i en veldig utsatt situasjon bør man, både av rent personlige moralske, men også av formelle presseetiske årsaker ikke bruke bildet. Jeg har i løpet av mer enn ti år som bladfyk i forskjellige roller tatt flere hundre tusen bilder. Blant dem er det mange som ikke ble publisert. Unntakene i §104 gir for ordens skyld ikke pressen carte blanche til å publisere alle bilder av alle personer vi ønsker. Om noen trodde det var det jeg mente. Om bildene er særlig nærgående og bare viser en person isolert, og selve bildet kanskje setter noen i et veldig dårlig lys, så er det noe som taler for at man ikke bruker bildet av hensyn til presseetikken, og i noen tilfeller kan man selvsagt også være i en situasjon der avbildingen ikke har allmenn og aktuell interesse. Den etiske vurderinga blir fort meir problematisk dersom det tenderer meir mot uthenging. Fotografering og intervju av fulle personar er eit typisk eksempel frå festivalar og konsertar der slike artikklar kan få ei utilsikta virkning. Dette er sant nok. Du må alltid ta en vurdering av den du snakker med, og hvordan han eller hun er. Men om du poserer på et bilde foran Åge, og det blir bra, og du strengt tatt ikke ser full ut på bildet, da bruker jeg det. Det mest alvorlige med ein slik praksis er nok at lokalpressa undergraver sitt eige samfunnsansvar som journalistar. Jaha? På hvilken måte? Ein umiddelbar konsekvens av dette er at vellviljen til å la journalistar med pressekort sleppe gratis inn på slike arrangement blir nok fort mange hakk mindre. Det har jeg svært vanskelig for å tro. Jeg ser ingen nyhetsverdi i å ha et bildegalleri med x-antall bilder fra dansegulvet i en slik sammenheng. Men det har det. Jeg er en mann med mange kjepphester. Én av dem er at en lokalavis (og pressen som sådan) bør gjenspeile sitt nærmiljø og sin samtid. Om ikke annet så for historieskrivingen. Hvordan er det å bo i Ørsta i 2018? Det kan de spørre om i 2118. Og fordi slike bilder ble tatt kan de faktisk forstå litt mer om nettopp det. Det sagt bruker jeg ikke mye tid på å ta bilder av fulle dansende julebordsgjester, og om jeg gjorde det ville jeg nok ikke gjort det med samlebåndmetoden, og da med litt annen innfallsvinkel enn "se hvem som dansa i fylla på julebord". Jeg liker bare ikke praksisen, men det er nok dette som selger best siden det tilfredsstiller nysgjerrigheten til leserne. Min avis driver ikke med sånt, men jeg har latt meg fortelle at det var gode klikkvinnere for om lag et tiår siden. 1 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 (endret) Jeg tar dette først. Selv kan jeg ikke minnes sist jeg leverte en serie fra f.eks. en konsert uten tilhørende tekst (med unntak for festivaler, der kjører man mange bildeserier av åpenbare årsaker - selv om det som regel blandes inn en del reportasje og anmeldelse), men ofte er det et rent matematisk spørsmål. I løpet av helgevakten skal du gjerne dekke x antall arrangementer. Du har bare y timer på deg. For et par helgevakter siden tilbragte jeg totalt to minutter på en kirkekaffe, men klarte å levere ei halv side på det. Jeg antar at man maksimerer hva man får ut av de tilgjengelige timene, opp mot å gi leserne noe å lese/se på i helgen. Det er relativt raskt å legge ut en bildeserie. Så det er nok derfor de gjør det. Dessuten er publikum en del av konserten eller eventen. Under vår årlige festival midt på sommeren pleier det å være brukbart liv på gratiskonsertene i teltet. Særlig når en lokal sammenslutning av rockere spiller gamle slægere. For de som er interessert, bilder i spoiler. Publikum er viktigere enn artistene under den konserten. For å si det mildt. Lovverket som er aktuelt er åndsverklovens §45c§104. Bestemmelsen sier i korte trekk at det kreves samtykke for å publisere et bilde av en person. Kravet om samtykke utløses først ved publisering, og ikke ved fotografering. Bestemmelsen har noen unntak, blant annet når "avbildningen har aktuell og allmenn interesse". Dette unntaket vil - i de fleste tilfeller - innebære at du ikke kan kreve noe slikt samtykke om du deltar på arrangementer som fotballkamper eller konserter. Du og din tilstedeværelse er en del av det som har aktuell og allmenn interesse. For pressens del må vi samtidig ta hensyn til mer enn bare lovverket. Dersom noen er full eller i en veldig utsatt situasjon bør man, både av rent personlige moralske, men også av formelle presseetiske årsaker ikke bruke bildet. Jeg har i løpet av mer enn ti år som bladfyk i forskjellige roller tatt flere hundre tusen bilder. Blant dem er det mange som ikke ble publisert. Unntakene i §104 gir for ordens skyld ikke pressen carte blanche til å publisere alle bilder av alle personer vi ønsker. Om noen trodde det var det jeg mente. Om bildene er særlig nærgående og bare viser en person isolert, og selve bildet kanskje setter noen i et veldig dårlig lys, så er det noe som taler for at man ikke bruker bildet av hensyn til presseetikken, og i noen tilfeller kan man selvsagt også være i en situasjon der avbildingen ikke har allmenn og aktuell interesse. Dette er sant nok. Du må alltid ta en vurdering av den du snakker med, og hvordan han eller hun er. Men om du poserer på et bilde foran Åge, og det blir bra, og du strengt tatt ikke ser full ut på bildet, da bruker jeg det. Jaha? På hvilken måte? Det har jeg svært vanskelig for å tro. Men det har det. Jeg er en mann med mange kjepphester. Én av dem er at en lokalavis (og pressen som sådan) bør gjenspeile sitt nærmiljø og sin samtid. Om ikke annet så for historieskrivingen. Hvordan er det å bo i Ørsta i 2018? Det kan de spørre om i 2118. Og fordi slike bilder ble tatt kan de faktisk forstå litt mer om nettopp det. Det sagt bruker jeg ikke mye tid på å ta bilder av fulle dansende julebordsgjester, og om jeg gjorde det ville jeg nok ikke gjort det med samlebåndmetoden, og da med litt annen innfallsvinkel enn "se hvem som dansa i fylla på julebord". Min avis driver ikke med sånt, men jeg har latt meg fortelle at det var gode klikkvinnere for om lag et tiår siden. Kjør et google-søk på "hvem var på byen i helgen". Etter at du ser alle treffene fra ymse lokalaviser her i landet, som har null nyhetsverdi utover å tilfredstille nysgjerrigheten til de som ellers måtte still seg opp utenfor lokalet for å se hvem som var ute denne helgen, så kan du, om du fremdeles føler for det, komme med argumenter for hvorfor dette er høyverdig journalistikk. Du trenger ikke ta dette personlig - det er meget mulig at du gjør en god og nyttig jobb med det du gjør for avisene - de bildeseriene trådstarter sikter til her, gjør derimot ikke det. Med mindre du står for dem, så er det ingen grunn til at du skal forsvare dem. Heller tvert om - om du supplerer fornuftige ting til avisene, så ville jeg tro du sto først i køen når det gjelder å ta avstand fra ting som dette. Endret 13. oktober 2018 av Zork Lenke til kommentar
bas Skrevet 14. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2018 (endret) snip Jeg er enig i det du sier om at lokalavis skal gjenspeile sitt nærmiljø, og jeg mener ikke at man skal la være å dekke slike saker. Jeg har heller ikke noe problem med at det blir tatt bilder av publikum som er til stede, men det får liksom være ei grense. Man behøver f.eks ikke et helt bildegalleri hvor man tar høyoppløselige bilder av hver eneste tribuneseksjon på et sportsarrangement. I slik tilfeller mener jeg det holder med et oversiktsbilde akkompagnert av teksten "se så mange tilskuere som var på arrangementet", man behøver ikke ned på mikronivå med "se HVEM som var på arrangementet". Som eksempel er det i tellende stund følgende som ligger på forsiden av den lokale avis (har sensurert ut ting som gjør det for åpenbart hvilken avis det er snakk om): Se hvem som var på X (boksignering av en kjent forfatter) Se hvem som var på X-kampen (lokalt sportsarrangement) Se bilder: satt på med X (nyhet om offentlig transportmiddel) Se hvem som svingte seg på Xgalla Og sånn er det stort sett hele tiden med ett eller annet. Vil også tilføye at det er på ingen måte uthenging eller fokus på enkeltindivider det er snakk om, men dog en rekke bilder hvor man enkelt kan gjenkjenne enkeltindivider. Det pleide også tidligere å være slike "se hvem som var byen" gallerier som en annen nevner i denne avisa også, men det har de sluttet med. EDIT: Poenget mitt var at jeg synes bare det blir for lettvint journalistikk som i mine øyne ikke har noe nyhetsverdi. Endret 14. oktober 2018 av bas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå