kenjak Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 (endret) Hei, Er ganske ny i kjemiverden og sliter litt med å finne ut av følgende spørsmål: Jern kan utvinnes fra mineralet hematitt (Fe2O3), ved at det reagerer med karbon. Hvor mange kg jern er det i 105kg hematitt? Har satt opp følgende ligning: mFe2O3 = nFe2O3 x MmFe2O3 også fant jeg ut at: MmFe2O3 = 171,4 g/mol nFe2O3 =612,28 mol Hvordan kan jeg nå gå videre for å finne ut hvor mange kg Fe det er i 105kg hematitt? Tusen takk for all hjelp Endret 12. oktober 2018 av kenjak Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Du trenger massen til oksygenatomet og til jernatomet for å finne ut hvor stor andel av mineralet som er jern. Lenke til kommentar
kenjak Skrevet 12. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2018 Du trenger massen til oksygenatomet og til jernatomet for å finne ut hvor stor andel av mineralet som er jern. Det regner jeg med er den massen som man finner i periodesystemet? Oksygen har atomvekt 16,00 og jern har 55,84? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Det regner jeg med er den massen som man finner i periodesystemet? Oksygen har atomvekt 16,00 og jern har 55,84? Det stemmer. Jeg ser at du har utelatt enhetene her - og for en gangs skyld er det greit. Det er nemlig bare forholdet mellom de to atomvektene du trenger. Nå gjenstår det bare å se hvor stor andel av atomene som er oksygen og hvor stor andel som er jern og bruke det til å finne ut hvor stor andel av vekten som er jern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå