LasH Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 (endret) Hei forumfolk! Igår på vei til butikken startet bilen min(BMW 3-serie,04 modell, bensin) å oppføre seg rart! Først startet alle varsellampene å lyse opp som rene juletreet. ABS, bremser, etc. Kjørte til siden, slo av tenningen og lot den stå i 30 sek. før jeg forsøkte å starte den. Da var det helt dødt, kun klikking. Lysene i kupeen blinket, det samme gjorde lyset i cd-spilleren og lysene til speedometer etc. Hadde en starthjelp liggende i bilen, som jeg koblet til. Da starten bilen helt normalt, koblet fra starthjelperen og fikk deretter kjørt ca 2 meter før jeg mistet motorkraft og motoren stoppet. Bilen ble stående på sted og hvil over natten, uten noe form for lading. Var tilbake i dag for å gi et siste forsøk, da starter bilen helt fint på egenhånd, og jeg får kjørt den hjem - ca 5-6 km. Måler spenningen over batteriet, det viser da 14V ved tomgang, og 13V med tenning av. Jeg er ikke bilkyndig i det hele tatt, men min forrige bil oppførte seg akkurat likt når dynamoen røk på den - så derfor antar jeg et det er dynamoen nå også. Noen som har kloke innspill? Forstått det slik at dynamo er gjerne noe en kan bytte selv, men såg ganske kronglete å komme til.. Endret 12. oktober 2018 av LasH Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Det kan være Dynamo og det kan være tilkobling til batteriet. Om kvelden i fuktighet / kulde kan det være mer vrient enn på dagen når det er litt varmere. Om du har det som skal til for å få løftet bilen opp på en sikker og forsvarlig måte og kan komme godt til under er det som regel en ok sak å fjerne dynamo med mindre du må demontere andre viktige deler på bilen som kan gi trøbbel. Hvis ikke er dette omtrent noe som vil koste 4 til 5 k avhengig av dynamo og arbeidet verkstedet legger i det. (Eller langt billigere med litt flaks). Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 14V er jo faktisk lading, det tyder i seg selv ikke på defekt dynamo. Lenke til kommentar
LasH Skrevet 23. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2018 Hei! Da har jeg vært på verksted og fått bekreftet at det er dynamoen som er ødelagt. Har tatt ut den gamle dynamoen nå, men ble brått usikker på størrelsen på dynamoen. I følge verksted skulle det være enten en 110A eller 140A. Men i følge merkeskilt så tolker jeg det som at den er 150A, samt 14V. Jeg vurderte da å bestille denne:https://www.skruvat.no/Dynamo-P610969.aspx Men her ser jeg at det er oppgitt 12V.. Så da kan ikke denne brukes? Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Alt på bilen er 12v, så selv om dynamoen er merket 12v gir den ut mer. Stort sett rundt 14.7v. Ring til bmw og hør hvilken dynamo som er riktig for din bil. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Alt på bilen er 12v, så selv om dynamoen er merket 12v gir den ut mer. Stort sett rundt 14.7v. Ring til bmw og hør hvilken dynamo som er riktig for din bil. 14,7 er det vel ikke så mange dynamoer som leverer, det er for høy spenning. De fleste leverer så lavt som 13,6-13,7 mens spenningen bør ligge rundt 14,3V dersom bilen har et tradisjonelt blybatteri. Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 14.3 - 14.7v er det de fleste bilene jeg skrur på ligger på målt rett ifra dynamo. (Toyota) 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Fett, da blir det dårlig syrenivå på de batteriene rimelig fort. 14,3 er fint mens 14,7 er alt for høyt. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 http://sonnak.com/batterikunskap/optimal-ladespenning/ 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 Tja nå er det forskjell på å lade et batteri med 15V og selve Volten som batteriet skal gi fra seg.Man bør også huske på at litt eldre batteriet ikke gir deg en reel måling, så anbefalingen der er rett og slett ta av laderen, rense, ta en kjapp test med feks noe som trekker litt strøm i en liten periode og så kjører man på og måler.Er lenge siden jeg leste om dette, men dette svaret er mer eller mindre det jeg selv erfarte også : The 15V is not a real reading. It's an artifact of bubbles formed on the plates from overcharging, which have by themselves an anode and a cathode. This creates a false" voltage potential that really isn't there. (Well, technically it's there, but the bubbles are acting as tiny cells in series, but have no actual stored potential. A high impedance DVOM is not enough load to break down the bubbles, so you get an exaggerated reading of Open Circuit Voltage (OCV) that is not a good indication of true State of Charge (SOC). A quick way to verify this is to load the battery to some extent, breifly, which causes the bubbles to burst or release from the plates. I use an automotive headlight bulb in a socket for a minute or two. Check again with a DVOM, and you will find your 15 volts is now 13.2 or something - much more accurate and indicating the battery is fully charged -- not damaged. Only extended over-charging that boils away the electrolyte has the potential to damage the battery. Your best solution is to buy an intelligent charger that watches various parameters and ramps down the charging toward the end. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå