Gå til innhold

nForce2 APIC-fiks på plass (tror jeg!)

gspr

Anbefalte innlegg

(EDIT: Eh, skrittene her gjelder selvfølgelig for andre folk som vil kompilere 2.6.0-test11-mm1 også. Den har sikkert andre nyttige forbedringer, utover nForce2-patchene.)

Da ser det endelig ut til at en fiks for APIC og ACPI i kernelen for nForce2-baserte maskiner nå er på plass. Jeg merket at kernel 2.6.0-test11-mm1 inneholdt følgende patcher:

+nforce2-disconnect-quirk.patch

+nforce2-apic.patch

Jeg tenkte derfor det kunne være en idé å prøve ut denne -mm-kernelen.

Jeg har nå hatt en uptime på 4 timer under en minimumsload på 1.00, og har ikke opplevd at maskinen har hengt seg enda (som den som oftest gjorde innen to timer men en vanlig kernel hvis APIC og ACPI var påslått). Jeg kan selvfølgelig ikke love noe, men det virker som om denne fiksen altså har ordnet dette irriterende problemet.

Jeg vet ikke hvordan kvaliteten på fiksen er, men "det funker nå".

Jeg tenkte også det kunne være en idé å raskt gå gjennom hvordan patche kernelen opp til 2.6.0-test11-mm1, da det sikkert er mange som ikke har vært borti det. I tillegg har standard-mm1-patchen en feil i seg som gjør at den ikke kompileres. Dette må også patches.

1) Last ned en ren kernel 2.6.0-test11 på vanlig vis.

2) Pakk ut denne.

3) Rename directoriet som kommer ut:

mv linux-2.6.0-test11 linux-2.6.0-test11-mm1

4) Last ned 2.6.0-test11-mm1-patchen: ftp://ftp.kernel.org/pub/linux/kernel/peo...-test11-mm1.bz2.

La den ligge i directoriet over linux-2.6.0-test11-mm1.

5) Patch:

cd linux-2.6.0-test11-mm1
bzip2 -dc ../2.6.0-test11-mm1.bz2 | patch -p1

6) Last ned patchen som fikser en feil i -mm1-patchen (beskrevet her): http://gspr.dyndns.org/~gspr/patches/linux...1-mm1-fix.patch.

La den ligge i directoriet over linux-2.6.0-test11-mm1.

7) Patch:

cd linux-2.6.0-test11-mm1
patch -Np1 -i ../linux-2.6.0-test11-mm1-fix.patch

Dette er sikkert ikke beste kommando å bruke, men det var sånn jeg gjorde det. Merk at du får en advarsel underveis, men ting funker nå.

8) Sånn. Nå er kilden klar. Nå kompilerer du kernelen på vanlig vis, og nå kan du endelig slå på APIC og ACPI igjen (håper jeg).

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...